Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli chce měnit pravidla

Pirelli chce měnit pravidla

Týmy by neměly volnou ruku při volbě strategie.

Pirelli má v boji proti kritikům nový argument - před sezónou 2014 přišlo s návrhem pravidla, jehož prostřednictvím by bylo jezdcům určeno, kolik kilometrů smějí odjet na jedné sadě pneumatik.

Vlna kritiky se zvedla po nebezpečné explozi pneumatiky Sebastiana Vettela necelé dva kola před koncem závodu. Faktem je, že Ferrari vsadilo na odvážnou strategii a Vettel se pokusil závod absolvovat s jedinou zastávkou v boxech. On i Ferrari však argumentují tím, že pneumatiky se zdály být v pořádku a nejevily známky nadměrného opotřebení.

"Pirelli od listopadu 2013 požaduje úpravu pravidel, která by umožnila určit jak maximální počet kol, která by mohla být odjeta na jedné sadě, tak ostatní parametry ohledně používání pneumatik. Tato žádost nebyla akceptována.

Předložený návrh by omezil maximální vzdálenost absolvovanou na jedné sadě pneumatik na 50 % vzdálenosti závodu pro tvrdší a 30 % pro měkčí směs. Pokud by toto pravidlo bylo v platnosti, ve Spa by se na tvrdší směsi pneumatik mohlo odjet maximálně 22 kol," píše se v oficiální zprávě Pirelli zveřejněné v neděli večer.

Doplňme, že Vettelova pneumatika explodovala po 28. kolech.

Takové pravidlo by ale zároveň vyloučilo možnost absolvovat jakoukoli velkou cenu s méně než dvěma výměnami pneumatik. Strategická skupina F1 chce přitom jít opačným směrem a týmům zajistit možnost svobodně si pro závod vybírat směsi pneumatik podle vlastní potřeby, čímž by vznikaly i velké rozdíly ve strategiích a počtu zastávek v boxech. Po Velké ceně Belgie ale stoupají obavy o bezpečnost.

Vettel není jediný, kterému ve Spa ve vysoké rychlosti explodovala pneumatika, obavy má také Nico Rosberg, který se v pátečním druhém tréninku pouze díky štěstí vyhnul havárii v rychlosti kolem 300 km/h.

"Je to problém a musí se vyřešit. Potřebujeme najít způsob, jak zlepšit bezpečnost," řekl jezdec Mercedesu. "Bylo by dobře, kdybychom o problému pneumatiky věděli alespoň chvíli před jejím selháním. Alespoň tohle by se mělo udělat, pokud již nejsou schopni problém vyřešit během nejbližších týdnů. A teď pojedeme do Monzy, takže nás čeká další velmi rychlá trať. Mělo by se s tím něco dělat."