Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po výborném startu vítězí opět Hamilton

Po výborném startu vítězí opět Hamilton

Velká cena Japonska - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Japonska! Dnes uvidíme závod na 5 807 metrů dlouhém okruhu Suzuka, který se v kalendáři MS F1 poprvé objevil v roce 1987. Tráva a štěrkové kačírky jezdcům často neodpustí ani malou chybičku, o čem se na konci kvalifikace přesvědčil i 21letý Rus Daniil Kvjat. Po tvrdém nárazu do bariéry zůstal z jeho vozu pouze vrak a mechanici Red Bullu pro něj museli v noci na náhradním šasi poskládat prakticky nový vůz. Proto dnes odstartuje z konce boxové uličky a v prvním kole ho uvidíme na chvostu pelotonu.

Poslední dvě místa na startu patří pilotům Manoru a před nimi stojí vůz Maxe Verstappena. Holanďana během kvalifikace zradila technika a stevardi ho ještě potěšili penalizací za nebezpečné odstavení vozu v závodní stopě. Následují Felipe Nasr a Marcus Ericsson ze Sauberu a před nimi stojí vozy McLarenu poháněné motory od domácí Hondy. Mezi nimi najdeme vůz Nica Hülkenberga, který dostal trest za kolizi s Felipe Massou v Singapuru.

Na opačném konci startovního roštu vidíme Nica Rosberga, kterému se v souboji s Lewisem Hamiltonem podařilo přetrhnout sérii kvalifikačních porážek, která se táhne až k májové VC Monaka. Za jejich zády odstartují jezdci Williamsu a Ferrari. Valtteri Bottas a Sebastian Vettel z druhé a Felipe Massa s Kimim Räikkönenem z třetí řady. Ve čtvrté stojí Daniel Ricciardo a Romain Grosjean.

V noci pršelo, takže guma z ideální stopy je pryč a jezdci si v prvních kolech budou muset dávat dobrý pozor při brzdění i průjezdech zatáčkami. Nyní je však v Suzuce 27°C, trať má 42°C a během příštích dvou hodin by v Suzuce neměla spadnout ani kapka.

Všechny vozy bez problémů vyrazily do zahřívacího kola.

Lewis Hamilton odstartoval mnohem lépe než Nico Rosberg a dostal se vedle Nica Rosberga. Ten v druhé zatáčce vyjel levými koly až na trávu a Hamilton přebral vedení! Rosberg se propadl až za Vettela a Bottase. Pérez vyjel mimo trať a Massa se srazil s Ricciardem. Všichni tři zamířili k mechanikům. První tam byl Pérez, Ricciardo s defektem pneumatiky druhý a Massa s vážnějším poškozením poslední. Všichni se vrátili do závodu s velkou ztrátou na hlavní peloton. Start se vydařil i Kimimu Räikkönenovi, jezdil pátý.

Zpomalený záznam startu ukázal, že Massa měl velmi pomalý start a kolidoval s Ricciardovou levou zadní pneumatikou.

Rosberg jezdil těsně za Bottasem, ale nedařilo se mu ho předjet a tým mu v 7. kole oznámil nebezpečné přehřívání motoru. Hamilton si vpředu vybudoval už čtyřsekundový náskok před Vettelem. Grosjean a Maldonado po dobrém startu drželi šestou a sedmou příčku za Räikkönenem a na osmém místě se objevil Hülkenberg. Alonsovi se dařilo držet jedenáctou příčku za Sainzem a Ericssonem.

Všichni kromě Buttona, Kvjata a Péreze odstartovali na měkčí směsi pneumatik a Kvjat si už po osmi kolech  nechal nasadit další tvrdé. Následovali ho Alonso a Verstappen, který do té doby jezdil zaseknutý za Nasrem. Ericsson přišel o pozice po smyku v sekci spoon.

Konec 15. kola a v boxech Rosberg. Mechanici se snažili, ale vrátil se až za Bottase. Hamilton tedy mohl v klidu absolvovat svou zastávku, vrátit se na měkčí sadě a první série výměn pneumatik byla dokončena.

Pořadí v 17. kole: Hamilton, Vettel, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Maldonado, Sainz a na desátém místě Pérez.

"Tlač na Bottase ať si zničí pneumatiky!" slyšel ve sluchátkách Rosberg. Tlačit nebylo třeba, Němec se dostal vpřed ještě před koncem kola na DRS rovince.

Verstappen se pokusil předjet Kvjata, který si ještě neporadil s Alonsem. Z rádia jsme se dozvěděli, že Rus měl menší technický problém.

Hamilton nasadil zničující tempo a Vettelovi unikal o více než sekundu na kolo. Čekala ho však starší zastávka, Vettel jezdil na tvrdších pneumatikách, stejně jako třetí Rosberg a pátý Räikkönen. Bottas své měkčí pneumatiky zničil velmi rychle a už v 23. kole měl zpětná zrcátka plné Räikkönenova ferrari. Kvjat přestal bojovat s Alonsem a jel po nové pneumatiky.

25. kolo a Rosberg už jen 2 sekundy za Vettelem. Räikkönen na Bottase nedokázal zatlačit a prozatím se smířil s jízdou na 5. místě.

25. kolo a Rosberg už jen 2 sekundy za Vettelem, Räikkönen nedokázal vyvinout tlak na Bottase a prozatím se smířil s jízdou na 5. místě.
26. kolo a 17letý Verstappen se i s pomocí DRS dostal před 34letého Alonsa. "Motor GP2" oznámil svému týmu Alonso. Vedení Hondy bude z této zprávy jistě nadšené.

Verstappen byl okamžitě o 2 sekundy rychlejší, zatímco jeho týmový kolega potřeboval nové přední křídlo - trefil tyčku označující hranici mezi tratí a nájezdem do boxové uličky.

Druhou sérii zastávek otevřel Kimi Räikkönen a takto se dostal před Bottase. Rosberg zastavil dříve než Vettel a pouze sekunda chyběla, aby si mohl udržet druhé místo! Všichni čtyři se na trať vrátili na tvrdých pneumatikách. Na konci 31. kola, opět jako poslední ze špičky, vyměnil pneumatiky i Hamilton. Také dal přednost tvrdé sadě a vrátil se 9 sekund před Rosberga. Jeho odstup od Rosberga s Vettelem tedy v posledních kolech klesl, ale nyní mohl pohodlně jezdit s nejnovějšími pneumatikami.

Pořadí v 33. kole: 1. Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Grosjean, Maldonado, Hülkenberg, Pérez a 10. Sainz. Pak nasledovali Kvjat, Verstappen a Alonso. Jezdci Lotusu se po absolvování zastávky vrátili za Hülkenberga. Následovala zastávka Sergia Péreze, zařadil se až za třináctého Buttona.

Mexičan se chtěl vrátit na bodovanou pozici a s Buttonem si snadno poradil, jenže pak se zasekl za Ericssonem. Kvjat s Massou zatím v 130R společně předjeli Buttona a začali se dotahovat za tuto dvojici.

Kvjat s nefunkčním "předjížděcím tlačítkem", které by mohlo nakrátko změnit nastavení pohonné jednotky a dát mu větší šanci dostat se před Péreze. Po chvíli jízdy za vozem Force India se mu začaly přehřívat i brzdy a zvolnil tempo, zatímco Massa zajel na další výměnu.

Sainz se dopustil malé chyby a Verstappen více nepotřeboval. Vzal si nabídnuté deváté místo.

3 kola do konce závodu a Pérez se ve Spoon konečně dostává přes Ericssona. Na cestu za body je však již příliš pozdě. Sauber musel pak Ericssona upozornit, aby bojoval proti jezdcům Red Bullu - nebyli o kolo vpředu, bojovali o nebodované pozice. Problémem bylo, že Räikkönen byl o kolo vpředu a Kvjat využil otevřené dveře a dostal se vpřed hned po Finovi. Na bodech se však už nic neměnilo.

Lewis Hamilton se vrátil na vítěznou cestu. Vyhrál Velkou cenu Japonska a Rosbergovi už ani 5 vítězství nemusí stačit k získání titulu. Němec po špatném startu už nedostal šanci vrátit se do boje o místo uprostřed stupňů vítězů. Jezdce Mercedesu na pódiu doplnil Sebastian Vettel, za ním dojeli Kimi Räikkönen a Valtteri Bottas. Red Bull nezískal ani bod. Alonso dojel před japonským publikem na prvním nebodovaném, 11. místě.


Jezdec
Tým
Odstup
Body
01 Lewis Hamilton Mercedes   25
02 Nico Rosberg Mercedes +18.9 18
03 Sebastian Vettel Ferrari +20.8 15
04 Kimi Räikkonen Ferrari +33.7 12
05 Valtteri Bottas Williams +36.7 10
06 Nico Hulkenberg Force India +55.5 8
07 Romain Grosjean Lotus +72.2 6
08 Pastor Maldonado Lotus +73.5 4
09 Max Verstappen Toro Rosso +95.3 2
10 Carlos Sainz Toro Rosso +1 kolo
1
11 Fernando Alonso McLaren +1 kolo  
12 Sergio Perez Force India +1 kolo  
13 Daniil Kvjat Red Bull +1 kolo  
14 Marcus Ericsson Sauber +1 kolo  
15 Daniel Ricciardo Red Bull +1 kolo  
16 Jenson Button McLaren +1 kolo  
17 Felipe Massa Williams +2 kola
 
18 Alexander Rossi Manor +2 kola
 
19 Will Stevens Manor +3 kola
 
20 Felipe Nasr Sauber