Nico Hülkenberg nejrychlejší na vodě i prachu
Velká cena Ruska - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Ruska! Formule 1 se poprvé vrací na okruh, kde se v roce 2014 uskutečnila historicky první velká cena Ruska. Loni zde systémem start-cíl zvítězil Lewis Hamilton, mnohem zajímavější však byla cesta Nica Rosberga, který si v souboji s Hamiltonem hned po startu přebrzdil pneumatiky a kvůli vibracím okamžitě zamířil k mechanikům po nové. Na těch pak absolvoval celý zbytek závodu a dokázal se vrátit na druhé místo. Zřejmě i kvůli tomuto výkonu se sem Pirelli rozhodlo letos přivézt pouze měkké a super-měkké pneumatiky. Díky jejich rychlé degradaci by měl každý jezdec absolvovat minimálně dvě zastávky v boxech.
V prvním tréninku neuvidíme Romaina Grosjeana, opět ho nahradí Jolyon Palmer, třetí jezdec Lotusu. Alexander Rossi bude tento víkend závodit za svůj tým v GP2 a do vozu Manor se tedy vrátí Roberto Merhi. Jezdci, jako obvykle, otestují nejprve tvrdší (v tomhle případě měkké) pneumatiky, super-měkké se na trať dostanou až odpoledne. Během první půlhodiny prvního tréninku mohou jezdci využít bonusovou sadu měkkých pneumatik.
Start tréninku měl být odložen o 30 minut kvůli úniku nafty rozlité po značné části okruhu, místo toho však začal podle plánu, ale se žlutými vlajkami ve druhém i třetím sektoru. Tím se prakticky zkrátil na jednu hodinu.
Po půlhodině byla trať "připravena", což však znamenalo mokrá na místech, z nichž bylo třeba odstranit naftu a zaprášená na ostatních. I přesto se Marcus Ericsson a Fernando Alonso pustili do práce a ostatní je následovali. Jezdci se rozhodli použít pneumatiky se zeleným pruhem určené do přechodných podmínek. Trať byla mokrá jen na pár místech, ale alespoň takto ušetřili slicky. Kola byla samozřejmě velmi pomalá a více než rychlost se testovala funkčnost systémů a trénovali se startovní procedury. Williams dokonce nasadil pneumatiky pro mokrou trať.
"Zadní část klouže kvůli prachu," zhodnotil Massa stručně. Příliš špinavá trať ležící na pobřeží Černého moře byla ještě větším problémem než voda. Tento problém má řešit bonusová sada pneumatik, kterou musí jezdci vrátit po první půlhodině tréninku, takže ji využijí bez ohledu na podmínky na trati. Půlhodina však uplynula dříve, než se jezdci mohli dostat na trať.
Prvním jezdcem na hladkých pneumatikách se žlutým pruhem byl Fernando Alonso. McLaren neměl na výběr, potřeboval otestovat novou, vylepšenou pohonnou jednotku. Honda využila poslední 4 žetony na vylepšení motoru a výfuku a stihla vyrobit díly pouze pro jeden vůz. Alonso tedy potřeboval jezdit a sbírat data.
30 minut před koncem tréninku byl Alonso jediným jezdcem s měřeným kolem, až potom se k němu připojil Marcus Ericsson. Také Sauber pojede velkou cenu s novými motory, i když stejné specifikace jakou používal dosud. Ericsson byl ještě opatrnější než Alonso, za jeho nejlepším časem zaostal o 5 sekund.
Button třetím jezdcem na žlutých pneumatikách, prvním kolem se zařadil na třetí místo. Alonso se mezitím vrátil do boxů a s dvěma vozy na trati pokračovalo odstraňování nečistot a vody z ideální stopy velmi pomalu. Ericsson se v jedné z mokrých zatáček dostal mimo trať.
Když Button trochu zatlačil na plynový pedál, podařilo se mu dosáhnout čas 1:50.920, hned v dalším se však musel smířit s výjezdem mimo trať a následoval návrat k mechanikům. Na trati opět Alonso a k trojici se přidali Carlos Sainz a Valtteri Bottas. Bylo třeba využít alespoň posledních 15 minut tréninku.
O nejrychlejší kolo se přihlásil Verstappen, ale byl okamžitě překonán Alonsem, zatímco Vettel s Räikkönenem krotili své červené vozy v asfaltové bezpečnostní zóně na vnějšku osmé zatáčky. Trať se rychle zaplňovala jezdci na slickech.
10 minut před ukončením tréninku si nejrychlejší kolo přivlastnil Valtteri Bottas, jezdci Force Indie na druhé a třetí příčce, ale ještě jsme čekali na Hamiltona s Rosbergem. Marcus Ericsson musel trénink skončit předčasně - nepodařilo se mu odstartovat z konce boxové uličky. Když se na trati objevil Rosberg, zařadil se na druhé místo za Hülkenberga. První vzápětí obsadil Vettel.
Ještě před koncem tréninku mohlo přijít k nebezpečné kolizi mezi Massou a Hamiltonem. Brazilec se dostal do hodin jedouc jen pár metrů před úřadujícím mistrem světa, který však naštěstí stihl zareagovat. On sám po pár vteřinách opustil trať zadními koly napřed. Nejrychlejší kolo překvapivě patří Nicu Hülkenbergovi, který si ho stihl přivlastnit v posledním kole. Jeho týmového kolegu Sergia Péreze vidíme na čtvrté příčce, mezi nimi zůstali Rosberg s Vettelem.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Hulkenberg | Force India | 1:44.355 | 11 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:44.407 | 0.052 | 15 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:44.986 | 0.631 | 15 |
4 | Perez | Force India | 1:45.146 | 0.791 | 11 |
5 | Ricciardo | Red Bull | 1:45.233 | 0.878 | 10 |
6 | Sainz | Toro Rosso | 1:45.488 | 1.133 | 13 |
7 | Hamilton | Mercedes | 1:45.691 | 1.336 | 10 |
8 | Bottas | Williams | 1:45.746 | 1.391 | 13 |
9 | Verstappen | Toro Rosso | 1:46.203 | 1.848 | 13 |
10 | Räikkonen | Ferrari | 1:46.215 | 1.860 | 16 |
11 | Button | McLaren | 1:46.231 | 1.876 | 12 |
12 | Massa | Williams | 1:46.333 | 1.978 | 12 |
13 | Nasr | Sauber | 1:46.747 | 2.392 | 13 |
14 | Alonso | McLaren | 1:47.443 | 3.088 | 16 |
15 | Maldonado | Lotus | 1:48.006 | 3.651 | 9 |
16 | Kvjat | Red Bull | 1:48.096 | 3.741 | 9 |
17 | Palmer | Lotus | 1:49.094 | 4.739 | 9 |
18 | Merhi | Manor | 1:52.994 | 8.639 | 12 |
19 | Ericsson | Sauber | 1:54.272 | 9.917 | 12 |
20 | Stevens | Manor | 1:58.254 | 13.899 | 6 |