Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Todt prozradil původ historického veta Ferrari

Todt prozradil původ historického veta Ferrari

Začalo to strachem z izolace…

Jean Todt poskytl rozhovor na téma historického veta Ferrari. Karta, na kterou někteří z nás už i zapomněli, se znovu objevila, když chtěl prezident Mezinárodní automobilové federace prosadit maximální cenu pohonných jednotek určených zákaznickým týmům. Nejprve vysvětlil, že veto Ferrari (již) není neomezené.

"Právo veta v rukou Ferrari vychází z historie, ale k jeho použití je třeba prokázat, že změna by šla proti zájmu Ferrari," vysvětluje Todt. "Teď se snažím prosadit zákaznické motory. Jsou i ty v rozporu s jejich zájmem? Rád si s nimi o tom promluvím."

Pak Todt odhalil, kdy a proč Ferrari toto právo vlastně dostalo. On sám si to v Maranellu zjistil, když nastoupil na post šéfa Scuderie Ferrari, kde zůstal v letech 1993 až 2007 a poté až do března 2009 zastával funkci generálního ředitele Ferrari.

"Začalo to v 80. letech, kdy vznikala Concordská dohoda. Zjistil jsem si to, když jsem v roce 1993 nastoupil k Ferrari a zajímalo mě, kde se to vzalo. Není to složité.

Enzo Ferrari, zakladatel, byl v Maranellu velmi izolovaný. V F1 tehdy převládaly britské týmy. Byl sám a nezapomínejte na skutečnost, že v té době bylo Ferrari jediným plnohodnotným výrobcem soutěžícím s vlastním motorem i šasi. Čelil převaze soukromých týmů jako Williams, Lotus a McLaren, které všechny využívaly stejný motor. Ford Cosworth, pokud mě paměť neklame. (první Concordská dohoda byla podepsána v lednu 1981, v roce 1980 závodily s motorem Ford Cosworth zmíněné tři týmy, ale i Tyrrell, Brabham a další, ale svůj tovární tým měly i Renault a Alfa Romeo, poz. red.)

 

Proto dostal právo veta. Když se přesuneme do roku 2013 (kdy se podepisovala nová, v pořadí již sedmá Concordská dohoda), poprvé jsem se na toto právo Ferrari podíval jako prezident FIA a musím říct, že jsem byl velmi opatrný, protože dát někomu právo veta je jako dát mu zbraň. A měl bych něco takového udělat jako prezident FIA?

 

Jenže Bernie (Ecclestone) jako držitel komerčních práv byl za to, aby si Ferrari ponechalo právo veta a spolu s ním i všechny týmy. Ocitl bych se v poněkud zvláštní pozici, kdybych jen já sám byl proti.

Vím, že o mně lidé říkají, že jsem až příliš mírný a snažím se dosáhnout harmonický stav, aby všichni táhli za jeden provaz, ale souhlasil jsem s obnovením práva veta pro Concordskou dohodu 2013-2020 s malou změnou. Změnili jsme formulaci tak, aby byla přesnější. Takže Ferrari nemá skutečné právo veta. Musí mít silný racionální důvod, když chce něco zakázat."

Proč soupeři Ferrari souhlasili s obnovením práva veta, před pár dny vysvětlil Christian Horner, šéf Red Bullu. Je to zbraň, kterou sice Ferrari může namířit proti soupeřům, ale pravděpodobnější je, že hlaveň bude namířena proti návrhu FIA nebo FOM a ochrání zájmy všech (velkých) týmů…