Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Todtovi se nelíbí současný model rozdělování příjmů F1

Todtovi se nelíbí současný model rozdělování příjmů F1

Ale zároveň ví, že s ním nic neudělá.

Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace a bývalý šéf týmu Ferrari, by si přál, aby se peníze v F1 rozdělovaly jinak. Podíl týmů na příjmech sportu za poslední roky prudce vzrostl, ale velká většina peněz jde do kapes nejbohatších týmů. Ty jednak berou odměny za obsazení vrchních příček poháru konstruktérů a jednak mají s držitelem komerčních práv dvoustranné dohody.

Díky těmto dohodám dostává Ferrari i Red Bull desítky milionů eur ročně pouze za účast v šampionátu a bilaterální smlouvy mají i McLaren, Mercedes, Williams a nejnověji také tovární tým Renaultu. Na dohody mezi společností Formula One Management zastupovánou Berniem Ecclestonem a majiteli týmů ale nemá federace žádný vliv.

"FIA s tímto nemůže nic udělat. Je to věc mezi týmy, automobilkami a držiteli komerčních práv," řekl Jean Todt. "Samozřejmě, správnost systému, který dává nejvíce peněz nejbohatším, je snadno zpochybnitelná. Pokud dáte nejchudším nejméně peněz, je jasné, kam to povede.

Jenže znám rozsah svých pravomocí a svou sílu. Nejsem v pozici, abych rozhodl komu sebrat peníze, abych jinému přisoudil víc."

Vzhledem k přirozené sobeckosti soupeřících týmů se ani nedá očekávat, že by se velké stáje prostě vzdaly části příjmů, když už jednou mají uzavřeny smlouvy, které budou platit až do roku 2020.

"Jsou lidé s 50 metrů dlouhými jachtami a jsou lidé, kteří nemají ani sklenku vody. Takový je život. Všichni bychom měli dělat to, co je nejlepší pro Formuli 1, jenže sobeckost často převáží zájem o společné dobro. Souhlasím, že by bylo lepší, kdyby to měl někdo pevně v rukou a mohl zavést spravedlivější pravidla. Pokud by byl zájem, já rozhodně nebudu proti."

Týmy Force India a Sauber už na nespravedlnost upozornily i evropské orgány a Evropská Komise celou situaci prošetřuje.