V hlavní roli: třída GT3 – 1. díl
Připomenutí dekády oblíbené třídy GT vozů
Krátká zpráva vydaná přesně před deseti roky odhalila plány na připravované Mistrovství Evropy. Na tiskové konferenci v Monaku 2. prosince 2005 byl představen šampionát vyhrazený pro vozy rodící se třídy GT3.
Zatímco dlouhou dobu početně obsazená série je již tři roky minulostí, technika GT3 se propracovala do role nejrozšířenějších gétéček. Její rostoucí význam přilákal zájem profesionálů i prestižních podniků.
Proměny GT3 v čase
V sezoně 2006 se první GT3 utkaly v oficiálním evropském mistrovství pod hlavičkou FIA. Součástí zavedených sérií se samostatné GT3 staly ještě v britském, španělském a italském mistrovství anebo v International GT Open.
O rok později následovalo znovuzrozené německé mistrovství gétéček, ale také invaze do Jižní Ameriky (Brazílie). V roce 2008 slavila GT3 premiéru u protinožců v australském šampionátu. Po kratší odmlce dobývá v roce 2010 GT3 Asii ve zdejším GT Asia Series. Nakonec přichází na řadu Severní Amerika, když se GT3 mohou naplno zúčastnit Pirelli World Challenge.
Pro většinu těchto sérií byl charakteristický formát krátkých závodů. V roce 2009 přichází na řadu i vytrvalostní podniky v sérii VLN včetně slavného 24 hodinového závodu na Nordschleife. Čas pro samostatnou vytrvalostní sérii (Blancpain Endurance Series) nastal pět let po představení úvodní sezonou v roce 2011.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Výkladní skříní GT3 je vytrvalostní Blancpain Endurance Series. Od roku 2013 je výsledkem neutuchajícího zájmu účastníků rošt málokdy čítající méně než pět desítek vozů.
Kromě formátu závodů se měnilo také obsazení stále populárnějších vozidel. Prvotní zaměření na amatéry vystřídal sílící zájem profesionálů, jenž vzrůstal spolu s prestiží podniků a zájmem sportovních oddělení automobilek. Od té doby je tato třída pojítkem mezi vrcholnými profesionály a ryzími amatéry.
Rok 2012 byl pro tuto kategorií v mnoha ohledech přelomový. Ve vybraných prestižních podnicích (24 hodin na Nordschleife a ve Spa) GT3 převzala vůdčí roli. Vozy GT3 také nahradily GT1 ve světovém mistrovství MS GT1. Při spanilé jízdě na vrchol se nad GT3 začala stahovat mračna.
Na podnět některých nespokojených výrobců se v říjnu 2012 začala FIA zabývat myšlenkami na vznik jediné třídy GT. Ty měly mít blíže k vyspělejší GTE, takže oblíbenější GT3 hrozil počínaje rokem 2014 pozvolný zánik. Přestože v roce 2013 vyústili původní představy v úvahy dvou verzí jednotné třídy, obavami zasažená scéna GT3 ožila až po potížích se schválením nových pravidel v červnu 2014.
Pro toto období bylo také příznačné zmrazení vývoje od poloviny roku 2013 do konce letošního roku. Jednalo se důsledek vzrůstu nákladu po předchozím uvolnění omezených možností modernizací počínaje rokem 2011.
Jakmile pominula doba nejistoty, naplno se rozeběhly váznoucí přípravy na blížící se generační obměnu techniky. Do druhé dekády tak vstoupí tato kategorie s výrazně se měnícím vozovým parkem. Přesto není nebe bez mráčku, neboť nové vozy zatěžují zájemce zvýšenými pořizovacími náklady.
Pár slov o technice
Běžné postupy úprav vozu dle přesněji daných pravidel s následným vylepšováním nahradil volnější přístup s dodatečnou úpravou prostřednictvím vyrovnávání výkonnosti (Balance of Performance, BoP). V té době rozvíjející se systém se vyšších tříd dotýkal okrajově, pro GT3 byl jedním ze základních prvků.
Toto pojetí také přispělo k docílení pestré nabídky, neboť ve větší míře využívá bohatých možností na trhu sportovních vozů. Chybí pouze automobily připomínající prototypy, jenž byly mnohdy vyrobeny v minimálním počtu 25 kusů potřebných pro účast v GT1. V roce 2006 vozy zavedených tříd GT1 a GT2 ihned překonal výběr z osmi typů GT3, byť s využitím konstrukčně podobných pohárových vozidel.
Počáteční nabídku dokázali pokrýt soukromí úpravci, z nichž pouze pohárové porsche pocházely z produkce sportovního oddělení německého výrobce. Vstupem Audi s úspěšným R8 LMS se však situace změnila a GT3 se dostala do hledáčku automobilek. I schopnější a odhodlanější úpravci se od té doby hůře prosazují, přestože i nadále se lze setkat se soukromými projekty.
Foto: Tomáš Krejčík
Přestože součástí opatření při vyrovnání výkonnosti je k dispozici několik možností, jedním z hlavních je spolu s hmotností průměr omezovače sání.
Závěr
Dekáda strávená na okruzích celého světa je zároveň příležitostí k připomenutí 38 dosud schválených modelů. Řada dalších chystajících se zapojit do bojů od jedenácté sezony byla nedávno představena (např. M6 GT3 Zde), s dalšími se setkáte během probíhající zimní přestávky.
Následně vyjde článek s přehledem homologovaných typů, které doplní informace o některých nedokončených projektech anebo vozech, jenž se v soubojích této kategorie vyskytují s homologací G3.