Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Halo ochrana jezdců F1. Ano nebo ne?

Halo ochrana jezdců F1. Ano nebo ne?

Bianchiho otec chce víc, jezdci raději přijmou riziko.

Fotografie vozu Ferrari SF16-H s ochrannou konstrukcí "Halo" znovu vyvolaly debatu o správnosti zavedení takové ochrany hlavy jezdce a tedy částečného zakrytí kokpitu. Na otázku, zda bude jezdcům překážet ve výhledu, mohl odpovědět pouze Kimi Räikkönen.

"OK", zamumlal Fin, když se ho po vystoupení z vozu zeptali na výhled na trať.

Později dodal: "Směrem dopředu je (výhled) trochu limitovaný, ale tohle asi není finální verze. Překvapivě malý rozdíl."

Novináři následně začali sbírat názory různých lidí a nezapomněli při tom na Philippa Bianchiho, otce tragicky zesnulého Julese Bianchiho, který zahynul na následky zranění utrpěných po nárazu do mobilního jeřábu.

"Řekl bych, že pro bezpečnost je to krok vpřed," řekl Bianchi. "Je zřejmé, že tento systém může být efektivní v případě, že se odtrhne pneumatika. Nicméně pokud by se stalo, že by vzduchem letěly menší úlomky, jak se to stalo Felipe Massovi (Maďarsko 2009) a Justinu Wilsonovi (v IndyCar), tak by se nic nezměnilo. Takže je to krok vpřed, ale nevyřeší to všechno."

A taková ani jiná ochranná konstrukce by jeho syna nezachránila.

"Na Julesově nehodě by to nic nezměnilo, tam došlo k extrémní deceleraci a ta způsobila poškození jeho mozku. Myslím, že v takovém případě by pomohl vývoj systému HANS, který by při takových nárazech mohl být schopný absorbovat více decelerace."

Philippe Bianchi pak naznačil, že Halo může být dobrý mezikrok, ale konečným cílem by mělo být úplné zakrytí kokpitů, aby se dovnitř nemohly dostat ani malé, ale těžké části havarovaných nebo jinak poškozených vozů.

"Je samozřejmé, že já nebudu vystupovat proti něčemu, co přináší zvýšení bezpečnosti jezdců. Ale tato verze systému Halo mě nepřesvědčila, ještě by potřebovala zdokonalit. Z estetického hlediska je to dost škaredé a zajímalo by mě, jaký budou mít jezdci výhled. FIA se snaží zabránit opakování Julesovy a Justinovy nehody, ale je potřeba zajít dál."

Christian Horner patří k lidem, kterým se vůbec nelíbilo, co viděli na voze Ferrari. Jak víme, Red Bull sám vypracoval koncept nějaké průsvitné ochrany kolem jezdce a jeho šéfovi se Halo zdá nehezké, nedodržující tradici F1 a nakonec i neefektivní.

"Osobně se mi to nelíbí," řekl Horner. "Chápu, že bezpečnost jezdce je absolutně prvořadá, ale sám se řadím k puristům, pro které je důležité, že již 60 let jsou zde závody vozů s otevřenými kokpity a s tím spojenými riziky. Musíme udělat vše, aby se to změnilo, jenže takový typ ochrany, koncept Halo, by Felipemu Massovi beztak nepomohl a bohužel by nepomohl ani Julesovi Bianchimu."

Když se novináři zeptali na názor úřadujícího mistra světa Lewise Hamiltona, ten zareagoval pouze facepalmem, ale nechtěl nic říct. Osmělil se však na Instagramu, kde fotografii Räikkönenova ferrari s Halo okomentoval následovně:

"Prosím ne! To je ten nejošklivější vůz v historii F1. Oceňuji úsilí o zvýšení bezpečnosti, ale tohle je Formule 1 a je to dobré tak, jak je to nyní."

Když bývalý jezdec Alexander Wurz jako prezident GPDA volal po co nejrychlejším zavedení Halo ochrany, tvrdil nám, že má podporu většiny jezdců a nikdo není proti. Zřejmě to ale nebyla čistá pravda.

Nico Hülkenberg: "Podle mě je F1 již nyní velmi bezpečná a tohle vypadá strašně. Nelíbí se mi to. Je to pouze můj osobní názor, ale nelíbí se mi to. Podle mne nemůžete sport sterilizovat, musí zde být i element nebezpečí. Myslím, že to F1 dělá sexy a atraktivní a podle mě to potřebuje."

Daniil Kvjat: "F1 měla vždycky otevřené kokpity. Kvůli tomu je nebezpečnější, ale F1 prostě je nebezpečná. Závody otevřených vozů jsou závody otevřených vozů a s tímhle to už nebudou otevřené vozy. Závody jsou nebezpečné a já to akceptuji."

Felipe Massa, kterého ve Velké ceně Maďarska 2009 trefila součástka z monopostu Rubense Barrichella a hrozila mu ztráta oka a možná i něco mnohem horšího, má ale jiný názor.

"Není to moc hezké, ale nejdůležitější je bezpečnost a já plně podporuji Halo i zastřešení kokpitů. Souhlasím s takovou změnou, ačkoli to opravdu není moc hezké. Uvidíme."