Grand magazín 3/2016 (13. února – 12. března)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
26. února
Nedávno zveřejněné spekulace o omezení podpory Audi v závodě 24 hodin ve Spa a na Nordschleife dostaly konkrétnější podobu. Nakonec německý výrobce rozdělil svoji přízeň na jeden vůz v barvách stáje Phoenix (Kaffer/Mies/Winkelhock) a jeden WRT (Rast/Vanthoor/Müller).
4. března
Na zasedání Světové rady motorsportu FIA v Ženevě byl schválen návrh Výboru GT na uspořádání druhého ročníku FIA GT Světového poháru v Macau. Termín podniku v uličkách asijského města je stanoven na 19. - 20. listopadu. Zároveň bylo vyhlášeno výběrové řízení na jednotného dodavatele pneumatik a paliva.
Foto: CGPM
Vítěz premiérového ročníku: Maro Engel a Mercedes SLS týmu AMG Driving Academy.
6. března
Během úvodního víkendu Pirelli World Challenge pokračoval vedoucí SRO Stéphane Ratel v dalším prohloubení spolupráce s WC Vision vedenou Gregem Gillem. Prozatím chce využít svých zkušeností s rozvojem potenciálu série, která patří na americkém kontinentu mezi nejvýznamnější podporovatele Ratelovy GT3. V nejbližší budoucnosti však vyloučil možnost spoluvlastnictví PWC, přestože byl na tuto možnost přímo dotazován.
Ratel v minulosti zkoušel prosadit třídu GT3 v řadě amerických sérií (IMSA, ALMS, Indianapolis). Pouze WC Vision byla pořadatelem, jenž se o GT3 zajímala sama. Jelikož se tak stalo v období potíží SRO při pořádání MS GT1 (2011), k dohodě nedošlo. Francouzského podnikatele navíc tehdejší PWC odrazovala mj. přítomností cestovních vozů v kategorii GT.
Vzájemná spolupráce tak započala až v koncem roku 2014, kdy Ratela zaujaly možnosti rozvoje. Navíc se v průběhu doby v PWC stala GT3 vůdčí kategorií, čímž v porovnání s americkými konkurenty dále podpořila zájem francouzského pořadatele. Letos vyústilo více jak rok trvající partnerství v přijetí systému vyrovnání výkonnosti od SRO. V tomto roce čeká na pracovníky francouzských pořadatelů výpomoc v Americe během víkendů, kdy SRO nebude zaměstnána pořádáním vlastních sérií.
7. března
SRO zavede letos v BGTS bodový systém pro hříšníky, jenž má zlepšit chování pravidelně neukázněných účastníků v závodech. Při nasbírání určitého počtu bodů za prohřešky (a napomenutí) bude provinilý pilot potrestán poklesem na roštu anebo penalizací průjezdu boxy. Dosavadní škála trestů nepostihuje mj. viníky kolizí, kteří odstoupili ze závodu, takže ani nemohou odpykat případný postih.
Systém je motivován britským mistrovstvím (jež pořádá také SRO). Zde je například jeden bod je přidělen za napomenutí závodníka, vyvěšení černobílé vlajky (porušování pravidel), menší překročení rychlosti v boxech anebo penalizaci průjezdu boxy, dva body jsou připsány ke kontu pilota za trest Stop and Go.
Bude-li mít závodník před víkendem tři body, čeká jej pokles o pět míst na roštu. Při nasbírání čtyř bodů se propadne již o deset míst a za pět bodů následuje průjezd boxovou uličkou. Trestné body se z konta odepisují po odpykání trestu (3 body) anebo absolvování víkendu bez prohřešků (2 body).
Další chystanou novinkou má být stanovení minimální hmotnosti jezdce (85 kg) anebo v krátkých závodech posádky (170 kg). Váha se počítá i s vybavením, při účasti pilotů s nižší hmotností bude do stanovené váhy přidáno do vozu závaží.
9. března
V 24 hodin ve Spa bude umožněn start vozu Renault RS01. Francouzský speciál je určen pro vlastní sérii a je výkonnostně nad vozy GT3. Jeho start v jiných šampionátech s rozšířenou technikou však po úpravě výkonnosti probíhá. Nyní má RS01 za sebou po zkouškách BOP i oficiální testy na okruhu Paul Ricard.
Vůz by byl považován za pohárovou techniku, jenž je součástí amatérské třídy. Od roku 2012 se i v 24 hodin ve Spa (v BES nikoliv) vyskytovaly tyto vozy velmi sporadicky. Účast zvažuje belgický Boutsen Ginion s podporou stáje DKR Engineering.
10. března
GT3 navzdory obrovské konkurenci láká další výrobce k účasti. Loni v červnu unikly první informace o zájmu Hondy/Acury a úpravě typu NSX dle pravidel třídy GT3.
Při nedávno zahájeném vývoji dostal přednost dlouhodobý partner japonského výrobce, italský tým Jas Motorsport, před americkým vývojovým střediskem HPD. Oficiální představení projektu má být oznámeno pravděpodobně na březnové výstavě v new Yorku, cílem je účast od sezony 2017.
Dle dalších spekulací, které unikly při testech na okruhu Paul Ricard nebude japonský výrobce osamocen. Možnost úpravy svých modelů pro GT3 studují i další dva nejmenovaní výrobci.
Foto: Tomáš Krejčík
Jediným zástupcem ze země vycházejícího slunce s vozem s homologací GT3 je od roku 2011 Nissan. Snaha Lexusu o vstup do GT3 ztroskotala po slabých výkonech při testech výkonnosti. Bude mít od roku 2017 ikonický model konkurenta?
Pohled za obzor
Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.
V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací.
Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost) anebo R – údaje z rozhovorů anebo podle dotazů reportérů, které mohou podléhat změnám.
Novinkou je přidání písmena S, které označuje informaci s nejmenší mírou přesnosti (dohady a zákulisní informace). U jednoho týmu mohou být všechny druhy informací.
Blancpain GT Series
Prezentace uskutečněná 9. března během oficiálních testů BGTS na okruhu Paul Ricard ukončí letošní přehled věnovaný tomuto seriálu. Náhradou se stávají pořadatelskou organizací zveřejněné listiny (BGTS, krátké závody, vytrvalostní), jenž jsou komentovány v článku Zde. V tomto vydání bude přehled s informacemi o neuvedených týmech (případně jezdcích) v některém ze seznamů v porovnání s předchozími zprávami.
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Momentka z představení účastníku Blancpin GT Series, jenž se uskutečnila ve středu 9. března od 18,00.
V převážné většině případů předpokládaly účast řady stájí (Konrad, Team Brazil, GT Russian, MRS GT) v BGTS i dobře informované zdroje mj. Sportscar 365. Koncem února vydaný odhad účasti v kratších závodech, jenž je zásadní pro působení v celém seriálu, stále počítal se všemi zmíněnými zájemci. Před vydáním listiny pořadateli byly zveřejněny pouze informace týkající se potíží brazilského týmu.
Částečně naplnil plány tým Konrad, který možnou účast v celém seriálu naznačil v polovině ledna. Začátkem února mělo padnout konečné rozhodnutí o působení v BGTS, nyní je německá stáj s jedním lamborghini pouze na startovní listině vytrvalostní části v kategorii smíšených posádek. Přestože zatím chybí jezdecké obsazení, v tomto případě se jedná o uskutečnění původního záměru o zařazení do této kategorie.
Němci původně zvažovali dle finančních možností i nasazení více než jednoho vozidla, přesto se jim na rozdíl od dalšího zájemce podaří zúčastnit. Již v říjnu loňského roku naznačili spolu s náhradou BMW Z4 za dva vozy Lamborghini Huracán plány v týmu Brazil. V zimní přestávce bylo okolo brazilské stáje se základnou v Portugalsku ticho po pěšině až do začátku března. Finanční krize v domovině týmu s následným znehodnocením tamní měny čtyřnásobně zvedla náklady na zajištění dostatečného rozpočtu pro evropský program. Stáj Antonio Hermanna tak v lepším případě uvidíme v šampionátu SRO nejdříve v polovině sezony, případně až v následujícím roce.
Finanční důvody stojí také za neúčastí loňského účastníka BGTS, GT Russian Team. V samotném závěru roku zveřejněné zvěsti o náhradě typu SLS za nové vozy Mercedes-AMG GT a možná účast alespoň v krátkých závodech byly jedinou zmínkou o ruském týmu s českým servisním zázemím. Dle posledních zpráv z testů na okruhu Paul Ricard v tomto případě nic nenasvědčuje o přítomnosti ruské stáje v BGTS.
Ve stejném souhrnu z konce roku byla zmiňována také možná účast týmu Sport Garage. Pod tímto jménem není letos v listině dlouholetý účastník vytrvalostních závodů SRO uveden, neboť došlo k dalšímu sblížení s loňským nováčkem, týmem Classic and Modern Racing. Francouzská stáj se však zúčastní pouze vytrvalostního dílu ve třídě smíšených posádek (Mercedes SLS 1x a F458 1x).
Smělé záměry při účasti v celém seriálu (a v řadě dalších) uváděl v prosinci a lednu tým MRS GT. Již loni, tehdy s vozy Nissan GT-R, převzal v probíhající sezoně BGTS jeho aktivity americký Always Evolving Motorsport. Německý tým měl nasadit letos McLaren 650S, není však uveden ani na jednom ze seznamů.
V polovině února se objevily zprávy o příležitostné účasti v BGTS u nového počinu z Leingartenu, Corvette C7R GT3. V kokpitu se má střídat dvojice Curran/Said. Jelikož v programu Erica Currana má přednost americká vytrvalostní série IMSA a pro americkou dvojici německé mistrovství ADAC GT Masters, lze očekávat účast pouze sporadicky.
Jde-li o působení v celém BGTS, podobné plány zvažoval během zimní přestávky také tým Kessel. V předběžných startovních listinách v kategorii smíšených posádek se v obou dílech seriálu nachází švýcarské ferrari nesoucí číslo 11. V současnosti je jediným vysvětlením možné hostování krátkých závodech (ve vytrvalostních patří mezi pravidelné), proto nejsou Švýcaři v listině BGTS.
Změny záměrů anebo doplňující informace se týkají i jiných účastníků BGTS. Nejzásadnější novinkou je návrat Maximilian Buhka do týmu HTP. Německý závodník byl již v listopadu uveden jako člen britského M-Sportu, kde měl dle tehdejšího oznámení být v posádce bentley s číslem 8.
V průběhu testů na Paul Ricardu se s angažováním Buhka objevily zprávy spojené s německou stájí a dalšími piloty. Zatím bez vytvoření konkrétních sestav je v HTP kromě Buhka a dříve oznámeného Jaafara počítáno s účastí Dominika Baumanna, Clemense Schmida, Julese Szymkowiaka a Indy Dontjeho.
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Německý tým HTP vydržel u Bentley pouze jednu sezonu. Nyní je u značky s trojcípou hvězdou zpět. Jeden z jeho nových vozů Mercedes-AMG GT3 v odlišném zbarvení.
Přestože belgický tým WRT oznámil 26. února nasazení pěti (čtyř) vozů v dílu s krátkými (vytrvalostními) závody, ve startovních listinách se mohl pochlubit ještě s dalším vozem navíc. V Audi R8 LMS č. 28 nasadí v krátkých závodech dvojici Rast/Stevens, ve vytrvalostní části je uveden pouze Will Stevens.
Krátké závody
Pro účastníky krátkých závodů je společné působení v celém seriálu. Jedinou výjimku tvoří pouze nedávno zveřejněné plány stáje a-works (též Wieth) s nasazením současné generace Porsche 911. Německý tým zvažuje z delších podniků pouze účast v 24 hodin ve Spa.
Kromě dalších sedmnácti stájí přihlášených v celém seriálu (případně vozu Kessel č. 11) se koncem roku spekulovalo o zájmu týmu Schubert (BMW M6). Žádné novější zprávy týkající se případné účasti německé stáje (s výjimkou hostování ve vybraných závodech) nejsou známy.
Vytrvalostní závody
Již loni v létě naznačil britský RAM Racing možnou účast ve vytrvalostních závodech SRO. V současnosti však nic nenasvědčuje přítomnosti stáje vybavené vozy Mercedes-AMG GT3 v BEC.
Loňský účastník BES v kategorii smíšených a amatérských posádek, německý Car Collection, také zvažoval své pokračování v některém z Ratelových mistrovství. Ani v tomto případě nejsou známy konkrétnější plány týmu, jenž vyměnil své automobily Mercedes SLS za druhou generaci Audi R8 LMS.
Nedlouho po odhalení účastníků letošního ročníku BGTS přispěchal se zájmem o účast italský Antonelli Motorsport. Jeho Huracán by se zřejmě objevil ve třídě smíšených posádek.
Doplňující zprávy se týkají týmu Attempto, kdy v porovnání s představenou listinou se v porsche německé stáje objeví Nicolas Armindo.
Ke změnám oproti původním záměrům přistoupil rakouský Grasser, když Gitlin je zatím osamocen v lamborghini rakouského týmu ve třídě amatérů (č. 16). Jeho místo vedle Bleekemolena a Bortolottiho zaujal Rolf Ineichen (č. 63, PRO). Švýcar byl původně spojován s možnou účastí v BGTS s týmem Konrad.
Ve vrcholném podniku 24 hodin ve Spa se mohou navíc objevit noví účastníci mj. M1 GT Racing (Audi), a-works (Porsche) anebo DKR/Boutsen (Renault RS01).
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
V BGTS nebude chybět ani český tým ISR Racing. Karbonové díly karoserie bez týmového zbarvení nebyly při letošních testech žádnou výjimkou.
ADAC GT Masters
Němečtí pořadatelé se zatím neodhodlali ke zveřejnění startovní listiny. Řada účastníků byla jiného názoru, takže pole německé série zvolna získává obrysy.
Do německého mistrovství se chystá exotický Bonaldi Motorsport. Italská stáj bude bojovat s dvojicí nových lamborghini, které obsadí Pavlovič a Kulaja.
Okolo loňského nejúspěšnějšího týmu německého mistrovství, týmu Schubert Motorsport, je zatím ticho po pěšině alespoň jde-li o oficiální vyjádření. Stáj z Oscherslebenu již obdržela zbrusu nové vozy BMW M6 GT3, přičemž se nejpravděpodobněji jeví účast v domácím šampionátu.
Dvě nová audi a v každém z nich zkušený pilot, to je krátká vizitka nováčka v ADAC GT Masters. Tým Land Motorsport pomýšlí i na vítězství s dvojicemi Mies/De Phillippi a Basseng/Hoevenaars.
S cílem umístění v první desítce vstupuje již do čtvrté sezony tým RWT. Stáj Gerda Beisela bude i nadále využívat Corvette Z06 GT3 a servis jejího úpravce týmu Callaway Competition.
Vlastníci jubilejního stého Audi R8 LMS z týmu APR Motorsport (dříve MS Racing) nebudou chybět v domácím mistrovství ani letos. Oranžový háv však pokryje dva vozy druhé generace německého bestselleru. V prvním z nich bude opět dvojice Sandström/Dobitsch, v druhém Vanthoor/Stoll. Tým zároveň uskutečnil také změnu ve vedení, když Haralda Böttnera vystřídal vedoucí technického oddělení Ralph Stoll.
Tým Schütz Motorsport se v minulosti mnohdy skrýval pod označením titulárního sponzora GW IT. Spolu s novou generací Porsche je zde také změna barev i hlavního přispívatele prezentovaného rozhlasovou společností BigFM. V kokpitu se budou střídat dva němečtí mladíci, Marvin Dienst a Lukas Schreier.
Oznámení Norberta Siedlera o vytvoření dvojice s Van Lagenem předznamenalo již 2. března pozdější oficiální oznámení sestav týmu HB Racing. S rakousko-holandskou dvojicí pomýšlí rakouská stáj i na vítězství v závodech. V druhém voze se bude střídat dvojice Erhart/Snoeks. Nenaplnily se tak listopadové zvěsti o jezdeckém složení (Renauer, Handlos, Alleman, Armindo, Schreier ).
Nováček v německé sérii KÜS Team75 Bernhard odhalil 3. března jméno kolegy továrního pilota Porsche Kevina Estreho. V novém voze na základech řady 991 se bude Francouz střídat s Davidem Jahnem.
Po čtyřleté přestávce (s výjimkou hostování v roce 2013) se do německého šampionátu vrací tým Phoenix. V druhé generaci Audi R8 LMS se bude od zkušeného Markuse Winkelhocka učit Markus Pommer, který donedávna závodil v nižších formulových sériích.
Tým Car Collection zveřejnil 6. března další část hádanky týkající se jezdeckého složení. Dřívější oznámení role továrního jezdce Audi, který bude kolegou Frankenhouta ve voze č. 33, se zhostí Christopher Haase. Zároveň byl oznámen jeden z jezdců druhého nasazeného vozu, Isaac Tutumlu.
O den později unikly také informace o účasti Nicolase Arminda a Richarda Antinucciho v týmu Attempto.
Své plány na vstup do německého mistrovství zveřejnil na sociální síti tým vedený Frankem Austem. Stáj nesoucí jméno svého majitele nasadí dvě nově pořízená Audi R8 LMS.
Po delším čekání se 11. března dostaly na světlo další zprávy o posádkách týmu Callaway. Patrick Assenheimer má nového kolegu, Dominika Schwagera. V týmu pokračuje i Daniel Keilwitz, pravděpodobně opět s Andreasem Wirthem. V případě dvojice Curran/Said je předpokládána účast na dvou víkendech.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
20.09. | Attempto | Lamborghini | (R): Huracán |
(R): Armindo/Antinucci | |||
09.10. | Callaway | Corvette | (R): C7, Curran, Said, dva víkendy |
(O): Assenheimer/Schwager | |||
(O): Keilwitz | |||
24.10. | Car Collect. | Audi | (O): R8 2. generace |
(O): č. 33 Frankenhout/Haase | |||
(S): č. 34 Tutumlu | |||
26.11. | HB Racing | Lamborghini | (O): 2x Huracán |
(O): Siedler/Van Lagen | |||
(O): Erhart/Snoeks | |||
15.12. | MRS GT | Nissan | (S) |
03.01. | JBR MS | Audi | (O): 1 vůz |
11.01. | Team75 | Porsche | (O): 1 vůz (991), Estre/Jahn |
18.01. | Konrad | Lamborghini | (R): Huracán, možná účast 1 vozu |
22.01. | Abt | Bentley | (O): 3 vozy, C.Abt |
25.01. | Herberth | Porsche | (O): Ragginger, Renauer |
05.02. | Grasser | Lamborghini | (O): 1 vůz, Stolz |
(R): 2 vozy | |||
16.02. | Bonaldi | Lamborghini | (O): Huracán 2x |
(O): Pavlovic, Kulaja | |||
21.02. | Schubert | BMW | (S): M6 |
22.02. | Land MS | Audi | (O): Mies/De Phillippi |
(O): Basseng/Hoevenaars | |||
23.02. | RWT | Corvette | (O): Z06 |
28.02. | APR MS | Audi | (O): Sandström/Dobitsch (č. 25) |
(O): Vanthoor/Stoll (č. 24) | |||
01.03. | Schütz | Porsche | (O): 991 (č. 36), Dienst/Schreier |
04.03. | Phoenix | Audi | (O): Winkelhock/Pommer |
04.03. | Aust | Audi | (O) |
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 2/2016 (16. ledna – 12. února) |
Zdroj: SRO, ADAC, Sportscar 365, Endurance-Info, Sportscar-Info, Speedweek, Bonaldi, Formule