GT na dosah ruky v ADAC GT Masters
Informace k návštěvě Sachsenringu ve dnech 29. dubna. – 1. května.
Jubilejní sezóna německého mistrovství začala teprve před necelými dvěma týdny a nyní je zde první ze tří příležitostí pro návštěvu okruhu nedaleko naší republiky. Dějištěm druhého podniku ADAC GT Masters bude jeden z nejzajímavějších autodromů v seriálu, Sachsenring, ležící nedaleko hranic naší republiky.
Pouhých 3 671 metrů dlouhá dráha se vine členitým terénem. Technicky náročné úseky většinou lemuje kačírek vyžadující obezřetnost před uvíznutím anebo výrazně zpomaleným průjezdem.
V prostředí saského okruhu se naskýtá příležitost pro shlédnutí soubojů více jak tří desítek gétéček. Lákadlem je účast špičkových jezdců, s nimiž je šance na setkání díky volnému přístupu do paddocku. S výjimkou Ferrari 488 GT3 se v německé sérii vyskytují všechny nové modely GT3.
Tento článek Vám nabídne podrobnosti vhodné pro naplánování účasti na tribunách saského okruhu.
V německém šampionátu není výjimkou účast mezinárodně úspěšných jezdců. Letos hájí barvy týmu APR Motorsport belgický závodník Laurens Vanthoor.
Doprava
Vzhledem k omezenému počtu víkendových spojů a poloze okruhu je nejvhodnějším dopravním prostředkem automobil. Majitelé navigací mohou zadat následující souřadnice: 50°47'14.232"N, 12°41'15.06"E, které je dovedou k vjezdu na parkoviště u okruhu. Okruh lze vyhledat také zadáním města OBERLUNGWITZ a následně ulice např. Am Sachsenring anebo Waldener Strasse.
Při plánování trasy s využitím některého z plánovačů cest se do místa cíle zadají slova Sachsenring, Germany (Seznam) anebo AM SACHSENRING, 09353 OBERLUNGWITZ (Google). V obou případech vyhledávání funguje i na základě zadání výše uvedených GPS souřadnic.
Částečnou představu o hlavních komunikacích v blízkosti okruhu poskytne po kliknutí na mapu Německa podrobnější plánek na této stránce Zde.
Při jízdě po dálnici A4 je výhodnější sjet na sjezdu č. 65, čímž se po komunikaci B180 dostanete do blízkosti parkoviště pro diváky. V okamžiku opuštění dálnice na sjezdu č. 66 (oba mají shodné názvy Hohenstein-Ernstthal), se budete proplétat poměrně rozlehlým městečkem Oberlungwitz.
Při využití doporučeného sjezdu č. 65 z dálnice A4 se Vám po ujetí čtyř kilometrů naskytne nejprve pohled na věž tyčící se blízko vjezdu do boxů.
Po chvíli následuje pohled na tribunu v patnácté zatáčce. Krátce po vjezdu do obce Hermsdorf doporučuji dodržet zde též viditelně označené omezení rychlosti, neboť přibližně v oblasti jedoucího vozu je umístěno zařízení pro automatický záznam vozidel nerespektujících řidičů.
Před příjezdem k této křižovatce je pravá strana silnice lemována několika autosalony německých výrobců. Na světelné křižovatce odbočíte doleva, přičemž následuje po necelých padesáti metrech na pravé straně příjezd k parkovišti.
Přesnější a zároveň podrobnější plánek vydaný aktuálně k této akci naleznete Zde. Zde je vyznačeno parkoviště pro návštěvníky (P Besucher, P2, P10), vstupy na okruh (Eingang Unger, B180 a Goldbachstrasse), přírodní (zelené Stehplatzbereich) a pevné tribuny (T6 a T15).
Tento orientační bod využijete spíše při příjezdu od městečka Oberlungwitz. Jedná se o hlavní parkoviště pro návštěvníky, jehož nalezení usnadňuje nepřehlédnutelná budova skladu. Při využití výše uvedeného výhodnějšího sjezdu č. 65, bude tato budova viditelná po levé straně teprve v blízkosti světelné křižovatky, na níž je třeba odbočit.
Jedno z hlavních parkovišť, rozkládající se asi 400 metrů od okruhu, má povrch ze štěrku. Poplatek za ponechání vozidla je 3 eura.
Pohled na parkoviště u Goldbachstrasse (na plánu označeno P10).
V případě využití hromadných dopravních prostředků se jako nejvhodnější jeví vlak s možností přestupů v Drážďanech. Pro další cestu v Německu lze využít plánovače Deutsche Bahn Zde, případně integrované dopravy v okolí Chemnitzu Zde. V obou případech je na stránkách okruhu uváděna cílová stanice Hohenstein-Ernstthal, Bahnhof, umístěná okolo 1,5 kilometrů od nejbližšího vstupu na autodrom (vstup z Goldbachstrasse).
Obecné informace …. o německých komunikacích
Pojedete-li v Německu pouze na okruh, strávíte zde drtivou většinu času na dálnicích. Pouze doporučený limit (nikoliv povinný) o hodnotě 130 km/h je dostatečně známý, stejně jako (prozatím) volný pohyb bez nutnosti průjezdu mýtnicemi anebo kupování dálničních známek.
Pověstná je i menší hustota čerpacích stanic, v těchto případech jsou před pumpami umístěny orientační vzdálenosti k nejbližším dalším benzinkám. Nezřídka se tento údaj pohybuje nad padesáti kilometry. Cena paliva je, především u benzínu, vyšší než u nás. Spolu s přijatelnou vzdáleností okruhu nemusí být tudíž pro většinu vozů problém vystačit se zásobou paliva z našeho území.
Jestliže tankování nemusí být nutnou součástí cesty, kratší přestávky se mohou hodit. Základním stupněm je odpočívadlo označené pouze symbolem parkoviště, případně se symbolem WC. To bývá bezplatné, ale velmi jednoduše zařízené. Toalety jsou samozřejmostí nejen u pump, ale také u parkovišť se stravovacím zařízením. Poplatek za jejich použití se pohybuje okolo 70 centů, přičemž lístek z automatu může sloužit jako slevový kupon při následné objednávce stravování. Princip je podobný jako v případě některých našich řetězců rychlého občerstvení.
Na orientačních tabulích bývá pod čarou vyznačení vzdálenosti k místům, které se nachází mimo komunikaci, po níž právě jedete. Čísla sjezdů neoznačují jako u nás kilometr v jehož blízkosti se sjíždí, ale pořadí odbočky od určitého bodu na příslušné dálnici.
Příjemná je kvalita povrchu (byť mnohdy záplatovaného), která i na úsecích s rychlostí zpravidla omezenou na 130 km/h (doplněná značkou Strassen Schaden) převyšuje standard naší dálniční sítě. Je-li tato značka mimo dálnici, lze však očekávat výtluky důvěrně známé z našich cest. Obce mimo dálnice jsou vymezeny žlutými tabulemi s černým písmem.
Jestliže milým překvapením je minimální množství rušivých reklamních poutačů, nahrazují je viditelně vyšší počty policejních hlídek. Alespoň jeden vůz často číhá v blízkosti hranice. V Německu není povinné denní svícení, takže přibližující se vozidla na dálnicích jsou hůře viditelná. Na silnicích průjezd křižovatkou automaticky neruší pokyny dle značek před ní umístěných, jak je zvykem v naší domovině.
V letošním roce se na závodní dráhy vyrojila plejáda nových modelů GT3. Prozatím pouze v německém mistrovství je k vidění tři zhotovené exempláře na základech americké legendy. Vůz zaujme nejen vzhledem, ale také uchu lahodícím zvukem pohonné jednotky.
Vstupenky
Páteční volné tréninky jsou přístupné zdarma. Vstupné na jeden den (sobota nebo neděle stejně) je 25 euro. Za víkendovou vstupenku zaplatíte 35 euro. Pokud si vyberete T6 s projekcí naproti, je nutné počítat s doplatkem 5 euro u jednodenní vstupenky, deset euro u víkendové. V ceně všech vstupenek je zahrnut vstup do paddocku.
Příplatková tribuna T6 umístěná za sedmou zatáčkou patří k oblíbeným místům. Důvodem je mj. naproti umístěná velkoplošná obrazovka umožňující udržení přehledu o dění na zbývajících částech okruhu.
Děti do 12 let mají vstup v doprovodu platících dospělých zdarma. Přímo na místě mohou za poloviční cenu zakoupit také vstupenky osoby s tělesným postižením (po prokázání průkazem), nejsou uvedeny další podrobnosti ohledně případného omezení pro zahraniční návštěvníky. Tribuny však nejsou bezbariérové, takže osoby se sníženou pohyblivostí (včetně uvedených invalidních vozíků) mají menší možnosti ohledně jejich využití.
Pohled na větší přírodní tribunu pro sledování úvodní pasáže okruhu. V pozadí je patrný též z této části dostupný kopec, který částečně poskytuje přehled o dění ve střední části saského autodromu.
Obecné informace …. vstup a chování na okruhu
Vedení okruhu v současnosti nemá zveřejněné podmínky pro diváky.
V minulosti pořadatelé upozorňovali na možnost osobních prohlídek z důvodu zachycení nebezpečných předmětů. Do areálu není možné vnášet skleněné lahve, plechovky, alkoholické nápoje, pyrotechniku a jiné nebezpečné předměty. Během podniku MS GT1 v roce 2011 bylo zakázáno vnášet do areálu stativy (pravděpodobně i monopody).
Dříve nebyl uveden objem plastových lahví s nápoji, který bývá obvykle stanoven na 0,5 litru. Totéž se týkalo vnášení techniky na pořízení záběrů, obecně však platí omezení o neveřejném využití pořízených záznamů.
Program víkendu
Podle výběru z předběžného časového plánu (verze z 19. dubna) je v níže uvedené tabulce rozpis, kdy bude možné vidět vozy ADAC GT Masters v akci. Celý časový rozvrh závodního víkendu naleznete Zde.
Událost | Den | Čas |
1. volný trénink | Pátek | 12,10 – 13,10 |
Trénink amatérů | Pátek | 13,15 – 13,45 |
2. volný trénink | Pátek | 16,00 – 17,00 |
Kvalifikace pro 1. závod | Sobota | 09,20 – 09,40 |
První závod | Sobota | 13,15 - 14,15 |
Kvalifikace pro 2. závod | Neděle | 08,45 – 09,05 |
Druhý závod | Neděle | 13,08 - 14,08 |
V případě zájmu o shlédnutí ranních kvalifikací je vhodné dostavit se s dostatečným časovým předstihem, neboť příjezdové komunikace v blízkosti okruhu jsou zpravidla přeplněné.
Doprovodný program uspokojí spíše fanoušky cestovních vozů. Letošní novinkou je ADAC TCR Germany, dále souboje pohárových vozů Renault Clio v šampionátu střední Evropy, Deutscher Tourenwagen Cup anebo GT vozy doplněné Spezial Tourenwagen Trophy. Jediným zástupcem monopostů je ADAC F4.
Doprovodný program
Pro sobotní návštěvu boxové uličky je vyhrazen čas mezi 11,10 až 11,40, v neděli v čase 11,55 – 12,20.
Huracán týmu Bonaldi s přední částí bez kapotáže byl v neděli na Oscherslebenu vítaným objektem ke shlédnutí anebo zvěčnění.
Čas pro setkání s trojicí nejúspěšnějších posádek a vítězem kategorie amatérů v sobotním klání je vyhrazen od 15,00 – 15,30. Akce Meet the drivers proběhne před motorhomem společnosti ADAC, umístěném v prvním paddocku u hlavních boxů.
Zpestřením sobotního odpoledne je akce Meet the drivers. Místem konání bývá okolí zázemí německého autoklubu.
Kromě autogramiády úspěšných jezdců jsou také postupně zpovídáni reportérem.
Ubytování
V případě, že se rozhodnete strávit více dní na Sachsenringu a nebydlíte poblíž hranic, nabízí se různé druhy ubytování.
Na plánku vydaném k tomuto podniku je vyznačen nedaleký kemp u Goldbachstrasse. Cena za víkendový pobyt na osobu (včetně stanu a auta) je 32 euro (elektřina zvlášť včetně spotřeby 10 euro). Vzhledem k příležitostnému zaměření však standard tohoto zařízení není srovnatelný s běžnou stálou (přitom levnější) konkurencí. K vyhledávání jiných kempů dobře poslouží tyto stránky Zde.
V případě ubytování v místních hotelích se pohybují ceny od cca 1 000 Kč/noc/osobu výše. K vyhledávání lze využít následující stránky Zde anebo Zde. Stránky jsou v češtině s možností úpravy filtrů. K zadání lze využít blízkého městečka Oberlungwitz.
Cenově výhodnější, ale vzdálenější volbou je využití služeb našich zařízení v cenách začínajících i na částce 400 Kč. Vzdálenost do Chomutova je okolo 85 kilometrů. Lze se vydat také směrem na Karlovy Vary (85 anebo 100 kilometrů), blíže po trase se nachází Jáchymov (do 85 km) anebo Ostrov nad Ohří (do 90 km). Nevýhodou jsou časově (případně orientačně) náročnější přesuny na silnicích, byť v zajímavé krajině. Pro českou nabídku lze zvolit např. Zde, volba okres Chomutov v prvním případě, okres Karlovy Vary anebo Ostrov (včetně Jáchymova).
Užitečné odkazy
Okruh Sachsenring Zde
Přesnější informace poskytují stránky v němčině, v angličtině nemusí být některé informace dostupné anebo nejsou aktuální. Kromě informací o blížící se akci na saském okruhu se zde nachází také celá řada dalších odkazů např. k dopravě nebo ubytování.
Přímý odkaz k víkendu Zde
ADAC GT Masters Zde
Oficiální stránky německého mistrovství.
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
Profil šampionátu ADAC GT Masters (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, Sachsenring, Mapy, Google, Formule