Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Alonso: F1 se nemusí bát o zajímavost závodů

Alonso: F1 se nemusí bát o zajímavost závodů

Méně předjíždění neznamená méně zábavy.

Formule 1 už s definitivní platností kráčí vstříc nové generaci vozů, které budou rychlejľí než současné, ale zároveň závislejší na aerodynamice. Snížení časů na kolo se dosáhne výrazným zvýšením rychlosti v zatáčkách, což bude částečně dosaženo vyšší mechanickou přilnavostí širších pneumatik, ale i většími přítlačnými křídly. Problémem přítlačných křídel je, že při jízdě v "špinavém vzduchu" za jiným monopostem výrazně ztrácejí na účinnosti a jezdec vzadu má pak problém přiblížit se k soupeři natolik, aby se mohl pokusit o předjížděcí manévr. To je také důvod existence DRS, který má jezdci vzadu tuto nevýhodu vynahradit snížením aerodynamického odporu na rovinkách.

Od roku 2017 bude tato nevýhoda ještě větší, ale Fernando Alonso, jeden z nejzkušenějších závodníků, nás ujišťuje, že zábavnosti závodů to neublíží. Zavzpomínal si přitom na své souboje s Michaelem Schumacherem v době, kdy se jezdilo se širokými nízkými křídly a bez DRS.

"Nedávno jsme vzpomínali na závod v Imole v roce 2005, kdy jsem porazil Michaela (Schumachera) a taky na závod o rok později s opačným výsledkem. Tehdy tam byly tři nebo čtyři předjetí za celý závod a považovalo se to za nejlepší show. Proto si nemyslím, že musíme tak tlačit na předjíždění a jízdu těsně za jiným vozem. Tehdy to bylo stejně náročné jako nyní, nebo ještě náročnější, a byly to fantastické závody. K lepší show potřebujeme pouze rychlejší vozy. Potřebujeme dělat větší randál a pár dobrých soubojů a velká jména bojující o titul. To zlepší show," vysvětluje dvojnásobný mistr světa.
 
Předjíždění je prý nyní dokonce příliš mnoho. V Číně bylo napočítáno kolem 150 předjížděcích manévrů, ale většina z nich proběhla rychle a bez velkého boje, protože se setkávali jezdci s různými strategiemi na různých pneumatikách.

"Čína byla extrém, protože všichni byli zmateni strategiemi a výjezdem bezpečnostního vozu. Ale i bez toho jsme v situaci, kdy 16. vůz předjede Mercedes stojící v boxech a za chvíli se ním nechá předjet. A to se lidem před televizory těžko vysvětluje. Předjíždění už není tak skutečné jako předtím. Nemusíte čekat na soupeřovu chybu ani hledat správné místo. Pokud se to nepodařilo tady, podaří se to jinde, protože vůz vpředu je o 5 sekund pomalejší."

Rychlost na jedno kolo je přitom dobrá, v Bahrajnu padl kvalifikační rekord, ale před deseti lety často býval rozdíl mezi nejlepším kvalifikačním kolem a nejlepším kolem závodu méně než sekunda a nyní je to několikanásobně více.

"V kvalifikaci máme dobrou rychlost na jedno kolo, samozřejmě s pomocí super-měkkých pneumatik a plnými bateriemi, ale v závodě jsme o 9 sekund pomalejší, protože máme plné palivové nádrže a pneumatiky mají strašně málo přilnavosti a jezdíme časy neakceptovatelné pro vůz F1."

Letos bylo v Bahrajnu nejrychlejší kolo závodu o 5 sekund pomalejší než nejlepší kolo kvalifikace.