Jak si poradit se zákazem odhazování fólií?
Řešení se stále hledá, zákaz může začít platit v Monaku.
Už v Monaku by mohl začít platit zákaz odhazování strhovacích fólií z průzorů přileb na trať, problémem je, že zatím nikdo nepřišel s náhradním řešením.
K čemu jsou dobré fólie na průzoru přileb? Protože vozy F1 jsou otevřené a přilby (alespoň prozatím) nemají stěrače, piloti do závodu nastupují s průzorem přilby překrytým několika vrstvami průhledné fólie. Když se během závodu na vrchní vrstvě nasbírají nečistoty a jezdec začne mít problém s výhledem na trať, prostě na rovince nebo v boxové uličce fólii strhne. Jenže co pak s fólií? Jezdci ji jednoduše vyhazují na trať.
Proč je to třeba řešit? Jednou za čas se stane, že jezdec musí ze závodu odstoupit s přehřátými brzdami a jako příčina je identifikována fólie vtažena do brzdného systému a blokující kanálek, kterým má k brzdě proudit vzduch. O potřebě nápravy se začalo mluvit před rokem, kdy musel Fernando Alonso odstoupit z domácí VC Španělska. Na změně se dohodli šéfové týmů a nové pravidlo se mělo začít dodržovat už od letošní VC Austrálie, ale nikdo nepřišel s řešením a hlavním tématem každého setkání byl experiment s kvalifikačním formátem, takže se hledání řešení odsunulo na začátek evropské části sezóny. Před VC Španělska se ale dohodlo, že řešení se bude hledat během právě probíhajícího dvoudenního testu.
K čemu jsou dobré fólie na průzoru přileb? Protože vozy F1 jsou otevřené a přilby (alespoň prozatím) nemají stěrače, piloti do závodu nastupují s průzorem přilby překrytým několika vrstvami průhledné fólie. Když se během závodu na vrchní vrstvě nasbírají nečistoty a jezdec začne mít problém s výhledem na trať, prostě na rovince nebo v boxové uličce fólii strhne. Jenže co pak s fólií? Jezdci ji jednoduše vyhazují na trať.
Proč je to třeba řešit? Jednou za čas se stane, že jezdec musí ze závodu odstoupit s přehřátými brzdami a jako příčina je identifikována fólie vtažena do brzdného systému a blokující kanálek, kterým má k brzdě proudit vzduch. O potřebě nápravy se začalo mluvit před rokem, kdy musel Fernando Alonso odstoupit z domácí VC Španělska. Na změně se dohodli šéfové týmů a nové pravidlo se mělo začít dodržovat už od letošní VC Austrálie, ale nikdo nepřišel s řešením a hlavním tématem každého setkání byl experiment s kvalifikačním formátem, takže se hledání řešení odsunulo na začátek evropské části sezóny. Před VC Španělska se ale dohodlo, že řešení se bude hledat během právě probíhajícího dvoudenního testu.
Co s tím? To je složitější otázka, než by se mohlo zdát. Každého napadne, že jezdci by fólie mohli jednoduše házet k sobě do kokpitu, jenže jak vysvětlují Sergio Pérez a Romain Grosjean, tak jednoduché to není.
Sergio Pérez: "Dalo by se jezdit bez strhovací fólie? Někdy během prvních tří kol strhu tři fólie, takže si to neumím dost dobře představit. Dokonce uvažujeme, že do kokpitů dáme něco jako odpadkový koš! Ale momentálně nevidím žádné rozumné řešení. My nebo FIA bude muset přijít s nějakou alternativou k vyhazování fólií."
S košem by to ale nebylo tak jednoduché a ne každý okruh má velmi dlouhou rovinku, což je aktuální problém, protože F1 se chystá do Monte Carla.
"Občas se kvůli náporu větru pokrčí a nemůžete najít začátek, tak to zkusíte z druhé strany, jenže to už potřebujete přeřadit, abyste nenarazili na omezovač otáček. Samozřejmě, dalo by se to nějak udělat, ale otázka je, kam (koš) umístit," dodal Pérez.
Romain Grosjean: "Nevidím žádné jiné řešení, jen dát do kokpitu odkládací přihrádku. Myslel jsem, že to začalo platit už v Melbourne, tak jsem začal fólie házet jen tak do kokpitu a byla to katastrofa. Dělali neskutečný rámus a létaly sem a tam. Zkoušeli jsme i lepicí pásku na vnitřní straně kokpitu, ale už po přilepení první jsem nevěděl, kam dát další. Za závod strhnu čtyři nebo pět a od VC Ruska vím, že bychom je neměli dávat do kokpitu, to už to mám odzkoušeno!"
Sergio Pérez: "Dalo by se jezdit bez strhovací fólie? Někdy během prvních tří kol strhu tři fólie, takže si to neumím dost dobře představit. Dokonce uvažujeme, že do kokpitů dáme něco jako odpadkový koš! Ale momentálně nevidím žádné rozumné řešení. My nebo FIA bude muset přijít s nějakou alternativou k vyhazování fólií."
S košem by to ale nebylo tak jednoduché a ne každý okruh má velmi dlouhou rovinku, což je aktuální problém, protože F1 se chystá do Monte Carla.
"Občas se kvůli náporu větru pokrčí a nemůžete najít začátek, tak to zkusíte z druhé strany, jenže to už potřebujete přeřadit, abyste nenarazili na omezovač otáček. Samozřejmě, dalo by se to nějak udělat, ale otázka je, kam (koš) umístit," dodal Pérez.
Romain Grosjean: "Nevidím žádné jiné řešení, jen dát do kokpitu odkládací přihrádku. Myslel jsem, že to začalo platit už v Melbourne, tak jsem začal fólie házet jen tak do kokpitu a byla to katastrofa. Dělali neskutečný rámus a létaly sem a tam. Zkoušeli jsme i lepicí pásku na vnitřní straně kokpitu, ale už po přilepení první jsem nevěděl, kam dát další. Za závod strhnu čtyři nebo pět a od VC Ruska vím, že bychom je neměli dávat do kokpitu, to už to mám odzkoušeno!"