Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA změnila postup kontroly tlaku v pneumatikách

FIA změnila postup kontroly tlaku v pneumatikách

Nejvíce údajně ztratí Mercedes.

FIA počínaje Velkou cenou Rakouska mění postup, přesněji čas, měření tlaku v pneumatikách. Některé týmy byly již od začátku sezóny podezřívané, že dosavadní systém obcházely a do závodu startovaly s nižším tlakem v pneumatikách, než z bezpečnostních důvodů bylo přikázáno Pirelli. To následně začalo stanovovat velmi vysoký minimální tlak, aby se ujistilo, že v bezpečí budou i jezdci podvádějících týmů. Ti měli díky nižšímu tlaku v pneumatikách více mechanické přilnavosti a tedy výhodu v zatáčkách.

Mění se čas, kdy se bude měřit tlak. Dosud se tlak měřil před startem, když už byly pneumatiky nějaký čas nasazené na vozech, od nynějška se bude měřit už v garáži. Jaký je v tom rozdíl? Odpověď nabídl Auto Motor und Sport. Pravidla údajně nejšikovněji obcházel Mercedes, který před přesunem na startovní rovinku nahříval držáky kol, nápravy i brzdy a důležitá místa zakrýval speciálními poklopy, aby se v nich udrželo co nejvíce tepla. Také zhotovil speciální zařízení, které do brzdových potrubí vhánělo velmi horký vzduch. Po nasazení kol se teplo rozšířilo do ráfku a následně ohřálo i vzduch v pneumatice. Mechanik pak mohl z pneumatiky vypustit tolik vzduchu, aby v ní zůstal předepsaný tlak, například 21 PSI, teplota povrchu pneumatiky přitom zřejmě nebyla výrazněji ovlivněna. Krátce po fázi, v níž FIA prováděla měření, vůz i ráfky rychle chladly a teplota mohla z předepsaných 21 PSI klesnout níže, odhadem na 20 PSI.

Některé týmy se údajně Mercedes snažily napodobit. Red Bull hlavně nestihl vyvinout způsob, jak efektivně zahřívat nápravy. Ferrari bylo výrazně pozadu, v Baku se snažilo alespoň zahřát zadní brzdy pomocí horkého vzduchu. Protože od nynějška se bude tlak měřit už v garáži, zahřívání částí vozu nebude mít žádný smysl. Po měření se už, přirozeně, z pneumatiky nesmí vypouštět vzduch, zatímco doplňování vzduchu v pneumatice je dovoleno.
 
Pirelli také v Rakousku pro jistotu stanovilo velmi vysoký minimální tlak v pneumatikách. Přední musí mít 22 PSI a zadní 19.5 PSI, což je podle Jensona Buttona "neskutečně moc". Předpokládá, že je to kvůli podvádějícím týmům. McLaren kvůli tomu prý může mít velký problém s přehříváním pneumatik kvůli neustálým drobným smykům příliš tvrdých pneumatik v zatáčkách.

"Přehřejete pneumatiky a vůz nefunguje. Někdy je už úplně jedno, kolik přítlaku vozu přidáte. Myslím, že Pirelli se obává hlavně velmi nízkého tlaku v pneumatikách během jízdy za safety carem v některých částech závodu (protože pneumatiky vychladnou a spolu s nimi i vzduch v nich, kvůli čemuž klesne tlak), protože lidé dělají určité věci. Podle mě to je důvod, proč zvyšují tlak a proč je spodní hranice tak vysoko," řekl jezdec McLarenu.