24 hodin ve Spa: superpole
Nadvládu mercedesu zlomili komisaři. V kvalifikaci nejrychlejší mclaren selhal.
V superpole se jezdci utkali za polojasného počasí, takže byl předpoklad dalšího zrychlení.
První dějství na dráze
Bez většího překvapení usedli do kokpitů jezdci, kteří se v kvalifikaci postarali o postup do prestižního superpole. Piloti startovali v prodloužených minutových intervalech v opačném pořadí z kvalifikace, přičemž měli dvě příležitosti na zajetí měřeného času.
Prvním jezdcům (Keen, Catsburg, Mies) se nedařilo překonat kvalifikační maxima, takže rychle opustili přední příčky. Bortolottiho první pomalejší pokus (2:19.595) se nezdál komisařům, mezitím však mladý Ital pokořil kvalifikační maximum a zároveň zlepšil svůj předchozí výkon: 2:18.691.
Po dalších pomalejších jezdcích (Sims, Macleod, Frijns) se posunul hned prvním pokusem do čela Perera (2:18,547). V dalším kole svůj čas nezlepšil, navíc oba pokusy se dostaly do hledáčku komisařů kvůli získání výhody v Blanchimontu.
Úspěšnější byl v danou chvíli třetí nejlepší čas Pier Guidiho (2:19,023), čímž zlepšil o 0,076 vteřiny své kvalifikační maximum. Méně úspěšně si počínali jezdci týmu M-Sport, nicméně Soulet si navzdory nepatrně rychlejšímu času (2:18.698) pohoršil jen o jednu pozici, Kane ztratil sedm příček.
Do pořadí na čele začali promlouvat jezdci sedlající vozy s trojcípou hvězdou na masce. Nejprve Engel časem 2:18.449 o půl vteřiny vylepšil kvalifikační pokusy, následně ještě zrychlil: 2:18.223. Německý pilot však nebyl vyšetřován pouze za získání výhody v nejrychlejším kole, ale také za možné nedodržení procedury při startu z boxů.
Schmid nejprve chyboval, aby druhým pokusem 2:18.025 převzal vedení. Další jezdci (Buhk, Haase, Rosenquist, Vanthoor, Juncadella) sice většinou překonávali svá kvalifikační maxima, ale po prvním zaváhání (2:19.486) se do čela vyhoupl Götz (2:17.651). Tento pokus však komisaři zrušili, protože německý pilot jej docílil při vyvěšených žlutých vlajkách při potížích Van Gisbergena.
Novozélanďan v druhém sektoru prvního měřeného kola na pokyn z boxů náhle zpomalil, protože telemetrie odhalila blíže neuvedené problémy. Vůz preventivně odstavil na dráze, takže vítěz kvalifikace neměl příležitost pro jediné měřené kolo.
Drama u zeleného stolu
Na zveřejnění výsledků se čekalo marně, pořadatelé je prozatím neposkytli ani na internetu. K dispozici byly pouze kusé informace o trestu pro Götze anebo prověřovaných kolech dalších hříšníků.
V 12,40 komisaři vydali na základě šetření techniků zprávu o nastavení zapalování, které neodpovídalo hodnotám při homologaci vozidla. Důsledkem bylo smazání všech dosažených časů prvních šesti účastníků s vozy Mercedes-AMG. Navíc byl za nesportovní chování udělen všem postiženým vozům trest pět minut trvající zastávky. Jednalo se Götze (2:17.651), Schmida (2:18.025), Rosenquista (2:18.034), Engela (2:18.223), Buhka (2:18.259) a Juncadellu (2:18.328).
Oba časy byly odebrány osmému Pererovi a dvanáctému Haasemu. Stejně jako u výše uvedených pilotů mercedesu se projevily na určení pořadí další okolnosti, k nimž nyní chybí bližší informace.
Pořadí v superpole je v níže uvedené tabulce dle údajů z časomíry. Pokud byly vymazány oba pokusy, místo časového údaje je písmeno x. Dvě hvězdičky zvýrazňují jiný důvod zrušení dosaženého času. Pomlčka značí nesplnění měřeného kola.
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
L.Vanthoor/Rast/Müller | Belgian Audi |
Ar82
|
2:18.505
|
2.
|
Bortolotti/Bleekemolen/Ineichen | Grasser |
Lhur
|
2:18.691
|
3.
|
Soulet/Soucek/Reip | M-Sport |
Bcon
|
2:18.698
|
4.
|
Lathouras/Rugolo/Pier Guidi | AF Corse |
F488
|
2:19.023
|
5.
|
Leonard/Frijns/Meadows | Belgian Audi |
Ar82
|
2:19.377
|
6.
|
Mies/Stippler/Winkelhock | Phoenix |
Ar82
|
2:19.507
|
7.
|
Catsburg/Dusseldorp/Werner | Rowe |
Bm6
|
2:19.517
|
8.
|
Loggie/O-Cole/Macleod/Meyrick | Parker |
Bcon
|
2:19.634
|
9.
|
Minshaw/Keen/Gavin/Osborne | Barwell |
Lhur
|
2:19.757
|
10.
|
Smith/Abril/Kane | M-Sport |
Bcon
|
2:19.802
|
11.
|
Sims/Eng/Martin | Rowe |
Bm6
|
2:19.865
|
12.
|
Van Gisbergen/Ledogar/Bell | Garage 59 |
M650
|
-
|
13.
|
Jäger/Paffett/Götz | HTP |
MAgt
|
**
|
14.
|
Morley/Toril/Al Faisal/Juncadella | Black Falcon |
MAgt
|
**
|
15.
|
Vautier/Rosenquist/Van der Zande | AKKA-ASP |
MAgt
|
**
|
16.
|
Guilvert/Parisy/Haase | Sainteloc |
Ar82
|
x
|
17.
|
Baumann/Jaafar/Buhk | HTP |
MAgt
|
**
|
18.
|
Dontje/Schmid/Bacheta | HTP |
MAgt
|
**
|
19.
|
Engel/Buurman/Schneider | Black Falcon |
MAgt
|
**
|
20.
|
Perera/Lapierre/Hassid/Giaque | ISR |
Ar82
|
x
|
Vysvětlivky k tabulce
Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Galardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991), Porsche 911 GT3 Cup (Pcup)
Rošt 24 hodinového závodu se startem dnes v 16,30 bude na prvních dvaceti místech sestaven dle výsledků superpole, další pozice jsou v pořadí dle výsledků čtvrteční kvalifikace. Její průběh a výsledky naleznete Zde.
Doplňující odkazy
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.