Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: superpole

24 hodin ve Spa: superpole

Nadvládu mercedesu zlomili komisaři. V kvalifikaci nejrychlejší mclaren selhal.

V superpole se jezdci utkali za polojasného počasí, takže byl předpoklad dalšího zrychlení.

První dějství na dráze

Bez většího překvapení usedli do kokpitů jezdci, kteří se v kvalifikaci postarali o postup do prestižního superpole. Piloti startovali v prodloužených minutových intervalech v opačném pořadí z kvalifikace, přičemž měli dvě příležitosti na zajetí měřeného času.

Prvním jezdcům (Keen, Catsburg, Mies) se nedařilo překonat kvalifikační maxima, takže rychle opustili přední příčky. Bortolottiho první pomalejší pokus (2:19.595) se nezdál komisařům, mezitím však mladý Ital pokořil kvalifikační maximum a zároveň zlepšil svůj předchozí výkon: 2:18.691.

Po dalších pomalejších jezdcích (Sims, Macleod, Frijns) se posunul hned prvním pokusem do čela Perera (2:18,547). V dalším kole svůj čas nezlepšil, navíc oba pokusy se dostaly do hledáčku komisařů kvůli získání výhody v Blanchimontu.

Úspěšnější byl v danou chvíli třetí nejlepší čas Pier Guidiho (2:19,023), čímž zlepšil o 0,076 vteřiny své kvalifikační maximum. Méně úspěšně si počínali jezdci týmu M-Sport, nicméně Soulet si navzdory nepatrně rychlejšímu času (2:18.698) pohoršil jen o jednu pozici, Kane ztratil sedm příček.

Do pořadí na čele začali promlouvat jezdci sedlající vozy s trojcípou hvězdou na masce. Nejprve Engel časem 2:18.449 o půl vteřiny vylepšil kvalifikační pokusy, následně ještě zrychlil: 2:18.223. Německý pilot však nebyl vyšetřován pouze za získání výhody v nejrychlejším kole, ale také za možné nedodržení procedury při startu z boxů.

Schmid nejprve chyboval, aby druhým pokusem 2:18.025 převzal vedení. Další jezdci (Buhk, Haase, Rosenquist, Vanthoor, Juncadella) sice většinou překonávali svá kvalifikační maxima, ale po prvním zaváhání (2:19.486) se do čela vyhoupl Götz (2:17.651). Tento pokus však komisaři zrušili, protože německý pilot jej docílil při vyvěšených žlutých vlajkách při potížích Van Gisbergena.

Novozélanďan v druhém sektoru prvního měřeného kola na pokyn z boxů náhle zpomalil, protože telemetrie odhalila blíže neuvedené problémy. Vůz preventivně odstavil na dráze, takže vítěz kvalifikace neměl příležitost pro jediné měřené kolo.

Drama u zeleného stolu

Na zveřejnění výsledků se čekalo marně, pořadatelé je prozatím neposkytli ani na internetu. K dispozici byly pouze kusé informace o trestu pro Götze anebo prověřovaných kolech dalších hříšníků.

V 12,40 komisaři vydali na základě šetření techniků zprávu o nastavení zapalování, které neodpovídalo hodnotám při homologaci vozidla. Důsledkem bylo smazání všech dosažených časů prvních šesti účastníků s vozy Mercedes-AMG. Navíc byl za nesportovní chování udělen všem postiženým vozům trest pět minut trvající zastávky. Jednalo se Götze (2:17.651), Schmida (2:18.025), Rosenquista (2:18.034), Engela (2:18.223), Buhka (2:18.259) a Juncadellu (2:18.328).

Oba časy byly odebrány osmému Pererovi a dvanáctému Haasemu. Stejně jako u výše uvedených pilotů mercedesu se projevily na určení pořadí další okolnosti, k nimž nyní chybí bližší informace.

Pořadí v superpole je v níže uvedené tabulce dle údajů z časomíry. Pokud byly vymazány oba pokusy, místo časového údaje je písmeno x. Dvě hvězdičky zvýrazňují jiný důvod zrušení dosaženého času. Pomlčka značí nesplnění měřeného kola.

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 L.Vanthoor/Rast/Müller   Belgian Audi
Ar82
2:18.505
2.
 Bortolotti/Bleekemolen/Ineichen   Grasser
Lhur
2:18.691
3.
 Soulet/Soucek/Reip   M-Sport
Bcon
2:18.698
4.
 Lathouras/Rugolo/Pier Guidi   AF Corse
F488
2:19.023
5.
 Leonard/Frijns/Meadows   Belgian Audi
Ar82
2:19.377
6.
 Mies/Stippler/Winkelhock   Phoenix
Ar82
2:19.507
7.
 Catsburg/Dusseldorp/Werner   Rowe
Bm6
2:19.517
8.
 Loggie/O-Cole/Macleod/Meyrick   Parker
Bcon
2:19.634
9.
 Minshaw/Keen/Gavin/Osborne   Barwell
Lhur
2:19.757
10.
 Smith/Abril/Kane   M-Sport
Bcon
2:19.802
11.
 Sims/Eng/Martin   Rowe
Bm6
2:19.865
12.
 Van Gisbergen/Ledogar/Bell   Garage 59
M650
-
13.
 Jäger/Paffett/Götz   HTP
MAgt
**
14.
 Morley/Toril/Al Faisal/Juncadella   Black Falcon
MAgt
**
15.
 Vautier/Rosenquist/Van der Zande   AKKA-ASP
MAgt
**
16.
 Guilvert/Parisy/Haase   Sainteloc
Ar82
x
17.
 Baumann/Jaafar/Buhk   HTP
MAgt
**
18.
 Dontje/Schmid/Bacheta   HTP
MAgt
**
19.
 Engel/Buurman/Schneider   Black Falcon
MAgt
**
20.
 Perera/Lapierre/Hassid/Giaque   ISR
Ar82
x

Vysvětlivky k tabulce

Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Galardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991), Porsche 911 GT3 Cup (Pcup)

Rošt 24 hodinového závodu se startem dnes v 16,30 bude na prvních dvaceti místech sestaven dle výsledků superpole, další pozice jsou v pořadí dle výsledků čtvrteční kvalifikace. Její průběh a výsledky naleznete Zde.

Doplňující odkazy

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněné na zdejším portálu.