Button by mohl být na pole position
Alonso potřebuje další motor.
Jenson Button byl po kvalifikaci šťastný, že se mu podařilo dostat do Q3 a zítra odstartuje z devátého místa na okruhu, kde má být McLaren kvůli motorům Honda v nevýhodě.
"Vždycky se mi tady daří a to kolo v Q2 bylo stejně dobré jako moje kolo na pole position v roce 2012," řekl Button. "Rozhodně jsme nečekali, že bychom se tu mohli kvalifikovat na deváté místo. Minulý závod jsme byli na jedenáctém nebo dvanáctém místě, a to byl okruh, který nám více vyhovoval. Takže přijít sem a dostat se na deváté místo na okruhu, který je pro nás velmi těžký… Přitom loni jsme byli o sekundu pomalejší než kdokoliv jiný. To je slušný pokrok a můžeme být právem spokojeni. Mohu říci, že to bylo jedno z nejlepších kol mé kariéry."
Dnes je jeho cíl jasný, udržet si bodovanou pozici.
"Není tajemstvím, že jezdíme s trochu vyšším přítlakem než ostatní a v dlouhých jízdách jsme poměrně konzistentní. Uvidíme, ale doufám, že budeme mít dobrý závod."
Buttonovi jistě pomohla jeho rozvaha a zkušenosti, díky kterým zabránil přehřátí super-měkkých pneumatik. Přehřívání a rychlá degradace pneumatik se ukázalo být ve Spa velkým problémem kvůli kombinaci vysokého minimálního tlaku v pneumatikách a nečekaně vysoké teploty vzduchu i asfaltu. Obzvláště trpí super-měkké pneumatiky, které jsou v Belgii poprvé, protože Pirelli od tohoto roku vozí na každý okruh tři typy slicků. Pneumatiky s červeným pruhem ale mají problém vydržet alespoň jedno 7 kilometrů dlouhé kolo.
"V pneumatikách je neuvěřitelně vysoký tlak, můžete to vidět na tom, jak pomalu se jezdilo. Většina jezdců po výjezdu z boxů vůbec nejela na plný plyn, co nejméně brzdila, co nejméně tlačila na pneumatiky, a když se (v rychlém kole) dostali k první zatáčce, pneumatiky fungovaly. Neuvěřitelné, co teď musíme dělat, abychom pneumatiky udrželi v pracovním okně. Pokud na ně zatlačíme už po výjezdu z boxů, tak v rychlém kole odejdou už ve třetí zatáčce, protože se přehřejí. Šílené. Během celé mé kariéry jsem ještě nic takového nezažil."
Button doufá, že Pirelli splní své předsevzetí vyvinout pro příští rok pneumatiku, která si udrží dobré vlastnosti v mnohem širším rozmezí teplot.
Fernanda Alonsa se tento problém včera vůbec netýkal. V pátek přišel o první trénink, protože z jeho nové pohonné jednotky unikala voda, musel dostat další novou pohonnou jednotku, měl jistý start z poslední řady a v kvalifikaci vyjel pouze kvůli divákům a splnění kvalifikačního limitu, ale opět ho zradila pohonná jednotka. Ukázalo se, že se vrátila porucha, kterou měla tato pohonná jednotka v sobotním tréninku. Tentokrát byl problém s olejovým systémem. Honda ale zatím nepřipouští, že by nejnovější verze její pohonné jednotky měla problém se spolehlivostí.
"Dopoledne jsme viděli, že máme problém s nízkým tlakem oleje, takže jsme museli přerušit trénink. Zkontrolovali jsme data a zvýšili tlak oleje. Doufali jsme, že s tím nebudou problémy a zariskovali nastoupení do kvalifikace. Udělal jsem špatné rozhodnutí a zítra použijeme jiný motor," řekl Jusuke Hasegawa, šéf programu Hondy v F1. "Věříme, že jde pouze o shodu okolností nesouvisející s novou specifikací motoru."
Pro Fernanda Alonsa se tím nic nemění a prý to bere jako součást procesu získávání zkušeností, které ještě Hondě chybí. Hasegawu potěšil Buttonův kvalifikační výsledek na velmi rychlé trati a samozřejmě za ním vidí zlepšení pohonné jednotky.
"Vždycky se mi tady daří a to kolo v Q2 bylo stejně dobré jako moje kolo na pole position v roce 2012," řekl Button. "Rozhodně jsme nečekali, že bychom se tu mohli kvalifikovat na deváté místo. Minulý závod jsme byli na jedenáctém nebo dvanáctém místě, a to byl okruh, který nám více vyhovoval. Takže přijít sem a dostat se na deváté místo na okruhu, který je pro nás velmi těžký… Přitom loni jsme byli o sekundu pomalejší než kdokoliv jiný. To je slušný pokrok a můžeme být právem spokojeni. Mohu říci, že to bylo jedno z nejlepších kol mé kariéry."
Dnes je jeho cíl jasný, udržet si bodovanou pozici.
"Není tajemstvím, že jezdíme s trochu vyšším přítlakem než ostatní a v dlouhých jízdách jsme poměrně konzistentní. Uvidíme, ale doufám, že budeme mít dobrý závod."
Buttonovi jistě pomohla jeho rozvaha a zkušenosti, díky kterým zabránil přehřátí super-měkkých pneumatik. Přehřívání a rychlá degradace pneumatik se ukázalo být ve Spa velkým problémem kvůli kombinaci vysokého minimálního tlaku v pneumatikách a nečekaně vysoké teploty vzduchu i asfaltu. Obzvláště trpí super-měkké pneumatiky, které jsou v Belgii poprvé, protože Pirelli od tohoto roku vozí na každý okruh tři typy slicků. Pneumatiky s červeným pruhem ale mají problém vydržet alespoň jedno 7 kilometrů dlouhé kolo.
"V pneumatikách je neuvěřitelně vysoký tlak, můžete to vidět na tom, jak pomalu se jezdilo. Většina jezdců po výjezdu z boxů vůbec nejela na plný plyn, co nejméně brzdila, co nejméně tlačila na pneumatiky, a když se (v rychlém kole) dostali k první zatáčce, pneumatiky fungovaly. Neuvěřitelné, co teď musíme dělat, abychom pneumatiky udrželi v pracovním okně. Pokud na ně zatlačíme už po výjezdu z boxů, tak v rychlém kole odejdou už ve třetí zatáčce, protože se přehřejí. Šílené. Během celé mé kariéry jsem ještě nic takového nezažil."
Button doufá, že Pirelli splní své předsevzetí vyvinout pro příští rok pneumatiku, která si udrží dobré vlastnosti v mnohem širším rozmezí teplot.
Fernanda Alonsa se tento problém včera vůbec netýkal. V pátek přišel o první trénink, protože z jeho nové pohonné jednotky unikala voda, musel dostat další novou pohonnou jednotku, měl jistý start z poslední řady a v kvalifikaci vyjel pouze kvůli divákům a splnění kvalifikačního limitu, ale opět ho zradila pohonná jednotka. Ukázalo se, že se vrátila porucha, kterou měla tato pohonná jednotka v sobotním tréninku. Tentokrát byl problém s olejovým systémem. Honda ale zatím nepřipouští, že by nejnovější verze její pohonné jednotky měla problém se spolehlivostí.
"Dopoledne jsme viděli, že máme problém s nízkým tlakem oleje, takže jsme museli přerušit trénink. Zkontrolovali jsme data a zvýšili tlak oleje. Doufali jsme, že s tím nebudou problémy a zariskovali nastoupení do kvalifikace. Udělal jsem špatné rozhodnutí a zítra použijeme jiný motor," řekl Jusuke Hasegawa, šéf programu Hondy v F1. "Věříme, že jde pouze o shodu okolností nesouvisející s novou specifikací motoru."
Pro Fernanda Alonsa se tím nic nemění a prý to bere jako součást procesu získávání zkušeností, které ještě Hondě chybí. Hasegawu potěšil Buttonův kvalifikační výsledek na velmi rychlé trati a samozřejmě za ním vidí zlepšení pohonné jednotky.