První trénink patří Verstappenovi
Velká cena Singapuru - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování 1. tréninku na Velkou cenu Singapuru! Evropská část sezony je definitivně za námi a čeká nás už jen 7 závodů. Z městského státu Singapur se týmy přesunou do sousední Malajsie a pak do Japonska, aby následně přeletěly Tichý oceán a předvedly se americkým, mexickým a brazilským fanouškům. Sezona už tradičně skončí v Abú Zabí. Lewise Hamiltona a Nica Rosberga po čtrnácti závodech dělí pouze 2 body, takže právě v těch zemích se rozhodne, zda F1 bude mít nového nebo staronového šampiona.
Trať vedoucí ulicemi Singapuru je jedna z nejpomalejších v kalendáři F1 a nemá žádné dlouhé zatáčky. Pirelli díky tomu mohlo přivézt své nejměkčí pneumatiky - měkké (označené žlutým pruhem), super-měkké (červené) a poprvé i ultra-měkké (fialové). Závod i kvalifikace se pojedou v noci, ale v prvním a zítřejším třetím tréninku se začne jezdit za denního světla. V Singapuru je, žádné překvapení, teplo. Teploměry před začátkem tréninku ukazují 31°C, povrch asfaltu má 38°C. Nico Rosberg a Toro Rosso se připravují na svůj 200. závod v F1.
Jezdci si pro instalační kola a první část tréninku vybrali většinou červené a fialové pneumatiky. Jenson Button vyjel z boxů na žlutých, ale po necelém kole zůstal jeho vůz stát na trati nedaleko vjezdu do boxové uličky. Na pár minut musel být aktivován virtuální safety car a maršálové vůz McLarenu odtlačili do boxové uličky, kde ho převzali mechanici. Fernando Alonso a Lewis Hamilton si vyzkoušeli jízdu s ochrannou konstrukcí halo, která by se mohla začít používat v roce 2018.
Od nedělního závodu si hodně slibují hlavně týmy, které více věří kvalitám svého šasi a aerodynamiky, než svému motoru. Do této kategorie rozhodně patří Red Bull, McLaren a Toro Rosso. Buttonova porucha a ztráta času jsou proto o to bolestivější.
Toro Rosso bude pokračovat v porovnávání starších a nových součástek nasazených před letní přestávkou, aby pochopilo, proč nepřinesly očekávané zlepšení. Red Bull se pokusí zopakovat letošní Monako, kde byl Daniel Ricciardo velmi blízko k poražení obou vozů Mercedesu, ale doplatil na chybu týmu při výměně pneumatik. První měřená kola ale patřila Mercedesu, který často využívá prázdnou trať na začátku tréninků a zároveň tím trochu vyčistí trať pro ostatní. Hamilton po čtvrthodině tréninku překonal Rosbergův nejlepší čas i přesto, že jeho vůz vezl halo. Oba jezdili na fialových pneumatikách.
Carlos Sainz si poškodil přední přítlačné křídlo po výjezdu z garáže do úzké boxové uličky. Soupeři Mercedesu začali pomalejším tempem. Třetí Kimi Räikkönen byl ve svém nejrychlejším kole prvních pětadvaceti minut tréninku o 1.3 sekundy pomalejší než Hamilton. Ještě před koncem první půlhodiny se ale situace změnila, Sebastian Vettel se svým rychlým kolem dostal na druhé místo před Rosberga a své nejrychlejší kolo zlepšil i Räikkönen. Páté a šesté místo patřilo Danielu Ricciardovi a Maxu Verstappenovi z Red Bullu.
Vettelovi se pak téměř podařilo Hamiltona překonat, chybělo mu pouze 0.006 sekundy. V dalším kole to ale přehnal a pravé zadní kolo jeho ferrari dalo bariéře tak silný polibek, až létaly jiskry. Zavěšení kola ale vydrželo. Ještě před vrácením prvních sad pneumatik zpět mechanikům Pirelli si vrchol tabulky přivlastnil Verstappen a měřené kolo si stihl připsat i Button, což se nedá říct o Alonsovi a Romainu Grosjeanovi. Haas oznámil, že Grosjean kvůli technickým problémům přijde o celý trénink.
Po výměně pneumatik Mercedes opět využil prázdnou trať a Rosberga poslal vstříc novému nejrychlejšímu kolu. Verstappena překonal o 8 desetin vteřiny, přitom měl pneumatiky se žlutým pruhem, tedy z nabízené palety nejpomalejší na jedno kolo.
Když se na trať vrátil Alonso, bariéra na vnější straně trati opět přišla o trochu barvy, ale Španěl poskočil na průběžné sedmé místo, těsně nad Sainze. Rosberga z prvního místa sesadil Vettel, ale potřeboval k tomu fialové pneumatiky. Rychle byl překonán Verstappenem na stejném typu pneumatik a dobrou formu Red Bullu potvrdil Daniel Ricciardo novým nejrychlejším kolem 1:45.872s, které pak opět překonal Verstappen. Hamilton z boje o nejrychlejší kolo vypadl kvůli žlutým pneumatikám a navíc měl problém s přehříváním kokpitu. Slunce mezitím zapadlo a trať už osvětlovalo jenom umělé osvětlení.
Kimi Räikkönen zůstával v garáži, díky čemuž se za Red Bull, Vettela a jezdce Mercedesu dostali Carlos Sainz a Daniil Kvjat, Toro Rosso by zde mohlo být opravdu silné. Na opačném konci tabulky byli jezdci Renaultu o málo rychlejší než vozy Sauberu a Manoru, ale pouze dokud Nasr nezajel kolo, kterým překonal i Buttona. Když se Manoru nepodařilo využít sílu motoru Mercedes k zisku bodů na tratích Spa-Francorchamps a Monza, těžko se mu to může podařit na městské trati. Určitou naději udržuje pouze velmi vysoká pravděpodobnost, že v neděli alespoň jednou vyjede safety car.
Räikkönen se 13 minut před koncem dostal nad Kvjata a vzápětí jsme viděli Rosberga s nosem monopostu v bariéře vedle 18. zatáčky. Němec přišel o přední křídlo a závěr tréninku. Drobnému kontaktu s bariérou se nevyhnul ani Kvjat.
Vrchol tabulky nejrychlejších časů patří jezdcům Red Bullu, ale pomohlo jim, že Mercedes druhou část tréninku absolvoval na měkkých pneumatikách, zatímco Max Verstappen i Daniel Ricciardo použili ultra-měkké.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Verstappen | Red Bull | 1:45.823 | 25 | |
2 | Ricciardo | Red Bull | 1:45.872 | 0.049 | 27 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:46.287 | 0.464 | 22 |
4 | Hamilton | Mercedes | 1:46.426 | 0.603 | 24 |
5 | Rosberg | Mercedes | 1:46.513 | 0.690 | 22 |
6 | Räikkonen | Ferrari | 1:46.890 | 1.067 | 20 |
7 | Sainz | Toro Rosso | 1:46.936 | 1.113 | 28 |
8 | Kvjat | Toro Rosso | 1:47.683 | 1.860 | 29 |
9 | Massa | Williams | 1:48.044 | 2.221 | 27 |
10 | Gutierrez | Haas | 1:48.109 | 2.286 | 23 |
11 | Alonso | McLaren | 1:48.202 | 2.379 | 21 |
12 | Perez | Force India | 1:48.214 | 2.391 | 28 |
13 | Hulkenberg | Force India | 1:48.359 | 2.536 | 28 |
14 | Bottas | Williams | 1:48.453 | 2.630 | 26 |
15 | Nasr | Sauber | 1:49.595 | 3.772 | 16 |
16 | Button | McLaren | 1:49.615 | 3.792 | 20 |
17 | Palmer | Renault | 1:49.794 | 3.971 | 27 |
18 | Magnussen | Renault | 1:50.263 | 4.440 | 29 |
19 | Wehrlein | Manor | 1:51.112 | 5.289 | 23 |
20 | Ericsson | Sauber | 1:51.479 | 5.656 | 16 |
21 | Ocon | Manor | 1:52.379 | 6.556 | 33 |
22 | Grosjean | Haas | bez času | 2 |