Alonso, Red Bull a Toro Rosso mají po kvalifikaci
Čím Verstappen rozzlobil Abiteboula?
Pět jezdců se zítra v kvalifikaci vůbec nemusí snažit, odstartují z posledních pěti míst. Jedná se o Fernanda Alonsa, Daniela Ricciarda, Maxe Verstappena, Pierra Gaslyho a Brendona Hartleye. V tomto pořadí by se měli pozítří seřadit na 16. až 20. stání na startovním roštu.
Důvodem jsou samozřejmě penalizace za použití nových částí pohonných jednotek Renaultu a Hondy. Všech pět dnes jezdilo s novým spalovacím motorem, ale měli i nové turbo, MGU-H a MGU-K. Verstappen s Alonsem a Hartleym sáhli i po nové řídící elektronice a Verstappen s Alonsem i po nových bateriích.
Zatímco u Alonsa už prostě nadešel čas vyřadit dosavadní pohonnou jednotku z aktivní služby, důvody týmů Toro Rosso a Red Bull jsou o něco zajímavější. Hlavně ten Red Bullu, ale začněme u Toro Rosso.
Honda se již velmi aktivně připravuje na příští sezonu a začátek spolupráce s Red Bullem, jedním z pouze tří týmů, o kterých se v současnosti mluví jako o špičkových, přičemž je jediným netovárním z této trojice. To je velká zodpovědnost, hlavně po těžkých časech s McLarenem. V rámci příprav proto nasazuje a testuje věci, z nichž bude reálný užitek až příští rok. Takovým by údajně měl být i soubor změn nasazený v Soči.
Pro jezdce i tým je samozřejmě nepříjemné, že se jim takto snižuje šance bodovat. Toro Rosso z toho ale také bude mít užitek, protože i ono bude ještě minimálně dva roky používat pohonné jednotky Honda a jezdci mohou doufat, že novinky přece jen přinesou nějaké nové koňské síly. Důvod, proč zrovna v Soči, je zřejmý. V Singapuru mělo mít Toro Rosso dobrou šanci bodovat, neboť je to pomalý okruh, v Suzuce bude Honda doma a nebude chtít jediné dva jí poháněné vozy poslat na konec roštu.
A Red Bull? Red Bull se vrací k Spec B, starší verzi motoru Renault. Byl jediným týmem, který alespoň v Itálii a v Singapuru použil novější Spec C. McLaren neviděl důvod předělávat kvůli ní celou záď svého již nevyvíjeného vozu a tovární Renault se obával nižší spolehlivosti, která by mohla ohrozit jeho čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Red Bull asi doufal, že s výkonnější Spec C získá v Singapuru pole position a následně i vítězství. A téměř mu to i vyšlo, Max Verstappen byl druhý na startu i v cíli velké ceny.
Verstappen to včera večer okomentoval tak, že Spec C by nezvládla náročné závody ve velké nadmořské výšce v Mexiku a v Brazílii. Také prozradil, že věděl, že se bude muset vrátit k Spec B a že Spec C je lepší pouze v kvalifikaci a v závodě má méně efektivní rekuperaci. To šéfa Renaultu Cyrila Abiteboula pořádně nadzvedlo.
"Žádný motor není ve velkých nadmořských výškách perfektní, ale co se výkonu týče, v Mexiku by Spec C zlepšila čas na kolo stejně jako všude jinde. Takže ne, nesouhlasím s jeho slovy a řekl bych, že Max by se měl obecně více soustředit na svůj vůz.
Máme určitě obavy z jízdních vlastností, takže jsme předem věděli, že Max si motor nebude moci nechat. Musí se vrátit ke starší specifikaci, jenže to je věc, na které jsme se s Red Bullem předem dohodli. Je to poněkud zvláštní postup, ale souhlasili jsme s ním na žádost Red Bullu," řekl.
Za Abiteboulovou podrážděností můžeme vidět samotnou Spec C, dítě motorové továrny Renaultu, které tovární tým Renaultu nechce. Mediální pozornost vyvolaná experimentem Red Bullu Abiteboulovi jistě nepřišla vhod.