Horner by dal šanci aktivnímu windscreenu
Jezdce by mohly chránit štít a kapuce.
Bývalý inženýr Ferrari a Williamsu, Enrique Scalabroni, v reakci na snahu FIA zavést nějakou ochranu hlavy jezdce navrhl dva zajímavé ochranné prvky. Jejich výhodou je, že během jízdy by nebyly vidět a na voze by nemuselo být halo ani aeroscreen.
Jednou částí systému je "kapuce" chránící hlavu jezdce proti předmětům, které by mu mohly spadnout na hlavu z velké výšky, což zcela neřeší halo ani aeroscreen, přitom takové nehody patří k nejnebezpečnějším. Druhou částí systému je "windscreen", tedy jakýsi aktivní štít schopný odklonit let předmětů přilétajících zepředu, případně předmětů poskakujících na dráze (například pneumatiku), ke kterým se vůz přiřítí vysokou rychlostí.
Jednou částí systému je "kapuce" chránící hlavu jezdce proti předmětům, které by mu mohly spadnout na hlavu z velké výšky, což zcela neřeší halo ani aeroscreen, přitom takové nehody patří k nejnebezpečnějším. Druhou částí systému je "windscreen", tedy jakýsi aktivní štít schopný odklonit let předmětů přilétajících zepředu, případně předmětů poskakujících na dráze (například pneumatiku), ke kterým se vůz přiřítí vysokou rychlostí.
Active Windscreen could work if made simpler, reckons Horner: https://t.co/rMjyW05hkY #F1 pic.twitter.com/rgvrMQgAGA
— Motorsport.com (@Motorsport) 16. septembra 2016
Windscreen by se dal aktivovat manuálně prostřednictvím tlačítka nebo páčky na volantu, ale automaticky by se aktivoval i v případě, že by nějaké nebezpečí zaregistrovaly připojené senzory. Technologie monitorující 3D prostor před objektem se již používá v leteckém průmyslu a čas reakce systému by měl být přibližně 2 milisekundy. Windscreen by se po incidentu sám automaticky vrátil do původní polohy.
Aktivní systém by obešel několik problémů, které trápí halo a aeroscreen. Kromě ochrany hlavy jezdce shora by mu nebránil v rychlém opuštění vozu, nebyl by problém s odstraňováním nečistot jako při aeroscreenu a na vozech by téměř nebyl vidět. Problémem je, že Scalabroni samozřejmě nemůže sám financovat vývoj a bez podpory FIA zůstanou oba aktivní ochranné prvky jen na papíře.
"Je to zajímavý koncept, ale posoudit by ho měla spíše FIA než týmy," řekl Christian Horner z Red Bullu. "Podle toho, co jsem viděl na nákresech, je to velmi ambiciózní projekt a možná existuje i jednodušší řešení. Pozitivní je, že se věci daly do pohybu a hledají se řešení. Všichni berou bezpečnost velmi vážně a je důležité najít správné řešení, při kterém nebude problém s výhledem z kokpitu a dalšími věcmi, kterých se nyní jezdci obávají."
Aktivní systém by obešel několik problémů, které trápí halo a aeroscreen. Kromě ochrany hlavy jezdce shora by mu nebránil v rychlém opuštění vozu, nebyl by problém s odstraňováním nečistot jako při aeroscreenu a na vozech by téměř nebyl vidět. Problémem je, že Scalabroni samozřejmě nemůže sám financovat vývoj a bez podpory FIA zůstanou oba aktivní ochranné prvky jen na papíře.
"Je to zajímavý koncept, ale posoudit by ho měla spíše FIA než týmy," řekl Christian Horner z Red Bullu. "Podle toho, co jsem viděl na nákresech, je to velmi ambiciózní projekt a možná existuje i jednodušší řešení. Pozitivní je, že se věci daly do pohybu a hledají se řešení. Všichni berou bezpečnost velmi vážně a je důležité najít správné řešení, při kterém nebude problém s výhledem z kokpitu a dalšími věcmi, kterých se nyní jezdci obávají."