Horner: Vozy se možná budou měnit zbytečně
Zjednodušení křídel vůbec nemusí mít zamýšlený efekt
Christian Horner není spokojen s úpravou pravidel, kterou se podařilo prosadit na konci minulého měsíce. Tedy v hodině dvanácté, protože v květnu by už ke změně s platností od roku 2019 byl potřebný souhlas všech deseti týmů. Nejspíš právě blížící se konečný termín motivoval FIA, Liberty Media a polovičku týmů (údajně Mercedes, Ferrari, Williams, Force India a Sauber) odsouhlasit změnu, jejíž účinnost není docela jistá.
Řeč je o zjednodušení předních křídel v místě, kde přispívají k vytváření velkých turbulencí za vozem, což brání jízdě v těsném závěsu a delším, těsnějším soubojům na trati. Je to výsledek výzkumu, vedeného Rossem Brawnem, jehož cílem je napsat zcela novou sadu technických pravidel pro rok 2021. Ta má dát vzniknout nové generaci vozů s jiným vzhledem a aerodynamikou..
Šéf týmu Red Bull se obává, že to bude zbytečné mrhání penězi na výzkum zcela nových prvků, protože přední křídlo ovlivňuje aerodynamiku celého vozu.
"Byl jsem trochu překvapený," řekl Horner v rozhovoru pro web Motorsport. "V jeden den jsem odešel ze setkání Strategické skupiny, na kterém nikdo nebyl pro tuhle změnu. A o týden později to některé velké týmy podpořily. Neskutečné.
Bylo to unáhlené a některá nová pravidla jsou v rozporu se staršími, takže se teď v neděli musíme setkat a trochu uklidit, pokud to bude možné. Problém spočívá v tom, že výzkum nedospěl tak daleko, jak měl. Je cílený na rok 2021, takže nikdo negarantuje, že to přinese žádané ovoce. Vzít si z dortu pouze třešničku nikdy neskončí dobře. Takže tu máme změny pro příští rok a budou enormně drahé, což bude mít samozřejmě větší dopad na menší týmy.
V Melbourne jsme měli dost statický závod, ale to je tam normální. Poslední tři závody byly fantastické. Bylo by lepší podívat se na okruhy a jejich profily a na to, jakou roli může hrát degradace pneumatik. Podle mě tato změna neprošla řádným procesem a následkem toho nemůže nikdo zaručit, že bude dosaženo cíle. Ale víme, že to bude ohromně drahé.
Naši aerodynamikové to mohou vidět jako zajímavou výzvu, my se nemusíme obávat. Ale jistě není nutné přijít s prakticky novým konceptem vozu pro roky 2019 a 2020 a poté opět začínat znova v roce 2021. To vše v době, kdy jsme vyzýváni ke snižování nákladů."