Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Proč McLaren v Japonsku pohořel?

Proč McLaren v Japonsku pohořel?

Jeho šasi není tak dobré, jak nám tvrdí.

Pro týmy i automobilky F1 je skvělé mít "domácí" velkou cenu, ve své zemi, kde může organizovat velké oslavy pro fanoušky i pro své zaměstnance. Tedy pokud se podaří vyhrát, nebo alespoň dosáhnout nadprůměrný výsledek. Pouze dvě společnosti si dopřávají luxus, mít závod na vlastním okruhu. Red Bull vítá své soupeře na rakouském Red Bull Ringu, Honda na japonské Suzuce. A obě společnosti měly letos smůlu. Red Bull opět nemohl doma bojovat o vítězství kvůli rozdílu ve výkonu pohonných jednotek Renaultu a Mercedesu a v Suzuce měl McLaren nejhorší závod sezony. Lepší z jezdců obsadil až 16. místo a od bodů byl tedy pořádně daleko. Mark Hughes, expert Sky Sports, se zamyslel nad příčinou tohoto selhání.

"Přestože Honda letos podstatně zlepšila elektrickou část pohonné jednotky, spalovací motor zůstává daleko za Mercedesem, který ostatním nastavuje laťku. Motor Honda je slabší o zhruba 60 koní, což se samozřejmě musí výrazně podepsat na čase na kolo, ale na Suzuce není výkon tak rozhodující, jako například na Monze, kde McLaren klepal na dveře Q3, nebo na Spa-Francorchamps, kde se Button kvalifikoval na 10. místo. Takže kde byl problém? Profil okruhu Suzuka dostal do popředí fakt, že šasi McLarenu není velmi efektivní ve středně rychlých zatáčkách," vysvětluje Hughes a přikládá citaci jezdce McLarenu.

"Jsme velmi dobří při brzdění a v pomalých zatáčkách, ale tato trať je o středně rychlých zatáčkách a rychlosti na rovince, co nám nevyhovuje," řekl v Japonsku Jenson Button.

Hughes pokračuje: "Ze sedmnácti zatáček okruhu Suzuka můžeme pouze vlásenku a šikanu klasifikovat jako "pomalé". To znamená velmi málo příležitostí vyvážit slabinu vozu jeho silnou stránkou. Suzuka ukázala, co se jinde dařilo maskovat. I Silverstone s jeho sekvencí rychlých zatáček má i Vale, sekci Village a Loop, Brooklands a Luffield, kde McLaren mohl získat čas ztracený v rychlých sekcích. Barcelona má dvě vlásenky, desátou zatáčku a ještě šikanu. Je ironii, že japonská trať navržena Johnem Hugenholtzem v 60-tých letech speciálně pro Hondu už ani nemohla být horší pro vůz, který letos pohání motor Honda.

Toto vrhá stín pochybnosti na prohlášení McLarenu, že má třetí nejlepší šasi (po Mercedesu a Red Bullu), ale tato slabina se zdá být velmi specifická, způsobená aerodynamikou kolem předního křídla při určitých rychlostech. Během jediného závodního víkendu v tomto voze si Stoffel Vandoorne všiml, že snaha odstranit nedotáčivost úpravami úhlu klapky předního křídla vyústila až v přetáčivost. Byl tam jen drobný, pokud vůbec nějaký, ideální bod nastavení mezi příliš malým a příliš vysokým přítlakem generovaným křídlem."

Hughes si všiml, že McLaren do Japonska přivezl upravené přední přítlačné křídlo, které ale problém neodstranilo a McLaren kvůli nedotáčivosti celý víkend ztrácel čas hlavně v esíčkách na začátku kola. Problém by se neměl přenést do příští sezóny, jelikož týmy navrhují vozy s úplně novou aerodynamikou. Honda se prý odhodlala vybrat turbínu a kompresor z “V“ prostoru mezi válci, protože ve větším voze bude více místa a také zapracuje technologii TJI (Turbulent Jet Ignition), kterou Ferrari používá a zlepšuje už od Kanady 2015, a která by měla výrazně zlepšit efektivitu spalovacího motoru.