Soupeře Sauberu potěšila zpráva o starých motorech
Pravděpodobně budou mít o soupeře méně.
Sauber před časem oznámil, že v jeho vozech příští rok nebudou nové pohonné jednotky Ferrari. Přesněji, budou nové, ale letošní verze z posledního závodu v Abú Zabí. Monisha Kaltenborn, šéfka týmu, se vytrvale snaží fanoušky přesvědčit, že to není kvůli penězům a že to pro tým nebude nevýhoda. Naopak, jelikož designéři již od léta vědí, že je ze strany Ferrari nečeká žádné překvapení, mohou navrhnout lepší aerodynamiku. Konkurenční týmy Toro Rosso a Force India tomu ale ani trochu nevěří a předpokládají, že příští rok budou mít o soupeře méně.
Používání starších motorů se přitom mělo z F1 vytratit nejpozději na konci tohoto roku. Kauza vyvolaná Red Bullem, který se v roce 2014 nedokázal s Mercedesem ani Ferrari dohodnout na dodávání nejnovějších motorů, nastartovala proces úpravy pravidel. Jako poslední pojistka nyní slouží pravidlo, podle kterého může tým požádat FIA, aby mu našla dodavatele "nových" motorů, pokud si ho nedokáže najít sám, přičemž dodavatel s nejmenším počtem zákazníků je povinen souhlasit a navíc své motory poskytnout za poměrně nízkou cenu. Sauber by se tedy takto mohl teoreticky dostat k novým motorům Honda.
Pravidlo je však jednostranné a tým může FIA požádat o výjimku. Kontrakt s Hondou, byť výhodný, by týmu zkomplikoval návrh zadní části vozu, takže se zřejmě raději dohodl s Ferrari, že pro něj vyrobí další kusy současné verze pohonné jednotky, což je spojeno s nižšími náklady. Toro Rosso letos jezdí s rok starými motory Ferrari a jeho šéfa nikdo nepřesvědčí, že to není handicap.
"Nevím, proč přesně se Sauber takto rozhodl, neznám všechny důvody, proč bude používat letošní motor. Já jsem rád, že už nebudeme v této situaci, protože je to pro tým velká nevýhoda," řekl Franz Tost. "Co se týče pravidel, měla by zůstat otevřená, protože rok starý motor je zpravidla levnější než nejnovější specifikace. Takže pravidla by to měla umožňovat. Ale z hlediska konkurenceschopnosti je to nevýhoda."
Také Bob Fernley, zástupce šéfa týmu Force India, vidí za rozhodnutím Sauberu hlavně finanční problémy, které nakonec Petera Saubera a Monishu Kaltenbornovou přinutily tým prodat investiční společnosti Longbow.
"Obecně bych rád viděl F1, v níž mají všichni motory na stejné úrovni, protože to pomáhá udržet těsnou soutěž. Ale musíte vnímat i individuální důvody týmů, které se rozhodly jinak. Pouze tyto týmy vám mohou dát odpověď. V F1 máme evidentní problém s rozdělováním příjmů sportu, takže částí odpovědi mohou být peníze, částí konkurenceschopnost, částí dostupnost. Musíte se na to podívat, jako na celek. Ale pokud by se situace zlepšila, bylo by lepší mít v závodech pouze nové motory."
Používání starších motorů se přitom mělo z F1 vytratit nejpozději na konci tohoto roku. Kauza vyvolaná Red Bullem, který se v roce 2014 nedokázal s Mercedesem ani Ferrari dohodnout na dodávání nejnovějších motorů, nastartovala proces úpravy pravidel. Jako poslední pojistka nyní slouží pravidlo, podle kterého může tým požádat FIA, aby mu našla dodavatele "nových" motorů, pokud si ho nedokáže najít sám, přičemž dodavatel s nejmenším počtem zákazníků je povinen souhlasit a navíc své motory poskytnout za poměrně nízkou cenu. Sauber by se tedy takto mohl teoreticky dostat k novým motorům Honda.
Pravidlo je však jednostranné a tým může FIA požádat o výjimku. Kontrakt s Hondou, byť výhodný, by týmu zkomplikoval návrh zadní části vozu, takže se zřejmě raději dohodl s Ferrari, že pro něj vyrobí další kusy současné verze pohonné jednotky, což je spojeno s nižšími náklady. Toro Rosso letos jezdí s rok starými motory Ferrari a jeho šéfa nikdo nepřesvědčí, že to není handicap.
"Nevím, proč přesně se Sauber takto rozhodl, neznám všechny důvody, proč bude používat letošní motor. Já jsem rád, že už nebudeme v této situaci, protože je to pro tým velká nevýhoda," řekl Franz Tost. "Co se týče pravidel, měla by zůstat otevřená, protože rok starý motor je zpravidla levnější než nejnovější specifikace. Takže pravidla by to měla umožňovat. Ale z hlediska konkurenceschopnosti je to nevýhoda."
Také Bob Fernley, zástupce šéfa týmu Force India, vidí za rozhodnutím Sauberu hlavně finanční problémy, které nakonec Petera Saubera a Monishu Kaltenbornovou přinutily tým prodat investiční společnosti Longbow.
"Obecně bych rád viděl F1, v níž mají všichni motory na stejné úrovni, protože to pomáhá udržet těsnou soutěž. Ale musíte vnímat i individuální důvody týmů, které se rozhodly jinak. Pouze tyto týmy vám mohou dát odpověď. V F1 máme evidentní problém s rozdělováním příjmů sportu, takže částí odpovědi mohou být peníze, částí konkurenceschopnost, částí dostupnost. Musíte se na to podívat, jako na celek. Ale pokud by se situace zlepšila, bylo by lepší mít v závodech pouze nové motory."