Grand magazín 18/2016 (13. listopadu – 16. prosince)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
15. listopadu
SRO se zabývá situací v souvislosti s rozpory v kategorizací jezdců. Nejpatrnějšími příklady jsou schopní amatéři (stříbrní, bronzoví), kteří jsou zařazení v daných kategoriích kvůli nedostatku záznamů, dočasné nepřítomnosti v motorsportu anebo věku.
Nynější stav má následně dopad na vyváženost (tříd) smíšených posádek. Pro šampionáty zajímavý příliv mladých talentů se odráží na menší příležitosti pro dlouholeté amatéry.
Francouzští pořadatelé se rozhodli jednat na základě podnětů od zástupců týmů ze začátku tohoto roku. Cílem je ovlivnit zařazení jezdců v dalším vydání pro rok 2017. Podobné názory zaznívaly i od konkurenčních sérií, mj. z World Endurance Championship.
30. listopadu
Na zasedání Světové rady motosportu FIA ve Vídni byl přijat návrh na udělení světového titulu v hlavní třídě gétéček ve World Endurance Championship. Příští rok se tak mohou těšit na cennější trofej piloti a výrobci.
11. prosince
V souvislosti s vypsáním světového titulu ve World Endurance Championship pro účastníky profesionální třídy gétéček bylo zmiňováno Lamborghini jako jeden z výrobců se zájmem o vstup do šampionátu. K očekávanému odhalení plánů dalšího rozšíření nabídky GT3 a pohárových vozů během finále Lamborghini Blancpain Super Trofeo ve Valencii nedošlo.
Přestože spolupracující Dallara již pracuje na modelu pro třídu GTE, rozhodnutí ohledně dalšího vývoje může přijít až v roce 2019. Zvěsti kolující v zákulisí předpokládaly v tomto roce již jeho nasazení. Představení Huracánu vyšší kategorie však bude závislé na výsledku znovu probíhajících jednání týkajících se jednotných GT.
Vedoucí společnosti Squadra Corse, která mé na starosti aktivity italského výrobce v motorsportu, Giorgio Sanna na dotazy portály Endurance-Info uvedl: „Nepotřebujeme vyvíjet a vyrábět různé modely GT. Věříme, že jednotné gétéčko bude základem pro GT3 a GTE“. Tento přístup umožní snížit náklady a poskytne týmům více možností.
13. prosince
V lednu plánuje FIA setkání s výrobci ohledně budoucnosti Světového poháru GT v Macau. Letošní rozporuplný výsledek rozhodujícího klání následoval po absolvování pouhých šesti kol (z toho čtyř za bezpečnostním vozem) a vypršení 75minutového časového limitu (přestože byl letos o čtvrthodiny prodloužen).
Trofej tak připadla Laurensi Vanthoorovi, který již nebyl schopen pokračovat po divoké nehodě. Přitom se jeho havárie stala příčinou k zastavení a ukončení závodu.
Porsche již pohrozilo, že se nehodlá zúčastnit příštího ročníku, pokud nedojde ke změně podmínek, jenž by podobné situaci zabránily. Německý výrobce raději oželí účast v zemi se zajímavým trhem, zájmem diváků a pozornosti médií.
Odvrácenou stranu představuje vypršení časového limitu u podniku pod patronátem FIA, kterou vedoucí sportovního oddělení Porsche Dr. Frank-Steffen Walliser vnímá jako nevhodné. Dostává totiž pořadatele do časové tísně u podniku, kde je vysoká pravděpodobnost podobných nehod. Tím se závod s časovým limitem stává příliš riskantní, což u akce podobného významu není dostatečně profesionální.
Po dvouleté pauze se navíc do Macaa vrací Světové mistrovství cestovních vozů (WTCC). Časový harmonogram víkendu tak bude obzvláště v neděli ještě více napjatý.
Dalším důvodem, jenž se nezamlouvá Walliserovi, je pro závod v Macau tradiční termín. Dosavadnímu zástupci německého výrobce ve Světovém poháru GT, týmu Manthey, hrozí příští rok termínová kolize se závěrečným podnikem WEC v Bahrajnu.
Naopak zástupce Audi Chris Reinke účast v dalším ročníku přislíbil. Šéf vítězné značky považuje Macau za jeden z mála ojedinělých okruhů srovnatelných pouze s Nordschleife anebo Bathurstem.
Podpořit zachování podniku v Macau hodlá Stéphane Ratel, jehož SRO měla na starosti spolupráci FIA s místními pořadateli z AAMC. Francouzský podnikatel neví o jiném dostatečně prestižním okruhu pro uskutečnění této akce. Zároveň si je vědom, že pro piloty výkonných gétéček představují úzké uličky asijského města mimořádnou výzvu.
15. prosince
Ve sportovním oddělení Porsche zvažují účast v příštím ročníku Intercontinental GT Challenge. Přítomnost v tomto šampionátu (případně v BGTS) je podmínkou pro zvažované nasazení vozu v profesionální kategorii v 24 hodin ve Spa. Belgický podnik je navíc jedním ze čtyř podniků IGTC.
Německého výrobce má v IGTC reprezentovat tým Manthey, který se letos zúčastnil závěrečného podniku v Sepangu. Přestože v Bathurstu (první podnik IGTC 2017) se německý tým neobjeví, na roštu budou čtyři porsche soukromých stájí. K podpoře různých týmů továrními piloty a inženýry je tento šampionát nadmíru vstřícný, takže nic nebrání posílení některého z vybraných účastníků.
Porsche však zvažuje také druhou možnost v podobě podpory soukromé stáje v profesionální třídě Blancpain GT Series. Konečné rozhodnutí má padnout během ledna 2017.
Výsledkový servis
2. FIA GT Světový pohár, Macau
V ulicích hongkongského Macaa se uskutečnil druhý souboj o Světový pohár. V rozhodujícím závodě, při němž účastníci absolvovali sotva třetinu jeho délky (navíc z větší části za bezpečnostním vozem), se stal po dvou přerušeních vítězem Laurens Vanthoor. Belgičan se přitom přičinil divokou nehodou o předčasné ukončení nedlouho po překonání Bamberem (na něj však čekal trest).
Více o tomto klání včetně odkazu na popis kvalifikačního závodu naleznete Zde.
Intercontinental GT Challenge (3/3), Sepang
Na malajském okruhu Sepang se uskutečnil závěrečný podnik prvního ročníku Intercontinental GT Challenge. Na rozdíl od tuctu účastníků v Bathurstu anebo ve Spa se do Malajsie vydala pouhá čtvrtina aktérů netradičně pojatého šampionátu. Navíc zcela chybělo zastoupení značek Mercedes (údajně nespokojenost s rozhodnutím po kvalifikaci v 24 hodin ve Spa) anebo Bentley (škrty ve skupině VW).
Jelikož se jediný zástupce McLarenu (K-PAX) po dvou hodinách v popředí začal potýkat s technickými problémy, nic nebránilo Audi (Phoenix) k cestě za titulem. Déšť před polovinou závodu spolu s výbornou strategií navíc umožnily z hloubi pole startujícím vozům německé stáje dostat se do vedení.
Více o tomto závodě včetně konečných výsledků šampionátu IGTC naleznete Zde.
Pohled za obzor
Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.
V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny, například v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací.
Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost), R – údaje z rozhovorů anebo podle dotazů reportérů, které mohou podléhat změnám anebo S - informaci s nejmenší mírou přesnosti (dohady a zákulisní informace). U jednoho týmu mohou být všechny druhy informací.
Blancpain GT Series
Během představení plánů sportovního oddělení BMW byla zmíněna účast v seriálu BGTS. Letos zde reprezentoval mnichovského výrobce tým Rowe, kterého mají příští rok doplnit Team Schnitzer a Schubert Motorsport. V současnosti však nejsou známy podrobnosti o rozsahu účasti v tomto seriálu.
Přehled zájemců o BGTS (BSC + BEC)
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
17.09. | Zakspeed | Mercedes | (R):1 vůz |
04.10. | AKKA ASP | Mercedes | (R): více vozů než letos |
(R): dosud byl 2 - 3x BSC, 2x BEC | |||
(R): 1x PRO v celém seriálu | |||
21.10. | Strakka | McLaren | (O): 4 vozy, z toho 3 v PRO |
(O): Leventis | |||
(O): 1x jezdci z McLaren GT Academy | |||
08.11. | Kaspersky | Ferrari | (O): BEC-PRO: Fisichella, Cioci |
(O): BEC-AM: Moiseev | |||
08.11. | SMP Racing | Ferrari | (S): podpora jezdců z AF Corse |
10.12. | Rowe | BMW | (R) |
10.12. | Schnitzer | BMW | (R) |
10.12. | Schubert | BMW | (R) |
Zájemci o částečnou účast v seriálu
Rakouský HB Racing chce doplnit účast v krátkých závodech v ADAC GT Masters vytrvalostní částí seriálu BGTS. Tým nasadí minimálně jedno ze svých lamborghini.
Německý tým Konrad chce i v příštím roce pokračovat ve vytrvalostním díle BGTS. Stáj z Verl se po letošním střídání mezi kategorií smíšených posádek a celkovým hodnocením chce zaměřit spíše na první zmíněnou třídu. V jejích řadách se nejspíše objeví amatérský pilot Paul Scheuschner
S vytrvalostní částí tři roky spjatý tým Motorbase se rozhodl nahradit své aktivity v GT účastí v domácí sérii cestovních vozů. Britská stáj vystupovala v Blancpain Endurance v barvách Oman Racing Team. Letos byla jediným účastníkem s vozem Aston Martin.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
23.08. | RMS | Porsche | (R) |
31.10. | Craft-Bamboo | Porsche | (S): 1x PRO, 1x AM |
08.11. | Kaspersky | Ferrari | (O): BEC-PRO: Fisichella, Cioci |
(O): BEC-AM: Moiseev | |||
24.11. | HB Racing | Lamborghini | (S) |
01.12. | Konrad | Lamborghini | (R): 1 vůz spíše v PAM, Scheuschner |
Beze změn je situace zájemců pouze o krátké závody. Tým Hanse Reitera budou reprezentovat Marko Heistekangas a Caitlin Wood.
ADAC GT Masters
Po loňské premiéře v německé sérii s dvojicí lamborghini chce pokračovat rakouský HB Racing.
Také německého mistrovství se týkalo představení plánů sportovního oddělení BMW. Zatímco dlouholetý účastník Schubert Motorsport nebyl prozatím zmíněn, v šampionátu se nově objeví Team Schnitzer.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
17.09. | Zakspeed | Mercedes | (S) |
02.10. | Land | Audi | (O) |
24.11. | HB Racing | Lamborghini | (S) |
10.12. | Schnitzer | BMW | (O) |
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 17/2016 (22. října – 12. listopadu) | |
Profil Blancpain Sprint Cup 2016 | |
Profil ADAC GT Masters 2016 | |
Profil Blancpain Endurance Cup 2016 | |
Profil 24 hodin ve Spa 2016 | |
Profil Světového poháru FIA GT 2016 |
Zdroj: SRO, FIA, ADAC, Endurance-Info, Sportscar 365, Autosport.be, Daily Sportscar, Formule