V hlavní roli: třída GT3 – 8. díl
Přehled výrobců a jejich modelů – Chevrolet, Jaguar.
V dnešním díle si připomeneme dva výrobce, kteří do historie GT3 příliš nezasáhli. Přesto jejich vozidla jsou obohacením již tak rozmanitých možností této třídy. Společným prvkem jejich vozů bylo nadšení tvůrců, kteří se nebáli zdolat úskalí vývoje a prosazení vozu nejen na okruzích.
Od roku 2012 se v seznamu schválených vozidel v kapitole zaznamenávající americké vozy objevuje i Chevrolet. Za přítomnost v GT3 však vděčí německému úpravci Hansi Reiterovi. Přestože v době vzniku zmítala světem finanční krize s všudypřítomným tlakem na nízké pořizovací a provozní náklady, v GT3 se pokus o nízkonákladový projekt neujal.
Foto: Tomáš Krejčík
Myšlenka na přestavbu Camara vznikla v roce 2010 během pobytu Reitera v USA, kdy byl uchvácen jeho mužným vzhledem. Americký ponycar se navíc hodil jako cenově přijatelný základ. Přestože se na rok trvajícím vývoji vozu podíleli technici Reiterovy firmy, pro zajištění výroby a servisu založil německý úpravce společnost Sareni United. Její první část názvu skrývá jména Hansových dcer – Sabriny, Rebeccy a Nini.
Při úpravě bylo nahrazeno sériové víceprvkové zavěšení lichoběžníkovými nápravami. První vozy byly vybaveny 18palcovými koly, v roce 2013 však došlo ke změně na ojedinělé 19 palcové. K jejich volbě přistoupili kvůli osazení větších kotoučů brzd, které mají vpředu obří průměr 405 milimetrů.
Srdcem vozu je vidlicový osmiválec o objemu 7,9 litru s impozantním kroutícím momentem přesahujícím 800 Nm. Přísun životadárné kapaliny probíhá z obří 135 litrové nádrže. Úpravy 170 kilogramů vážící pohonné jednotky zajistili specialisté americké firmy Katech. Motor s očekávanou životností 10 000 kilometrů je spojen s nově vyvinutou převodovkou vážící pouze 37 kilogramů.
Některé panely karoserie jsou kvůli úspoře hmotnosti, ale i nákladů vyrobeny z ABS plastu. Levnější varianta obvyklejšího karbonu je použita na exponovaných částech blatníků a nárazníků.
V roce 2013 se změnil spliter a zadní křídlo kvůli zlepšení ovladatelnosti, což podpořily i úpravy diferenciálu. Podařilo se snížit i váhu, byť hodnoty se rozcházejí. Rozdíl minimálních hmotností při schválení činil dvě desítky kilogramů, čímž se vůz dostal pod nelichotivou hranici 1,3 tuny.
Úpravy o rok později se zaměřily na snížení opotřebení pneumatik. Do prostředního prolisu kapoty motoru byl osazen vystouplý přívod vzduchu. Změna z roku 2015, která spočívala v zakrytí spodku vozidla, zlepšila aerodynamiku a snížila závislost na mechanické přilnavosti.
Velkorysé možnosti na přestavbu dvou desítek vozů ročně nebyly naplněny navzdory mimořádně příznivé ceně. Částka 195 tisíc euro byla v roce 2013 navýšena na 199 500 euro. Počty vyrobených vozů nebyly zveřejněny, nejspíše se pohybují v jednotkách kusů.
První zákazník s dvěma vozy Yaco Racing po absolvování jedné sezony v německém mistrovství v roce 2012 posléze vsadil na osvědčenou techniku v podobě Audi R8. V Evropě s ním příležitostně závodil Reiterův tým v domácím mistrovství. Zde bylo největším úspěchem druhé místo na rakouském Red Bull Ringu v roce 2014.
Přítomnost amerického monstra si o něco více užívali fanoušci mimo starý kontinent. V Austrálii je zpestřením místního šampionátu od roku 2014. V Asii se stal jeho vlastníkem Vattana Motorsport, jemuž pomáhal v thajském šampionátu mj. Tomáš Enge.
Britský výrobce s kočkovitou šelmou ve znaku měl svého zástupce v GT3 krátce po vzniku této třídy. Navzdory očekáváním se mu však nepodařilo v konkurenci prosadit. Navíc tým Apex, jenž se ujal úpravy modelu XKR, postihla tragická událost.
Stárnoucí typ XKR ještě oživil švýcarský prodejce a tým Emila Freye. Vůz s národní homologací G3 však představuje ještě vzácnější unikát.
Foto: DPPI/Jean Michel Le Meur
S požehnáním výrobce, ale bez jeho další pomoci, začal tým Apex koncem září 2006 s úpravami tehdejší novinky. Když se v polovině ledna 2007 pochlubili se svým výtvorem na výstavě v Birminghamu, měl vůz již svého majitele. Zároveň se o novinku zajímali další dva možní kupci. První testy přitom byly naplánovány až na konec února.
Proti tehdejší převaze atmosférických pohonných jednotek v GT3 využíval Jaguar přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,2 litru. Vpředu umístěný motor byl spojen karbonovou hřídelí s převodovkou přemístěnou dozadu. Lehké panely hliníkové karoserie umožnily týmu použít karbon pouze na spliteru a na zadním křídle.
Apex se během poznatků ze zkušebních závodů věnoval dalšímu vývoji vozu, když do běhu buckinghamského týmu zasáhla letecká nehoda. V březnu 2008 zahynul v troskách Cessny vedoucí týmu Richard Lloyd, technik Chris Allarton a pilot David Leslie.
Přesto se týmu podařilo zúčastnit evropského mistrovství GT3 a větší části domácího šampionátu GT. Až na sporadické úspěchy se oba vozy potácely v hloubi pole.
Foto: DPPI/Alexandre Guillaumott
Jelikož výsledky předchozích dvou sezon nebyly příliš uspokojivé, představil v dubnu 2009 Apex výrazněji přepracovaný vůz. Z kompresorem přeplňovaného motoru se jim podařilo vyždímat dalších 35 koní navíc. Zkrácen byl výfukový systém, když původní vyústění na zádi bylo přemístěno do prahů před zadní kola.
Brzdový systém od AP Racingu nahradil dosavadní produkt od Alconu. Nové zavěšení s větším rozchodem zlepšily ovladatelnost vozidla, změna se projevila i navenek vyboulením blatníků
Ke zlepšení aerodynamiky přispělo také nové zadní křídlo včetně jeho uchycení. Apex zvolil tradičnější konstrukci s dvěma nosníky místo křídla splývajícího s víkem kufru. Mezi patrné změny patřily i větší výdechy na kapotě, zlepšující chlazení motoru.
Ani vylepšená verze nezvrátila během ojedinělé účasti ve výše zmíněných šampionátech nelichotivou výkonnost a vůz se vytratil ze scény. V současnosti homologace obou typů již vypršely, takže celkem čtyři exempláře obou variant jsou lákavým skvostem pro sběratele.
Zdroj: SRO, Supercars, Racing Sports Cars, Racecar Engineering, Shakedown Racing, Silverstone Auctions, Sareni United, Reiter Engineering, Wikipedia, Formule