Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT3 – méně zastoupené vozy oblíbené kategorie

GT3 – méně zastoupené vozy oblíbené kategorie

Přehled technických údajů vybraných vozů.

S blížícím se startem sérií gétéček a s nimi souvisejících představení šampionátů je zde krátké seznámení s technickými údaji vozidel GT3, kterým prozatím nebyl věnován některý z podrobnějších článků.

Jedná se o pestrou směsici více či méně přepracovaných vozů z počátků éry třídy GT3 až po letošní novinku. Většina zástupců pochází z ostrovní části starého kontinentu, zbývající mají původ za velkou louží.

Obsah s aktivními odkazy

Aston Martin Vantage V12 GT3
Bentley Continental GT3
Corvette Z06 GT3
Emil Frey Jaguar G3
Ginetta G55 GT3
Chevrolet Camaro

Aston Martin Vantage V12 GT3


  ADAC GT Masters na Lausitzringu, nedělní závod

Foto: Tomáš Krejčík

Vůz uvedla na trh v roce 2012 společnost Aston Martin Racing. Protože bylo cílem nabídnout zákazníkům propracovaný vůz, obešel se prozatím model bez dalších vylepšení.

Základem je hliníkový monokok z platformy VH. V závodní verzi jsou vnější díly karoserie vytvořeny z karbonu.

Na obou rovnoměrně zatížených nápravách je použita konstrukce dvou protilehlých trojúhelníkových ramen.

Zástupce gétéček je vybaven vpředu umístěnou pohonnou jednotkou přenášející svůj výkon na zadní kola. Atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 5 935 cm3 poskytuje výkon okolo 600 koní při točivém momentu 700 Nm. K řazení slouží šestistupňová sekvenční převodovka X-Trac.

 Délka  Šířka  Výška  Rozvor  Váha
 4 737 mm  1 979 mm  1 195 mm  2 740 mm  1 250 kg

Bentley Continental GT3


  Bentley při testech BOP na okruhu Paul Ricard. Březen 2014

Foto: Brecht Decancq

Nejnovější počin ve třídě pocházející z dílen britského Bentley je zářným příkladem volnosti technických předpisů pro vozy GT3. Základem je honosné kupé se sportovním charakterem, které se teprve po jedenácti letech ve výrobě vydá do bojů v okruhových závodech.

Zaměření na komfort jej předurčilo k osazení motoru vpředu, který byl pro dosažení výsledného rozložení hmotnosti 52:48 posunut co nejdále v motorovém prostoru.

Pohonná jednotka o objemu 3 993 cm3 přeplňovaná dvojicí turbodmychadel rozšiřuje řídké zastoupení turbomotorů v poli (dosud McLaren a Nissan). Restriktory (případně plnícím tlakem turba) neomezený výkon dosahuje hodnoty bezmála 600 koní.

Šestistupňová převodovka se sekvenčním řazením představuje ve třídě GT3 standard. Bentley zvolil výrobek firmy X-Trac.

 Délka  Šířka  Výška  Rozvor  Váha
 4 950 mm  2 030 mm  1 350 mm  2 746 mm  1 300 kg

Corvette Z06 GT3


  Corvette Z06R GT3 týmu Callaway Competition

Foto: Tomáš Krejčík

Když se v roce 2006 objevily první vozy třídy GT3, Corvette Z06 patřila mezi tyto průkopníky. V mezinárodních sériích jsou její dny již sečteny, ale například v německém mistrovství tvoří díky silnému zastoupení úpravcem (Callaway) stále významnou část startovního pole.

Obě nápravy používají konstrukci dvou protilehlých trojúhelníkových ramen.

Americkou legendu pohání atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 7 008 cm3. Poskytuje výkon okolo 515 koní a točivý moment 600 Nm.

Umístění pohonné jednotky vpředu skrývají díly karoserie z karbonu, které jsou osazeny na hliníkovém skeletu.

 Délka  Šířka  Výška  Rozvor  Váha
 4 570 mm  1 998 mm    2 648 mm  1 270 kg

Emil Frey Jaguar G3


  Nedělní program pátého podniku Blancpain Endurance Series na Nurburgringu

Foto: Tomáš Krejčík

Šelma z Coventry se objevila v rozvíjející se třídě GT3 již v roce 2007. Vozidlo upravené a provozované týmem Apex se výrazněji neprosadilo ani nerozšířilo. O pět let později to po svém zkusil významný švýcarský prodejce automobilů Emil Frey.

Zesílené hliníkové šasi anebo lichoběžníkové nápravy zůstaly zachovány.

Odlišný je vpředu uložený přeplňovaný vidlicový osmiválec. Pohonná jednotka o objemu necelých 4,2 litru (475 koní) byla nahrazena výkonnější verzí o objemu 5 000 cm3 (až 550 koní).

Šestistupňovou sekvenční převodovku od firmy Hewland vystřídalo ústrojí z produkce výrobce Ricardo.

Délka vozu s rozvorem 2 752 milimetru dosahuje 4,9 metru, šířka je 1,9 metru. Váha homologovaného vozidla je 1 200 kilogramů.

Ginetta G55 GT3

Výrobek malého britského výrobce se prosazuje spíše v domácím šampionátu. V mezinárodním měřítku se příležitostně účastní GT Open, navíc pro jistotu nechybí během testů vyvážení výkonnosti společnosti SRO.

Nástupce modelu G50 je po prvotní účasti v závodech pohárových vozů od roku 2012 nabízen také ve verzi pro GT3. Karbonové díly více jak 4,1 metru dlouhé karoserie ukrývají jedinečnou konstrukci trubkového rámu z oceli.

První verze byly vybaveny pohonnou jednotkou vlastní konstrukce – atmosférického vidlicového osmiválce o objemu 4,35 litru (výkon více jak 450 koní). Nyní se jedná o motor stejné koncepce z produkce Nissanu o objemu 4 494 cm3 s výkonem okolo 540 koní.

Vůz byl schválen s hmotností 1 100 kilogramů.

Chevrolet Camaro


  Podnik MS GT1 a ME GT3 v Zolderu

Foto: Tomáš Krejčík

Chevrolet Camaro představuje na silnicích s cenou začínající nad jedním milionem korun poměrně dostupnou volbu sportovního vozidla. Nejinak je tomu u automobilu v úpravě GT3, kdy se cenou 195 000 euro řadí mezi nejlevnější vozy. Jeho vývojem se zabývá od roku 2011 Sareni United s pomocí týmu Reiter.

Přední část hliníkového skeletu karoserie zabírá vidlicový osmiválec o objemu 7 883 cm3. Maximální výkon může dosáhnout hodnoty až 650 koní, kroutící moment 800 Nm.

Impozantní díly se nachází též na nápravách. Konstrukcí dvou protilehlých trojúhelníkových ramen z davu nevybočuje, obřími kotouči brzd o průměru 405 mm ano. Větší je rovněž průměr kol (19 palců) místo obvyklých 18 palcových disků.

 Délka  Šířka  Výška  Rozvor  Váha
 4 944 mm  1 988 mm  1 200 mm  2 852 mm  1 290 kg

Zdroj: SRO, AMR, Bentley, Reiter, Ginetta, Corvette Forum, Emil Frey Racing, Wikipedia, Formule