GT3 – méně zastoupené vozy oblíbené kategorie
Přehled technických údajů vybraných vozů.
S blížícím se startem sérií gétéček a s nimi souvisejících představení šampionátů je zde krátké seznámení s technickými údaji vozidel GT3, kterým prozatím nebyl věnován některý z podrobnějších článků.
Jedná se o pestrou směsici více či méně přepracovaných vozů z počátků éry třídy GT3 až po letošní novinku. Většina zástupců pochází z ostrovní části starého kontinentu, zbývající mají původ za velkou louží.
Obsah s aktivními odkazy
Aston Martin Vantage V12 GT3
Bentley Continental GT3
Corvette Z06 GT3
Emil Frey Jaguar G3
Ginetta G55 GT3
Chevrolet Camaro
Foto: Tomáš Krejčík
Vůz uvedla na trh v roce 2012 společnost Aston Martin Racing. Protože bylo cílem nabídnout zákazníkům propracovaný vůz, obešel se prozatím model bez dalších vylepšení.
Základem je hliníkový monokok z platformy VH. V závodní verzi jsou vnější díly karoserie vytvořeny z karbonu.
Na obou rovnoměrně zatížených nápravách je použita konstrukce dvou protilehlých trojúhelníkových ramen.
Zástupce gétéček je vybaven vpředu umístěnou pohonnou jednotkou přenášející svůj výkon na zadní kola. Atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 5 935 cm3 poskytuje výkon okolo 600 koní při točivém momentu 700 Nm. K řazení slouží šestistupňová sekvenční převodovka X-Trac.
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Váha |
4 737 mm | 1 979 mm | 1 195 mm | 2 740 mm | 1 250 kg |
Foto: Brecht Decancq
Nejnovější počin ve třídě pocházející z dílen britského Bentley je zářným příkladem volnosti technických předpisů pro vozy GT3. Základem je honosné kupé se sportovním charakterem, které se teprve po jedenácti letech ve výrobě vydá do bojů v okruhových závodech.
Zaměření na komfort jej předurčilo k osazení motoru vpředu, který byl pro dosažení výsledného rozložení hmotnosti 52:48 posunut co nejdále v motorovém prostoru.
Pohonná jednotka o objemu 3 993 cm3 přeplňovaná dvojicí turbodmychadel rozšiřuje řídké zastoupení turbomotorů v poli (dosud McLaren a Nissan). Restriktory (případně plnícím tlakem turba) neomezený výkon dosahuje hodnoty bezmála 600 koní.
Šestistupňová převodovka se sekvenčním řazením představuje ve třídě GT3 standard. Bentley zvolil výrobek firmy X-Trac.
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Váha |
4 950 mm | 2 030 mm | 1 350 mm | 2 746 mm | 1 300 kg |
Foto: Tomáš Krejčík
Když se v roce 2006 objevily první vozy třídy GT3, Corvette Z06 patřila mezi tyto průkopníky. V mezinárodních sériích jsou její dny již sečteny, ale například v německém mistrovství tvoří díky silnému zastoupení úpravcem (Callaway) stále významnou část startovního pole.
Obě nápravy používají konstrukci dvou protilehlých trojúhelníkových ramen.
Americkou legendu pohání atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 7 008 cm3. Poskytuje výkon okolo 515 koní a točivý moment 600 Nm.
Umístění pohonné jednotky vpředu skrývají díly karoserie z karbonu, které jsou osazeny na hliníkovém skeletu.
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Váha |
4 570 mm | 1 998 mm | 2 648 mm | 1 270 kg |
Foto: Tomáš Krejčík
Šelma z Coventry se objevila v rozvíjející se třídě GT3 již v roce 2007. Vozidlo upravené a provozované týmem Apex se výrazněji neprosadilo ani nerozšířilo. O pět let později to po svém zkusil významný švýcarský prodejce automobilů Emil Frey.
Zesílené hliníkové šasi anebo lichoběžníkové nápravy zůstaly zachovány.
Odlišný je vpředu uložený přeplňovaný vidlicový osmiválec. Pohonná jednotka o objemu necelých 4,2 litru (475 koní) byla nahrazena výkonnější verzí o objemu 5 000 cm3 (až 550 koní).
Šestistupňovou sekvenční převodovku od firmy Hewland vystřídalo ústrojí z produkce výrobce Ricardo.
Délka vozu s rozvorem 2 752 milimetru dosahuje 4,9 metru, šířka je 1,9 metru. Váha homologovaného vozidla je 1 200 kilogramů.
Výrobek malého britského výrobce se prosazuje spíše v domácím šampionátu. V mezinárodním měřítku se příležitostně účastní GT Open, navíc pro jistotu nechybí během testů vyvážení výkonnosti společnosti SRO.
Nástupce modelu G50 je po prvotní účasti v závodech pohárových vozů od roku 2012 nabízen také ve verzi pro GT3. Karbonové díly více jak 4,1 metru dlouhé karoserie ukrývají jedinečnou konstrukci trubkového rámu z oceli.
První verze byly vybaveny pohonnou jednotkou vlastní konstrukce – atmosférického vidlicového osmiválce o objemu 4,35 litru (výkon více jak 450 koní). Nyní se jedná o motor stejné koncepce z produkce Nissanu o objemu 4 494 cm3 s výkonem okolo 540 koní.
Vůz byl schválen s hmotností 1 100 kilogramů.
Foto: Tomáš Krejčík
Chevrolet Camaro představuje na silnicích s cenou začínající nad jedním milionem korun poměrně dostupnou volbu sportovního vozidla. Nejinak je tomu u automobilu v úpravě GT3, kdy se cenou 195 000 euro řadí mezi nejlevnější vozy. Jeho vývojem se zabývá od roku 2011 Sareni United s pomocí týmu Reiter.
Přední část hliníkového skeletu karoserie zabírá vidlicový osmiválec o objemu 7 883 cm3. Maximální výkon může dosáhnout hodnoty až 650 koní, kroutící moment 800 Nm.
Impozantní díly se nachází též na nápravách. Konstrukcí dvou protilehlých trojúhelníkových ramen z davu nevybočuje, obřími kotouči brzd o průměru 405 mm ano. Větší je rovněž průměr kol (19 palců) místo obvyklých 18 palcových disků.
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Váha |
4 944 mm | 1 988 mm | 1 200 mm | 2 852 mm | 1 290 kg |
Zdroj: SRO, AMR, Bentley, Reiter, Ginetta, Corvette Forum, Emil Frey Racing, Wikipedia, Formule