Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V hlavní roli: třída GT3 – 9. díl

V hlavní roli: třída GT3 – 9. díl

Přehled výrobců a jejich modelů – Lamborghini.

Další ze speciálů věnovaných pouze jednomu výrobci. Italské Lamborghini je zastoupeno v GT3 od počátku, byť dlouhou dobu byl vzorným šlechtitelem italských býků německý úpravce Hans Reiter. Kromě sportovních úspěchů přispěl také k rozšíření nesmrtelného Gallarda mezi desítky zájemců. Úspěch GT3 povzbudil italského výrobce k tvorbě modelu ve vlastní režii teprve nedávno.

13. Lamborghini

Gallardo LP520 (004)

Lamborghini Gallardo LP520 týmu Reiter v Mugellu

Foto: DPPI/Jean Michel Le Meur

Jestliže tovární Audi R8 LMS představuje nejúspěšnější GT3 vůbec, Reiterovo Gallardo vynikalo v tomto ohledu mezi soukromníky. Svoji roli v rozšíření sehrály příznivé pořizovací náklady německého úpravce, byť ceny první verze nejsou dostupné.

Vůz byl poháněn motorem o objemu necelých pět litrů, jehož výkon v koních zrcadlí označení tohoto modelu. Nutné změny podvozkových částí (brzdy Brembo, tlumiče) doplnil Reiter sadou aerodynamických prvků. K zajištění cenové dostupnosti byly díly z uhlíkových vláken včetně zadního křídla přišroubovány.

Vzhledem k provázanosti s civilním základem si většinou dílů mohli vyšperkovat své vozy i majitelé prohánějící se v běžném provozu. V roce 2011 byl neméně vstřícný i vůči majitelům stárnoucích prvních exemplářů. Za přijatelných 14 800 euro jim nabídl modernizaci dle jeho tehdy nejnovějšího počinu LP600+.

Rovných pět desítek prodaných vozů přineslo ovoce v podobě titulů v řadě národních šampionátů. Nejúspěšnější byl v italském mistrovství Giacomo Piccini (2007 a 2008), který sdílel titul v roce 2007 s Giovannim Bertonem a v roce 2008 s Matteo Grassottem.

V německém ADAC GT Masters triumfoval v roce 2007 Christopher Haase, v australském v roce 2008 a Mark Eddy. V Německu v letech 2007 a 2008 navíc zvítězil Reiter Engineering v hodnocení stájí.

Gallardo LP 560-4 (024)

Lamborghini Gallardo LP60-4 týmu Argov Jaramě

Foto: DPPI/Francois Flamand

V druhé polovině roku 2009 představila firma německého inženýra Hanse Reitera modernizovaný vůz. Spolu s osazením nové pohonné jednoty byla upravena geometrie zavěšení, snížena hmotnost a vyladěna aerodynamika.

Pod zadním krytem se nyní nacházel nový vidlicový desetiválec s objemem zvýšeným na 5,2 litru. Poskytoval o pět desítek koní více, takže výsledkem byl vzestup výkonu až na 570 koní.

Přidanou hodnotou pro aktivnější zákazníky z řad týmů GT3 byla možnost cenově příznivé úpravy na vůz vyšší kategorie GT2. Příplatek 30 tisíc euro za Convertible Concept CC/32 k částce 265 tisíc euro za typ LP 560-4 představoval úsporu v řádu stovek tisíc euro.

Aerodynamický návrh dále rozvíjel přístup s docílením vysoké úrovně přítlaku. V porovnání s LP520 se podařilo zvýšit účinnost aerodynamiky o osm procent. Osazením širších pneumatik (vpředu 11 místo 10 palců, vzadu 12,5 místo 11palců) se podařilo zlepšit přilnavost anebo dosahování vyrovnanějších časů.

V době představení, měla německá firma již tři objednávky na nový vůz. Během roku 2010 dokázali Němci uspokojit 22 zákazníků.

Hned v první úplné sezóně dobyla dvojice Von Thurn und Taxis titul v ADAC GT Masters. Jejich tým Reiter byl úspěšný v Německu o rok později. K triumfu dopomohl tento model v roce 2010 v úvodní sezoně asijského mistrovství Dilanthu Malagamuwi.

Pod homologaci tohoto modelu spadaly i další dvě odlišné pojmenované varianty, které jsou popsány níže.

LP600+

Lamborghini Gallardo LP600+ týmu Reiter v Zolderu v MS GT1. Posádka Enge/Thurn und Taxis

Foto: Tomáš Krejčík

Další modernizace pod označením LP600+ byla nabízena od roku 2011. Geometrie zavěšení byla upravena na základě zkušeností z GT1 s typem Murciélago R-GT.

Objem motoru byl nepatrně zvýšen na 5 211 cm3 (u sériového i závodního LP560 byl 5 204 cm3), čímž se spolu s úpravami sání a výfukového potrubí podařilo zvýšit výkon na více jak 600 koní. Vylepšená převodovka s odlišným nastavením jednotlivých převodových stupňů umožnila teoreticky dosáhnout maximální rychlosti takřka 282 km/h.

Verze LP600+ se odlišovala novým spliterem, koncovkami výfuků posunutými z prostoru nad difuzorem do mřížky pro odvod horkého vzduchu anebo krytem motoru, který navazoval na klesající profil střechy. U typu LP560 GT3 bylo použito řešení z běžných sériových vozů s průzorem nad tímto krytem.

V kokpitu čekala na piloty přepracovaná přístrojová deska, ale především středový panel. Přehlednější a barevně rozlišené membránové přepínače nahradily větší část původních kolébkových.

Za LP600+ požadoval Reiter 288 500 euro. Majitelé verze LP560-4 si mohli za příplatek 10 000 euro vylepšit svůj vůz podle tehdejší novinky firmy z Kirchanschőringu.

S touto verzí triumfoval v posledním ročníku brazilského mistrovství v roce 2013 Marcelo Hahn.

FL2

Rosina během pátého podniku FIA GT v Navaře

Foto: V-IMAGES/Fabre

Dlouholetého přínosu Reitera si všimli i v domovině Lamborghini. V roce 2013 ve spolupráci s nově založeným sportovním oddělením italského výrobce, Squadra Corse, uvedl další verzi Gallarda.

Na základech techniky modelového ročníku 2013 vznikl vůz s důrazem na působení ve vytrvalostních závodech. Změny se dotkly brzd, účinnějšího chlazení motoru a nižší spotřeby paliva. Již tak nízkou hmotnost se podařilo snížit o dalších 25 kilogramů. Spliter a difuzor vycházel z pohárových verzí Gallarda připravovaných ve Squadra Corse. Cena této verze se vyšplhala na 320 tisíc euro.

Přestože následoval na podzim roku 2014 nejnovější počin Hanse Reitera, Gallardo Extenso (anebo zkráceně R-EX), tento model patří do jiné kapitoly. O seznámení s tímto typem nebudete ochuzeni, neboť bude součástí závěrečného dílu seriálu.

Huracán GT3 (040)

Čtvrtý podnik krátkých závodů BSC na Hungaroringu

Foto: Tomáš Krejčík

Během přípravy první GT3 v režii italského výrobce těžila Squadra Corse z dlouhodobých výsledků práce spřízněného oddělení Audi. Pomoc při ladění aerodynamiky zase poskytla Dallara.

V duchu sériové výbavy i předchozích závodních modelů využívá Huracán osvědčený vidlicový osmiválec o objemu 5,2 litru. Ten byl součástí obou generací Audi R8 LMS anebo Reiterových variant Gallarda počínaje verzí LP560. Stejně jako němečtí kolegové vsadili Italové na rozšíření v GT3 dosud málo používané převodovky od firmy Hör.

Po zkušební sezoně týmu Grasser ve vytrvalostní Blancpain Endurance Series a dalších vybraných závodech v roce 2015 následovala mohutná invaze na okruhy po celém světě. Během zimní přestávky začali Italové zásobovat první zákazníky a do dubna 2016 počet upravených vozů dosáhl čtyř desítek.

Z nich dokázali v premiérové sezóně vydobýt úspěchy International GT Open Thomas Biagi a Fabrizio Crestani v barvách týmu Lazarus. V asijském šampionátu uspěli Andrea Amici a Edoardo Liberati z týmu FFF.

Zajímavostí u Huracánu GT3 je jeho výroba, která probíhá na stejné výrobní lince, z níž sjíždějí silniční verze. V souvislosti s dokončením 201. exempláře závodních verzí (Super Trofeo a GT3) dne 23. ledna 2017 byl zároveň zmíněn podíl GT3, jichž bylo zhotoveno necelých šest desítek. Za každý z nich zaplatili zákazníci minimálně 369 tisíc euro.

Vystoupení týmu ARC Bratislava během závěrečného víkendu vytrvalostní části seriálu BGTS

Foto: Petr Gabriel

Huracán zvolil i slovenský tým ARC Bratislava, jenž s ním působil mj. v Blancpain Endurance Series.

Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Racing Sports Cars, Daily Sportscar, Reiter Engineering, Squadra Corse, Wikipedia, Formule