Průběh závodu 1000 km na okruhu Paul Ricard
Třetí podnik vytrvalostní části seriálu Blancpain GT Series.
Do Francie nakonec dorazilo 58 účastníků, z nichž se 34 soutěžících utkalo v celkovém hodnocení. Společnost jim dělalo dvacet smíšených posádek a čtyři amatérské. Navýšení počtu účastníků šlo především na vrub Audi, které posílilo dvojicí vozů tým WRT a jedním ISR a Sainteloc. Z krátkých závodů se přesunuli piloti projektu RYS týmu Reiter, jejichž posádku doplnil Tomáš Enge. Seznam účastníků naleznete na stránkách pořadatele Zde.
Foto: Dirk Bogaerts
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Ještě než se na dráze poprvé objevil bezpečnostní vůz, dokázal si v sobotu dopoledne nejrychlejší Buurman (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG) vybudovat více jak dvouvteřinový odstup na Shaitara (č. 72, SMP, Ferrari). Nasazení safety caru následovalo po smyku Lathourase (č. 50, AF Corse, Ferrari) v nájezdu do Signes, kde jej postrčil Dennis (č. 17, WRT, Audi). Thajský pilot, jenž se již během prvního kola propadl z třetího na třinácté místo, putoval o další dvě desítky míst do hloubi pole.
Nedlouho po novém startu provedl na stejném místě podobný manévr Häring (PAM č. 911, Herberth, Porsche). Nebohý Motoaki (PAM č. 53, Spirit Of Race, Ferrari) však narazil do bariéry a stal se prvním odpadlíkem. Němec si za způsobení kolize počkal v boxech minutu.
Motor audi s majáky na střeše ještě nestačil vychladnout, když po fázi plné žluté byl povolán znovu do akce. Engeho (č. 24, Reiter, Lamborghini Gallardo) katapultoval obrubník na rovince Mistral do svodidel na druhé straně dráhy. Po vyšetření v nemocnici byla u českého jezdce zjištěna zlomenina dvou žeber (více Zde). Oprava svodidel ukrojila z časového limitu čtvrthodinu.
Blížící se nutnost doplnění paliva s případnou výměnou pneumatik a jezdců se postarala o výraznější ruch v boxech. Buhka (č. 84, HTP, Mercedes-AMG), jenž se omezil pouze na doplnění paliva, tato volba dostala brzy do vedení. Menší zdržení se naopak týkalo obou vozů týmu M-Sport, jejichž odjezd zbrzdil Assenheimer (č. 48, HTP, Mercedes-AMG). Naopak Buurman (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG), Martin (č. 99, Rowe, BMW) anebo Engel (č. 18, Black Falcon, Mercedes-AMG) se snažili zůstat na dráze co nejdéle.
O změny v pořadí nebyla nouze nejen kvůli rozdílným strategiím, ale i po soubojích na dráze. Costa (č. 14, Emil Frey, Jaguar) nejprve překonal Ciociho (č. 55, Kaspersky, Ferrari) a později vystřídal ve vedení Buhka (č. 84, HTP, Mercedes-AMG).
Přestože se závodilo již bez dlouhodobějších přerušení, účastníky trápily kolize a potíže s technikou. Dosavadní čtvrté místo bentleye č. 7 (Smith/Jarvis/Kane) vzalo za své po chronických strastech s tlakem paliva. Po snaze o opravu v garáži následovalo několik zastavení na okruhu a později odstoupení.
K zamyšlení v táboře výrobce ze Sant´Agaty (respektive dodavatele motoru Audi) vedla dvě odstoupení provázená mohutnými oblaky kouře. Nejprve se jednalo o Delheze (AM č. 777, HB Racing) a později o Mapelliho (č. 66, Attempto).
Stejným způsobem, jen pod rouškou tmy, skončily šance Buhka (a Perery, č. 84, HTP, Mercedes-AMG) na návrat do čela klasifikace BGTS. Vůz jejich rivalů Engelharta a Bortolottiho (č. 63, Grasser, Lamborghini) opustil pořadí na bodovaných pozicích nedlouho po jejich dosažení.
Naděje na nejlepší letošní výsledek pro bmw týmu Rowe trvaly pouze v první polovině závodu. Třetího Blomquista (č. 98) zbrzdil defekt levé zadní pneumatiky. Vůz č. 99 posádky Martin/Eng/Sims se po sedmi kolech ve vedení stáhl do garáže a později odstoupil.
Draze zaplatil Rugolo (č. 50, AF Corse, Ferrari) za chybu kolegy Lathourase, který přejel bílou čáru při vjezdu do boxů. Žluté ferrari se i po odpykání trestu drželo v čele, ale náskok na bentley č. 8 se ze 47 vteřin snížil na pouhých šestnáct. Navíc se v tu dobu již rýsovala odlišná strategie soupeřů v neprospěch Italů. Hodinu před koncem navíc řešili problémy s palivovým systémem, kvůli nimž ztratili tři kola.
Foto: Dirk Bogaerts
Ve vedení byl s půlminutovým náskokem Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley) před ferrari pilotovaným Rigonem (č. 72, SMP). Ještě půlhodiny před koncem byl na třetím místě Stolz (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG), jenže dvě kola po opuštění boxů se do nich s obtížemi vrátil se zlobící převodovkou.
Namále však měl i Soulet, jenž pět kol před koncem zaznamenal pazvuky. Jelikož se neprojevily na výkonu vozu, mohli si po 170 kolech v britské stáji oddechnout. Štědrý příděl 33 bodů posunul Abrila na třetí místo v klasifikaci BGTS se ztrátou pouhých čtyř bodů na čelo.
Na bronzovém stupínku se ocitl Rast (č. 1, Audi WRT), jenž v závěrečném úseku přebíral vůz na šestém místě. Nejprve si musel poradit s Buncombem (č. 23, RJN), který představoval tvrdý oříšek kvůli maximální rychlosti jeho nissanu. Souboj s Van der Zandem (č. 88, Akka ASP, Mercedes-AMG) si již německý pilot užil a nizozemského jezdce přespurtoval na rovince Mistral.
Z bodů za sedmé místo se radovali v české stáji ISR. Posádka vozu č. 75 dokázala jako poslední dokončit závod ve stejném kole jako vítězové. Cestu za body až z 28. místa jim zkomplikoval trest průjezdu boxy pro Albuquerquea za kratší čas strávený v boxech (o 0,786 vteřiny rychlejší zastávka versus trest 31,412 sekund). Méně úspěšné bylo dodatečně nasazené audi č. 76, které ke konci trápily technické potíže. Po startu z 29. pozice bylo se čtyřmi koly ztráty klasifikováno na stejném místě i v závodě.
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Aktualizované výsledky po ujetí 170 kol. Půlminutový trest pro jaguar č. 14 (39.), jímž byl nahrazen průjezd boxy, byl již v původní verzi. Navíc se nijak neprojevil na změně pozice vozu švýcarské stáje. Úprava času s přičtením jedné minuty k výslednému času se týkala původně 28. amatérské posádky týmu Walkenhorst. Projevila se posunem o dvě místa níže.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
-
|
Soucek/Soulet/Abril | M-Sport |
Bcon
|
6:01:17.768
|
2.
|
-
|
Shaitar/Molina/Rigon | SMP Racing |
F488
|
+ 29.272
|
3.
|
-
|
Garcia/Müller/Rast | Audi WRT |
Ar82
|
+ 1:19.230
|
4.
|
-
|
Serralles/V. d. Zande/Juncadella | Akka-ASP |
MAgt
|
+ 1:22.658
|
5.
|
-
|
Ordoñez/Buncombe/Chiyo | Team RJN |
Ngtr
|
+ 1:37.964
|
6.
|
-
|
Leonard/Frijns/Dennis | Team WRT |
Ar82
|
+ 1:55.276
|
7.
|
-
|
Albequerque/Schmid/Salaquarda | ISR |
Ar82
|
+ 1:56.528
|
8.
|
-
|
Mies/Schothorst/Vervisch | Audi WRT |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
9.
|
-
|
Haase/Terting/Winkelhock | Audi Saint. |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
10.
|
-
|
Mortara/Meadows/Marciello | Akka-ASP |
MAgt
|
+ 1 kolo
|
11.
|
-
|
Simmons/Moore/Parry | RJN MS |
Ngtr
|
+ 1 kolo
|
12.
|
PAM
|
Amstutz/Kodric/Kulaja | Barwell |
Lhur
|
+ 1 kolo
|
13.
|
-
|
Caldarelli/Engelhart/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
+ 1 kolo
|
14.
|
PAM
|
Al Harty/Yoluc/Adam | Oman |
Avan
|
+ 1 kolo
|
15.
|
PAM
|
Beaubelique/Bastian/Gounon | Akka-ASP |
MAgt
|
+ 2 kola
|
16.
|
-
|
Tordoff/Fumanelli/Kane | Strakka |
M650
|
+ 2 kola
|
17.
|
PAM
|
Hommerson/Machiels/Bertolini | Spirit OR |
F488
|
+ 2 kola
|
18.
|
-
|
Heyer/Assenheimer/Dontje | HTP |
MAgt
|
+ 2 kola
|
19.
|
PAM
|
Mattschull/Salikhov/Malucelli | Rinaldi |
F488
|
+ 2 kola
|
20.
|
PAM
|
Morley/Toril/Griffin | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 2 kola
|
21.
|
-
|
Filippi/Pohler/Crestani | Lazarus |
Lhur
|
+ 2 kola
|
22.
|
PAM
|
Chaponik/Sandberg/Heckert | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 3 kola
|
23.
|
-
|
Lathouras/Rugolo/Pier Guidi | Spirit OR |
F488
|
+ 3 kola
|
24.
|
PAM
|
Ramos/Machitski/Abra | Barwell |
Lhur
|
+ 3 kola
|
25.
|
-
|
Caygill/De Sadeleer/Venter | Team WRT |
Ar82
|
+ 4 kola
|
26.
|
-
|
Krognes/Menzel/Jensen | Walkenhorst |
Bm6
|
+ 4 kola
|
27.
|
PAM
|
Häring/Renauer/Renauer | Herberth |
P991
|
+ 4 kola
|
28.
|
AM
|
Duyvier/Zanuttini/Perel | Kessel |
F488
|
+ 4 kola
|
29.
|
-
|
Green/Stippler/Van der Linde | Audi ISR |
Ar82
|
+ 4 kola
|
30.
|
AM
|
Schwietz/Van Campehoudt/Wankelhorst | Walkenhorst |
Bm6
|
+ 4 kola*
|
31.
|
AM
|
Ehret/Pentinnen/Mastronardi | Rinaldi |
F488
|
+ 8 kol
|
32.
|
PAM
|
Broniszewski/Rizzoli/Cressoni | Kessel |
F488
|
+ 9 kol
|
33.
|
-
|
Stolz/Christodoulou/Buurman | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 17 kol
|
34.
|
-
|
Seefried/Hirschi/Klien | Emil Frey |
Jef
|
+ 18 kol
|
35.
|
-
|
Smith/Jarvis/Kane | M-Sport |
Bcon
|
+ 20 kol
|
36.
|
-
|
Watson/Stoneman/Jaafar | Strakka |
M650
|
+ 21 kol
|
37.
|
PAM
|
Constantini/Amici/Lind | Raton |
Lhur
|
+ 21 kol
|
38.
|
PAM
|
Flemming/Leventis/Williamson | Strakka |
M650
|
+ 24 kol
|
39.
|
-
|
Frey/Ortelli/Costa | Emil Frey |
Jef
|
+ 29 kol
|
40.
|
-
|
Eriksson/Buhk/Perera | AMG HTP |
MAgt
|
+ 46 kol
|
N
|
-
|
Piana/Haupt/Engel | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 57 kol
|
N
|
-
|
Richelmi/Berthon/Tréluyer | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 59 kol
|
N
|
-
|
Blomquist/Palttala/Spengler | Rowe |
Bm6
|
+ 59 kol
|
N
|
PAM
|
Liu/Rizzo/Vilander | BBT |
F488
|
+ 62 kol
|
N
|
PAM
|
Kelders/Rostan/Guilvert | Sainteloc |
Ar82
|
+ 62 kol
|
N
|
-
|
Companc/Giammaria/Siedler | Grasser |
Lhur
|
+ 77 kol
|
N
|
-
|
Martin/Eng/Sims | Rowe |
Bm6
|
+ 79 kol
|
N
|
-
|
Sandström/Schiller/Baumann | HTP |
MAgt
|
+ 99 kol
|
N
|
-
|
Calado/Fisichella/Cioci | Kaspersky |
F488
|
+ 101 kol
|
N
|
-
|
Baguette/Venturini/Mapelli | Attempto |
Lhur
|
+ 104 kol
|
N
|
PAM
|
Perfetti/Badey/Fontana | Akka-ASP |
MAgt
|
+ 121 kol
|
N
|
-
|
Fässler/Stevens/Vanthoor | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 127 kol
|
N
|
-
|
Gattuso/Piccini/Beretta | Ombra |
Lhur
|
+ 131 kol
|
N
|
AM
|
Delhez/Stursberg/Vannelet | HB Racing |
Lhur
|
+ 142 kol
|
N
|
PAM
|
Mateu/Maggi/Van Splunteren | Attempto |
Lhur
|
+ 144 kol
|
N
|
-
|
Barnicoat/Bell/Ledogar | Strakka |
M650
|
+ 153 kol
|
N
|
-
|
Helistekangas/Wood/Enge | Reiter |
LgEX
|
+ 156 kol
|
N
|
PAM
|
Motoaki/Bontempelli/Beretta | AF Corse |
F488
|
+ 163 kol
|
* čas po přičtení 60 vteřin jako náhradu za trest 30 vteřin Stop and Go
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
N – neklasifikováni, tučné písmo – čeští anebo slovenští účastníci
Vozy: Audi R8 LMS 2015 (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Gallardo R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán GT3 (Lhur), Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (991) (P991)
Vytrvalostní díl seriálu BGTS pokračuje ve dnech 27. – 30. července vrcholným podnikem v Belgii. Na okruhu Spa-Francorchamps se uskuteční 24 hodin trvající závod, v němž hrají prim gétéčka. Tomuto závodu bude na zdejším portálu věnován tradiční seriál článků.
Doplňující odkazy
Blancpain Endurance Cup (Zde)
Profil šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Blancpain GT Series (Zde)
Profil celého seriálu, jehož je vytrvalostní BEC součástí. Naleznete zde historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů, kalendář, výtah z pravidel a startovní listinu. Součástí jsou i odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.