Grand magazín 4/2017 (9. - 30. března)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
14. března
Tým Emila Freye nemá prozatím bližší zprávy ohledně nasazení připravovaného vozu Jaguar F-Type. Bez podpory britského výrobce však nebude start v letošním roce možný. Jaguar nyní dává přednost elektromobilům včetně účasti ve Formula E.
V posledních letech ovládly GT3 sportovní oddělení automobilek. Přestože se Švýcaři věnují dlouhodobě vývoji staršího typu XKR, nyní se již neobejdou bez potřebných technických náležitostí, dat anebo finanční pomoci.
Letos chce tým Emila Freye vyzkoušet v BGTS jinou exotickou novinku - Lexus RC-F GT3. S ním se chtějí v druhé polovině roku zúčastnit jednoho nebo dvou víkendů krátkých závodů. V příštím roce totiž v Safenwilu plánují účast v celém seriálu s japonským vozem, takže se jim budou hodit zkušenosti z jiného formátu závodů. Bude ovšem záležet na výkonnosti vozidla, které obdrží až před zahájením sezóny.
Foto: Tomáš Krejčík
20. března
Nedávné oznámení o společném závodě GT3 a GT300 v závodě 10 hodin v Suzuce v roce 2018 vyvolalo dohady o možném nahrazení Sepangu v seriálu IGTC japonským podnikem. Půl dne trvající závod v Malajsii se potýká s nezájmem soutěžích, diváků a médií, Naopak již nyní atraktivní závod v zemi vycházejícího slunce se prodloužením jeho limitu z jednoho tisíce kilometrů na deset hodin stane nejdelším vytrvalostním podnikem v Japonsku.
Podle Stéphane Ratela může rozhodnutí o změně asijského podniku Intercontinental GT Challenge následovat nejdříve po závodě v Sepangu. SRO nyní pracuje na zlepšení situace u závodu plánovaného na polovinu prosince 2017.
V Japonsku si dostatek zájemců SRO slibuje od účastníků třídy GT300 z japonského Super GT, které doplní nový šampionát v režii SRO Blancpain GT Asia. Pokud se v jeho kalendáři podaří dojednat stejně jako letos dva podniky v průběhu léta v Japonsku, ulehčí to zúčastněným týmům řešení dopravních náležitostí. Navíc se během prvního víkendu BGTA v Suzuce mohou tito účastníci seznámit s japonským okruhem.
Francouzský podnikatel chce přilákat i týmy z Ameriky anebo Evropy. Možným lákadlem bude zajištění letecké přepravy pro vybrané účastníky.
22. března
Po dvou ročnících Světového poháru GT, ve kterém bojují výrobci, vypsala FIA výběrové řízení na pořadatelskou organizaci pro verzi určenou soukromníkům. O uspořádání tohoto závodu se chce ucházet SRO, která se v současnosti podílí s FIA a tamními pořadateli na organizaci vrcholného podniku na okruhu v Macau. Ratel nyní hledá vhodný podnik pro uspořádání tohoto závodu.
Francouzský podnikatel se zároveň vyjádřil k zachování Světového poháru GT na městském okruhu v Macau, který stále není potvrzen pro třetí ročník. Podle zákulisních informací je zvažován přesun na okruh Paul Ricard.
Ratel se chce zaměřit na úpravu sportovních pravidel, která by měla umožnit účast v závodě pouze zkušenějším závodníkům. Tím by se omezila možnost nehod amatérských jezdců, odstraňování následků jejich častějších kolizí poznamenává průběh závodu. Úskalím je však již nyní malý zájem výrobců.
Foto: CGPM
23. března
Před zahájením další sezóny byl reportéry magazínu Sportscar 365 zpovídán vedoucí SRO Stéphane Ratel. Francouz je se současnou situací ohledně počtu účastníků v jeho sériích nadmíru spokojen, nicméně zmínil i hrozby pro udržení stávající úrovně GT3.
První z nich představují typické snahy výrobců o přímou účast. Ratel konkrétně zmínil Cadillac, který se kromě nasazení dvou vozů nesnaží nabídnout jeho ATS-V.R GT3 zákazníkům. Druhou hrozbu vidí v návrhu jednotných GT, jenž mají sblížit rozdílné třídy GTE a GT3 v jednu. Důsledkem může být nárůst nákladů na pořízení vozidel, kdy podle francouzského podnikatele bude částka 600 000 euro pro fungování nynějšího modelu GT3 kritická.
Na druhou stranu je spokojen s účastí profesionálních posádek v hlavní třídě vytrvalostní části. Výsledkem je mimořádná konkurence devíti výrobců, k nimž nejnověji patří Ferrari. U Porsche Ratel věří alespoň v účast v Intercontinental GT Challenge. Francouzský podnikatel také doufá v brzké zapojení Lexusu a Acury, kteří nedávno představili své nové vozy.
Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency
Pohled za obzor
Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.
V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny, například v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací.
Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost), R – údaje z rozhovorů anebo podle dotazů reportérů, které mohou podléhat změnám anebo S - informaci s nejmenší mírou přesnosti (dohady a zákulisní informace). U jednoho týmu mohou být všechny druhy informací.
Blancpain GT Series
Seznam účastníků celého seriálu byl zveřejněn 13. března, více naleznete v tomto článku Zde.
Zároveň byly odhaleny také startovní listiny jednotlivých částí seriálů, byť mnohdy s neúplnými sestavami. Seznam účastníků úvodního víkendu v Misanu je však již úplný a byl zveřejněn Zde.
Nyní zbývá předběžná verze listiny zájemců o vytrvalostní část, která je doplněna o nové informace. Listina představená na okruhu Paul Ricard obsahuje několik chybně zařazených smíšených posádek s podbarvením startovních čísel odpovídajících hlavní kategorii. Pro rozdělení účastníků do níže uvedených kategorií byl rozhodující text v kolonce kategorie.
První tabulka obsahuje účastníky celkového hodnocení. V porovnání s verzí na stránkách pořadatele je zde v audi č. 3 Mayr-Melnhof, jehož přítomnost byla oznámena 13. března. Odlišné je složení mercedesu č. 90, kde místo dříve oznámené přítomnosti Mathiase Laudy doplní posádku Edoardo Mortara.
Doplňující informací u posádky jaguaru č. 14 je příležitostné nahrazení Lorenze Freye nově příchozím Philipem Frommenwilerem. Švýcarská stáj navíc uvedla, že na rozdíl od loňského nasazení během dvou závodů jsou oba její vozy jsou již ve stejné specifikaci.
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
Vozy: Audi R8 LMS - 2. generace (Ar82), BMW M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Emil Frey Jaguar G3 (Jef), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Huracán GT3 (Lhur), Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R -991 (P991)
TBA – bude oznámeno; tučné písmo – čeští anebo slovenští účastníci
č.
|
Tým |
Vůz
|
Posádka |
3
|
Team WRT |
Ar82
|
J.Caygill/J.Venter/N.Mayr-Melnhof |
4
|
Black Falcon |
MAgt
|
A.Christodoulou/Y.Buurman/L.Stolz |
5
|
Belgian Audi Club |
Ar82
|
M.Fässler/D.Vanthoor/W.Stevens |
6
|
Belgian Audi Club |
Ar82
|
N.Berthon/S.Richelmi/B.Tréluyer |
7
|
M-Sport |
Bcon
|
S.Kane/G.Smith/O.Jarvis |
8
|
M-Sport |
Bcon
|
A.Soucek/M.Soulet/V.Abril |
12
|
Ombra |
Lhur
|
A.Piccini/M.Beretta/S.Gatuso |
14
|
Emil Frey |
Jef
|
L.Frey/S.Ortelli/A.Costa |
17
|
Team WRT |
Ar82
|
S.Leonard/R.Frijns/J.Dennis |
19
|
Grasser Racing |
Lhur
|
E.P.Companc/N.Siedler/R.Giammaria |
22
|
Team RJN |
Ngtr
|
M.Simmons/M.Parry/S.Moore |
23
|
Team RJN |
Ngtr
|
A.Buncombe/L.Ordoñez/K.Chiyo |
27
|
Orange 1 Lazarus |
Lhur
|
F.Crestani/G.Yacaman/TBA |
35
|
Walkenhorst MS |
Bm6
|
N.Menzel/R.Collard/C.Krognes |
44
|
Strakka Racing |
M650
|
J.Kane/D.Fumanelli/S.Tordoff |
48
|
HTP Motorsport |
MAgt
|
K.Heyer/I.Dontje/P.Assenheimer |
50
|
AF Corse |
F488
|
P.Lathouras/M.Rugolo/A.Pier Guidi |
54
|
SMP Racing |
F488
|
V.Shaitar/D.Rigon/TBA |
55
|
Kaspersky MS |
F488
|
G.Fisichella/M.Cioci/J.Calado |
58
|
Strakka Racing |
M650
|
C.Ledogar/R.Bell/B.Barnicoat |
59
|
Strakka Racing |
M650
|
A.Watson/J.Jaafar/D.Stoneman |
63
|
Grasser Racing |
Lhur
|
M.Bortolotti/C.Engelhart/A.Caldarelli |
67
|
Attempto Racing |
Lhur
|
M.Mapelli/G.Venturini/TBA |
67
|
ISR |
Ar82
|
TBA/TBA/TBA |
75
|
ISR |
Ar82
|
F.Salaquarda/F.Stippler/C.Schmid |
84
|
AMG HTP Motorsport |
MAgt
|
M.Buhk/TBA/TBA |
85
|
AMG HTP Motorsport |
MAgt
|
TBA/TBA/TBA |
88
|
AKKA ASP |
MAgt
|
F.Serralles/D.Juncadella/T.Vautier |
90
|
AKKA ASP |
MAgt
|
M.Meadows/R.Marciello/E.Mortara |
98
|
Rowe Racing |
Bm6
|
TBA/TBA/TBA |
99
|
Rowe Racing |
Bm6
|
TBA/TBA/TBA |
114
|
Emil Frey |
Jef
|
J.Hirschi/C.Klien/M.Seefried |
S přihlédnutím k nepřesnostem ve startovní listině se v kategorii smíšených posádek nachází celkem 21. Během dvou týdnů od zveřejnění nejsou nové zprávy týkající se účastníků této třídy.
č.
|
Tým |
Vůz
|
Posádka |
11
|
Kessel Racing |
F488
|
M.Broniszewski/A.Rizzoli/M.Cressoni |
15
|
Black Falcon |
MAgt
|
B.Sandberg/D.Chaponik/S.Heckert |
16
|
Black Falcon |
MAgt
|
O.Morley/M.Toril/M.Metzger |
26
|
Sainteloc Racing |
Ar82
|
C.Kelders/M.Rostan/TBA |
31
|
Team Zakspeed |
MAgt
|
K.Lendoudis/R.Aguas/J.M.Balbiani |
32
|
Team Zakspeed |
MAgt
|
I.Vinke/V.Vong/TBA |
42
|
Strakka Motorsport |
M650
|
N.Leventis/L.Williamson/C.Flemming |
51
|
AF Corse |
F488
|
I.Motoaki/L.Bontempelli/O.Beretta |
53
|
Spirit of Race |
F488
|
N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini |
56
|
Roock Racing |
P991
|
TBA/TBA/TBA |
57
|
Roock Racing |
P991
|
TBA/TBA/TBA |
60
|
Raton Racing |
Lhur
|
A.Amici/D.M.G.Lind/S.Constantini |
66
|
Attempto Racing |
Lhur
|
M.Van Splunteren/A.Zaugg/C.Mateu |
77
|
Barwell MS |
Lhur
|
A.Amstutz/M.Kodric/P.Kulaja |
78
|
Barwell MS |
Lhur
|
L.Machitski/M.Ramos/R.Abra |
86
|
HTP Motorsport |
MAgt
|
D.Baumann/TBA/TBA |
87
|
AKKA ASP |
MAgt
|
J.L.Beaubelique/J.Gounon/M.Ricci |
89
|
AKKA ASP |
MAgt
|
D.Perfetti/A.Fontana/L.Badey |
97
|
Oman Racing |
Avan
|
A.Al Harty/J.Adam |
333
|
Rinaldi Racing |
F488
|
A.Mattschull/D.Keilwitz/R.Salikhov |
911
|
Herberth MS |
P991
|
J.Häring/A.Renauer/R.Renauer |
Na velkou prestiž seriálu doplácí prořídnutím pole třída amatérských posádek. Tlak profesionálů při proplétání provozem, ale také nabídka sérií pro méně zdatné piloty se projevila na pouhých čtyřech zájemcích o účast v celé sezóně. Od představení listiny ve Francii nejsou žádné nové zprávy.
č.
|
Tým |
Vůz
|
Posádka |
36
|
Walkenhorst |
Bm6
|
H.Walkenhorst/S.Van Campenhoudt/D.Schiwietz |
488
|
Rinaldi |
F488
|
P.Ehret/R.Mastronardi |
777
|
HB Racing |
Lhur
|
G.Vanellet/B.Delhez/D.Jőst |
888
|
Kessel |
F488
|
J.Duyvier/M.Zanuttini/D.Perel |
V porovnání s přehledem uveřejňovaným v zimní přestávce prozatím chybí v listinách týmy nasazující Porsche (RMS, Craft Bamboo) anebo BMW (Schnitzer, Schubert). Ve všech případech se však jednalo o předběžná rozhodnutí. Ferrari týmu Kaspersky zatím není ani v amatérské třídě, kde měl přislíbenou účast Moiseev.
ADAC GT Masters
Uplynulé tři týdny byly ve znamení řady zveřejnění plánů a sestav kvapem blížící se sezony. Z původních obrysů podoby startovního pole již vzniká ucelenější přehled účastníků 11. ročníku.
HTP Motorsport oznámil 13. března obsazení druhého vozu, který čeká na mladé talenty. Z GP2 míří do německého mistrovství gétéček Marvin Kirchhöfer, který se bude střídat se zkušenějším Dontjem. Oba jezdci již spolu působili v jedné stáji v roce 2012 ve formuli ADAC.
Rakouský tým Grasser oznámil pokračování účasti i v letošním roce. S číslem 19 bude bojovat dvojice Companc/Bortolotti. Ve voze s číslem 63 se objeví vítězové loňského nedělního závodu na Oscherslebenu Rolf Ineichen a Christian Engelhart. Stáj z Knittelfeldu chce s tímto složením pravidelně bojovat o pódium a sbírat body. V průběhu sezóny není vyloučeno nasazení třetího vozu.
Tým RWT vstupuje do sezóny 2017 s několika změnami. Po třech letech strávených s letitou Corvette Z06R GT3 se v Eberbachu těší z novější Corvette C7 GT3-R, jenž je také dílem techniků německé pobočky Callaway. Dlouholetý pilot Sven Barth se bude letos střídat s nově příchozím Maximilianem Hackländerem.
Změny v sestavě proběhly také v týmu Zakspeed, který odhalil své plány 22. března. Luca Ludwig očekává příchod jmenovce Stolze. V druhém mercedesu bude opět působit dvojice Sylvest/Rogivue. Stáj z Niederzissenu hodlá usilovat o titul v německé sérii.
Také HB Racing oznámil ve stejný den složení jezdeckých sestav. První dvojicí bude Siedler/Mapelli, druhou Spengler/Zanella.
Zkušenosti z první sezóny s nedávno vyvinutou Corvette C7 GT3-R hodlá zúročit Callaway Competition. Tým z Leingartenu chce opět útočit na titul, který mu unikl v posledním vystoupení v roce 2016 na Hockenheimu. K dosažení smělého cíle má pomoci německé stáji jejich nejsilnější posádka Keilwitz/Gounon. Informace o případném nasazení dalších vozů nebyly uvedeny.
Další stájí, která měl od 24. března jasno o svých sestavách byl Aust Motorsport. V druhém audi se bude střídat Niederhauser a účastník dvou sezon pohárových závodů Audi TT Dennis Marschall. Následně musela německá stáj pozměnit složení dříve oznámené sestavy. Svým povinnostem nemůže dostát Kaffer, takže dle zprávy z 30. března posílí tým z Rittbergu šampion německé série z roku 2014 Kelvin Van der Linde.
Po velmi dlouhé odmlce uvolnil 29. března další informace loni nejúspěšnější tým německého mistrovství Land Motorsport. Ve voze s číslem 1 bude znovu bojovat dvojice Mies/De Phillippi, která chce obhájit svůj loňský úspěch.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
17.09. | Zakspeed | Mercedes | (O): č. 20 - Sylvest/Rogivue |
(O): č. 21 - Ludwig/Stolz | |||
02.10. | Land | Audi | (O): č. 1 - Mies/De Phillippi |
24.11. | HB Racing | Lamborghini | (O): Siedler/Mapelli |
(O): Spengler/Zanella | |||
10.12. | Schnitzer | BMW | (O) |
13.01. | HTP | Mercedes | (O): č. 84 – Götz/Assenheimer |
(O): č. 48 - Kirchhöfer/Dontje | |||
23.01. | Bernhard | Porsche | (O): 2 vozy |
(O): č. 17 - Ammerműller/Jaminet | |||
(S): Friedrich/De Leener | |||
02.02. | Herberth | Porsche | (O): Renauer/Müller |
06.02. | Aust | Audi | (O): Kaffer/Van der Linde |
(O): Niederhauser/Marschall | |||
09.02. | Abt | Bentley | (R): 1-2 podniky |
13.02. | Busch MS | Audi | (O): bratři Buschovi |
27.02. | Mücke MS | Audi | (O): 2 vozy, Ortman |
Mercedes | (O): 1 vůz | ||
09.03. | Yaco | Audi | (O): Frey/Geipel |
14.03. | Grasser | Lamborghini | (O): č. 19 – Companc/Bortolotti |
(O): č. 63 – Ineichen/Engelhart | |||
20.03. | RWT Racing | Corvette | (O): č. 13 - Barth/Hackländer |
23.03. | Callaway | Corvette | (O): Keilwitz/Gounon |
Očekávané události
1. dubna - Formule.cz: představení Blancpain Sprint Cup.
Souhrnný článek s potřebnými informacemi o této sérii.
1. – 2. dubna Blancpain Sprint Cup, Misano
Již podruhé zahájí krátké závody SRO sezonu na Apeninském poloostrově. Také letos bude zpestřením sobotní kvalifikační závod po setmění, nedělní hlavní proběhne již za standartních podmínek. České barvy bude hájit s dvojicí audi tým ISR (č. 74 a č. 75). V kokpitu druhého vozu se bude střídat Filip Salaquarda s novým kolegou Clemensem Schmidem.
Přenos závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Sportovní kanál Eusrosport vysílá přímo pouze hlavní závod. Časové údaje naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | SRO | Eurosport 1 | Start |
Kvalifikace | Sobota | 14,00–15,25 |
-
|
-
|
Kvalifikační závod | Sobota | 20,20–21,55 |
-
|
20,35
|
Hlavní závod | Neděle | 11,40–13,40 | 12,30–13,45 |
12,25
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 3/2017 (19. února – 8. března) |
Zdroj: SRO, ADAC, Endurance-Info, Sportscar 365, Formule