Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V 1. tréninku byl nejrychlejší Vettel, Räikkönen nejezdil

V 1. tréninku byl nejrychlejší Vettel, Räikkönen nejezdil

VC Bahrajnu - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Bahrajnu. Mezinárodní okruh v Bahrajnu již není v kalendáři F1 žádným nováčkem, velká cena se na něm jezdí od roku 2004. V její krátké historii už ale jsou dvě výjimky. V roce 2010 se jelo na delší verzi okruhu, kterou využívají vytrvalostní série. Závodu to ale na atraktivitě nepřidalo a F1 se vrátila zpět k původní konfiguraci, ale až v roce 2012. V roce 2011 byl závod zrušen kvůli občanským nepokojům v Bahrajnském království. Navzdory vítězstvím jezdců týmů Red Bull a Mercedes z uplynulých let, je nejúspěšnějším závodníkem VC Bahrajnu stále Fernando Alonso s třemi vítězstvími a nejúspěšnějším týmem Ferrari se čtyřmi vítězstvími.

Taktizování s pneumatikami je na začátku sezóny 2017 pozastaveno a Pirelli na tento víkend dalo každému jezdci 7 sad super-měkkých, 4 sady měkkých a 2 sady středně-tvrdých pneumatik. Kvůli několika pomalým zatáčkám s akcelerací na dlouhé rovinky budou namáhány hlavně zadní pneumatiky. Tento trénink se pojede za denního světla, druhý začne také za denního světla, ale skončí pod umělým osvětlením, stejně jako kvalifikace a závod. Za volant vozu Sauber se vrátí Pascal Wehrlein, kterého už pravděpodobně čeká i první závod letošní sezóny. McLaren krátce před začátkem tréninku oznámil, že Fernanda Alonsa, který se zúčastní závodu Indianapolis 500, v Monaku nahradí Jenson Button. McLaren krátce před začátkem tréninku oznámil, že Fernanda Alonsa, který se zúčastní závodu Indianapolis 500, v Monaku nahradí Jenson Button. V Bahrajnu je momentálně 37°C, trať je vyhřátá na 47°C.

Začátek horkého tréninku posloužil k testování aerodynamických novinek. Na levé straně předního křídla Fernanda Alonsa jsme viděli vrstvu zelené barvy, která pak inženýrům v boxech ukázala, kudy proudí vzduch. Levá strana vozu Maxe Verstappena byla vybavena obrovským aerosenzorem. První měřené kolo patřilo Danielu Ricciardovi.

Trať pak patřila pouze jezdcům Mercedesu, oba jeli na středně-tvrdých pneumatikách. Málo aktivity na trati nebylo překvapením. Večer budou vzduch i trať chladnější a data získaná přes den v bahrajnském vedru budou těžko použitelná. Při hodně odlišné teplotě trati budou jezdci jinak pracovat s pneumatikami a tomu se bude přizpůsobovat i celé nastavení vozů. Asi i proto si jezdci vzali středně-tvrdé pneumatiky, které nechtějí použít v kvalifikaci ani v závodě a nebudou jim chybět.

Po téměř půlhodině byl na vrcholu tabulky nejrychlejších kol Lewis Hamilton. Sebastian Vettel byl o 2 desetiny sekundy pomalejší a patřil mu nejrychlejší poslední sektor, přičemž nad Valtteriho Bottase se dostal i Felipe Massa. Pak se na prvním místě objevilo jméno Carlos Sainz. Překvapení vysvětlily pneumatiky. Španěl použil měkké, zatímco všichni ostatní jezdili na středně-tvrdých. Měřená kola chyběla pouze Marcusi Ericssonovi a Kimimu Räikkönenovi. Ericsson se o pár minut později zařadil do spodní části tabulky, pod sebou nechal pouze týmového kolegu Wehrleina.

Bottas nevydržel do poloviny tréninku a ještě před ním vyměnil své středně-tvrdé pneumatiky za měkké (označené žlutým pruhem). To ho katapultovalo na vrchol tabulky. Lewis Hamilton ale následoval jeho příkladu a na žlutých pneumatikách byl o téměř 4 desetiny sekundy rychlejší. Špatná zpráva pro Ferrari a fanoušky Kimiho Räikkönena. Fin se dostal na trať jako poslední a téměř okamžitě se projevila porucha motoru a červený vůz musel být svěřen do péče traťových maršálů, zatímco Fin se do garáže vracel napříč bezútěšnou pouštní krajinou.

Polovina tréninku a příkaz vrátit první sadu pneumatik technikům Pirelli zahnala do boxů každého s výjimkou Hamiltona, který už usilovně pracoval na dlouhém stintu na žlutých pneumatikách. Polovina tréninku a příkaz vrátit první sadu pneumatik technikům Pirelli zahnala do boxů každého s výjimkou Hamiltona, který už usilovně pracoval na dlouhém stintu na žlutých pneumatikách. Když také zamířil do boxové uličky, trať zůstala prázdná.

Po skončení prvního tréninku budou muset jezdci vrátit další sadu pneumatik. Tohle pravidlo existuje právě proto, aby se jezdilo i v podmínkách jako tyto, ne ideálních pro přípravu na závod nebo kvalifikaci. A funguje. Trať se postupně zaplňovala jezdci na žlutých pneumatikách. Dosahované časy se zlepšily a na vrcholu tabulky se objevili Lance Stroll i Sergio Pérez, protože vozy už pogumovaly původně zaprášenou ideální stopu.

Maršálové mechanikům Ferrari vrátili Räikkönenův porouchaný vůz, Vettel mezitím obsadil první místo tabulky. 

Maršálové mechanikům Ferrari vrátili Räikkönenův porouchaný vůz, Vettel mezitím obsadil první místo tabulky. Druhým vozem, který byl svěřen maršálům, je mclaren Stoffela Vandoorna. Belgičan přišel o posledních 20 minut tréninku. V té době byly na druhé a třetí příčce tabulky jezdci Red Bullu.

Pohled do zákulisí ukázal Tota Wolffa, šéfa týmu Mercedes, kterému se mezi závody v Číně a v Bahrajnu narodil syn. Další záběr byl do zákulisí, kde nevýkonný ředitel týmu Mercedes mluvil s bývalým bossem celé F1, Berniem Ecclestonem, kterého do Bahrajnu pozvala královská rodina.

Jezdci Williamsu se na konci dlouhého stintu trápili. Massa ztratil kontrolu nad vozem a zachránila jej pouze prostorná výjezdová zóna, protože ho přestaly poslouchat brzdy. Stroll si stěžoval, že necítí žádnou přilnavost.

Jezdci Mercedesu zajeli svá první kola na měkkých pneumatikách dříve než ostatní a nejspíš i s palivem pro zbytek dlouhého stintu a na nejvyšších příčkách tabulky nejrychlejších časů je tentokrát nenajdete. Přesto je v první desítce pět jezdců s motory Mercedes, co na trati s dlouhými rovinkami nemusí být náhoda. Nejrychlejší kolo zajel Sebastian Vettel, druhý Daniel Ricciardo ztratil přesně čtyři desetiny sekundy.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Vettel Ferrari 1:32.697
 21
2 Ricciardo Red Bull 1:33.097 0.400  22
3 Verstappen Red Bull 1:33.566 0.869  23
4 Perez Force India 1:34.095 1.398  22
5 Massa Williams 1:34.246 1.549  24
6 Stroll Williams 1:34.322 1.625  25
7 Ocon Force India 1:34.332 1.635  23
8 Alonso McLaren 1:34.372 1.675  14
9 Grosjean Haas 1:34.564 1.867  21
10 Hamilton Mercedes 1:34.636 1.939  28
11 Kvjat Toro Rosso 1:34.838 2.141  13
12 Hulkenberg Renault 1:34.927 2.230  13
13 Vandoorne McLaren 1:34.997 2.300  10
14 Bottas Mercedes 1:35.002 2.305  27
15 Palmer Renault 1:35.068 2.371  19
16 Magnussen Haas 1:35.579 2.882  21
17 Ericsson Sauber 1:35.888 3.191  23
18 Wehrlein Sauber 1:35.959 3.262  23
19 Sainz Toro Rosso 1:36.079 3.382  16
20 Raikkonen Ferrari 1:42.333 9.636  6