Vzrušující pouštní bitvu vyhrál Vettel!
VC Bahrajnu - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Bahrajnu 2017! Formule 1 potřinácté zavítala na Mezinárodní okruhu v Bahrajnu, který je charakteristický střídáním dlouhých rovinek a pomalých zatáček. Trať má až čtyři takové rovinky a zvýhodňuje vozy s výkonnými motory a dobrou akcelerací z nižších rychlostí. Je dlouhý 5 412 metrů a jezdce od šachovnicové vlajky dělí 57 kol. Pirelli přivezlo červené (super-měkké), žluté (měkké) a bílé (středně-tvrdé) pneumatiky. Jezdci v prvních pěti řadách odstartují na červených, stejně jako všichni ostatní s výjimkou osmnáctého Marcuse Ericssona. Závod začne během západu slunce a skončí pod umělým osvětlením. Jezdci kvůli tomu musí počítat s měnícími se vlastnostmi trati a pneumatik.
Souboj dvou vedoucích jezdců šampionátu nemohl být po dvou závodech vyrovnanější. Sebastian Vettel i Lewis Hamilton mají na kontě jedno vítězství a jedno druhé místo a o první příčku tabulky se musí dělit. Na pole position ale nestojí ani jeden z nich. Nejlepší místo na startu velké ceny si včera poprvé v kariéře vybojoval Valtteri Bottas. 27 letý Fin byl o 23 tisícin sekundy rychlejší než Hamilton. Vettel skončil v kvalifikaci třetí s poměrně velkou, půlsekundovou ztrátou, ale rozdíl v závodním tempu by mohl být mnohem menší, možná žádný. Vedle Vettela stojí Daniel Ricciardo z Red Bullu, který také doufá, že při dlouhé jízdě bude konkurenceschopnější než ve srovnání rychlosti na jedno kolo.
Ve třetí řadě jsou Kimi Räikkönen, opět nespokojený s nastavením svého vozu a Max Verstappen, kterému prý rozhodující kolo pokazil Felipe Massa. Brazilec bude na startu hledět na zadní křídlo Verstappenova vozu, sedmou startovní pozici překvapivě získal Nico Hülkenberg ve voze Renault. O pátou řadu se dělí Romain Grosjean a Jolyon Palmer. Závod bude začátkem sezóny Pascala Wehrleina, jenž je prý konečně fyzicky připravený zvládnout celou délku závodu a v kvalifikaci překvapil třináctým místem. Honda má v Bahrajnu obrovské problémy se spolehlivostí své pohonné jednotky a Stoffel Vandoorne do závodu vůbec neodstartuje, Fernando Alonso odstartuje z patnáctého místa, jelikož se kvůli poruše pohonné jednotky nemohl zúčastnit Q2. Před startem je v Bahrajnu poměrně chladno, vzduch má teplotu 25°C, trať 30°C.
Všichni jezdci bez problémů vyrazili do zahřívacího kola.
Bottas ubránil své první místo a před Hamiltona se dostal i Vettel! Nejlepší start ze špičky měl Verstappen, který se dostal až za Hamiltonovo zadní křídlo. Pátý Ricciardo, šestý Massa. Nejvíc vzrušující souboj prvního kola zvedli jezdci Toro Rosso, pro Kvjata skončil mimo trať a musel se zařadit na konec pelotonu. Pořadí po druhém kole: 1. Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, 10. Ocon. V prvních kolech se Vettel lepil na Bottase, ale útok nepřicházel. Hamilton si od dvojice udržoval sekundový odstup.
Prvních 5 jezdců udržovalo přibližně stejnou rychlost, Räikkönen byl brzděn Massou, ale tato dvojice byla přesto rychlejší než zbytek pole za Hülkenbergovým renaultem. Prvních 5 jezdců udržovalo přibližně stejnou rychlost, Räikkönen byl brzděn Massou, ale tato dvojice byla přesto rychlejší než zbytek pole za Hülkenbergovým renaultem.
Räikkönen se na začátku osmého kola konečně odhodlal k útoku na Massu a hned na první pokus byl úspěšný. Pět jezdců před ním tehdy od sebe dělilo pouhých 2.7 sekundy, Räikkönen ztrácel na Ricciarda 4 sekundy.
Stroll si zablokováním pneumatik poškodil pneumatiky a mechaniky Williamsu navštívil už po osmi kolech. Na trať se vrátil na žlutých pneumatikách. Technické problémy přinutily skončit Kevina Magnussena. V desátém kole Bottas Mercedesu oznámil rychlou degradaci zadních pneumatik, ale zůstal na trati, na brzkou zastávku jel Vettel! Vrátil se na červených pneumatikách.
Bottas zůstal na trati i v dalším kole, což bylo výhodou pro rychlejšího Vettela, který se ale musel prodírat přes pomalejší jezdce na hranici bodovaných pozic. V dalším kole absolvoval zastávku Verstappen, také se vrátil na červených, ale o pár vteřin později na tom už nezáleželo. Holanďana zradily brzdy a jeho vůz projel přes výjezdovou zónu až do bariéry. Další v boxech byl Räikkönen, Hamilton se nalepil za Bottase, kamera si všímala zuřícího Verstappena. Vettel se během pár minut dostal na šesté místo a již ho nikdo nebrzdil.
Na trati bylo skutečně rušno, ukončil to až safety car, který na trať dostal souboj Lance Strolla s Carlosem Sainzem. Ani jeden z nich v závodě nepokračoval. Kdo ještě nepřezul, spěchal k mechanikům, ale Hamilton byl ve velké nevýhodě, protože musel čekat na přezutí Bottase. Zastávka během safety caru je velkou výhodou, ale Bottas se přesto zařadil až za Vettela. Němec se dostal do vedení závodu!
Pořadí za safety carem: 1. Vettel, Bottas, Ricciardo, Hamilton, Massa, Räikkönen, Hülkenberg, Ericsson, Pérez, 10. Grosjean, ale Ericsson ještě nebyl v boxech. Safety car se stáhl na konci 16. kola. Bottas neváhal a okamžitě spustil masivní útok na Vettela, ten ale zkušeně odolal. Ricciardo se propadl o dvě místa, až za Massu. Do konce kola podlehl i Räikkönenovi. Ze špičky měli pouze jezdci Ferrari a Bottas červené pneumatiky.
V 21. kole Vettel pokračoval v budování náskoku před mercedesy a jistě ho potěšila zpráva, že Hamiltonovi byla udělena penalizace 5 sekund za zbytečně pomalou jízdu v boxové uličce (když brzdil ostatní vozy, aby během čekání na konec Bottasovy zastávky nepřišel o moc pozic).
Jezdci na bodovaných pozicích se opět rozdělili na tři skupinky. První vedl Vettel s malým náskokem před Bottasem a Hamiltonem. Druhou vedl Massa následovaný Räikkönenem, Ricciardem a Pérezem, ostatní jezdili za Hülkenbergem. V 24. kole se ale Räikkönen opět vysvobodil zpoza Massy.
"Nikdy jsem nejel se slabším motorem. Nikdy v životě!" musel si ve sluchátkách poslechnout Alonsův inženýr. Španěl měl téměř na dohled bodované pozice, ale nedokázal se dostat přes třináctého Kvjata. V závodě pokračovalo 15 jezdců, poslední dva byli piloti Sauberu.
V 27. kole si jezdci Mercedesu vyměnili pozice. Vettel měl už 6 sekundový náskok, ale Hamiltonovy žluté pneumatiky už zřejmě začaly být výhodou.
V 29. kole jsme viděli jak Ricciardo, s již zahřátými pneumatikami, předjíždí Massu. Räikkönen už byl 6 sekund daleko, na Vettela ztrácel 21 sekund. Hamilton pomalu zmenšoval ztrátu na Vettela. Alonso využil Sainzův manévr na Palmera a také se dostal před jezdce Renaultu. Ve 30. kole jel Bottas na druhou zastávku. Na zbývajících 27 kol si vzal žluté pneumatiky a zařadil se až na sedmé místo. Před sebou měl Péreze. V boxech byl i Grosjean, takhle se snažil dostat před Hülkenberga.
Ferrari zareagovalo Vettelovou zastávkou. Němec se na žlutých pneumatikách vrátil mezi Räikkönena a Ricciarda. Bottas tehdy právě předjížděl Massu. Räikkönen nemohl Vettelovi dělat problémy, takže Vettel se mohl soustředit na vlastní tempo. Co teď udělá Mercedes s Hamiltonem? Nechá ho jet až do cíle, nebo ještě bude potřebovat zastávku? Pokus o udržení Vettela za Hamiltonovým zadním křídlem až do cíle by neměl smysl kvůli jeho 5 sekundové penalizaci. Räikkönen Vettelovi uvolnil cestu v 36. kole.
Räikkönen se na začátku 38. kola s novými žlutými pneumatikami zařadil na páté místo, protože Massa jel na zastávku ve stejném kole. Williams si dával pozor, aby se před Brazilce nedostal rychlý Pérez. Za Pérezem jezdili Grosjean, Kvjat a ještě nepřezutý Wehrlein. Hülkenberg kvůli zastávce klesl na jedenácté místo. Alonsovu vysílačku musela režie přímého přenosu vypípat.
40. kolo přineslo zastávku Daniela Ricciarda. Australský jezdec dostal červené pneumatiky a na trať se vrátil těsně před Massu. Pořadí ve 40. Kole: 1. Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Massa, Pérez, Grosjean, Kvjat, 10. Hülkenberg, který právě předjel Wehrleina. Hned po Hülkenbergovi se to povedlo také Oconovi.
Na konci 41. kola si Hamilton odpykal trest, dostal žluté pneumatiky a vrátil se sekundu za Bottase a 19 sekund za Vettela. Bottas pak nebyl schopen zmenšovat svou 10 sekundovou ztrátu na Vettela. Hamilton byl o 2 sekundy na kolo rychlejší a bylo zřejmé, který z jezdců Mercedesu má šanci vyhrát tento závod a který bude muset uhnout z cesty.
Jezdci Mercedesu si opět vyměnili pozice 10 kol před koncem závodu. Vettel měl náskok 13 sekund a v uplynulých kolech byl v průměru o 1.5 sekundy pomalejší než Hamilton. Jezdec Ferrari se navíc právě dostával za záda o kolo pomalejších jezdců.
Vettel se dostal přes oba pomalejší jezdce, Hamilton měl práci usnadněnou Ericssonovým odstoupením kvůli převodovce. 5 kol před cílem ho ale od Vettela dělilo ještě 8 sekund. Na třetím místě se usadil Bottas, za ním jezdili Räikkönen, Ricciardo, Massa, Pérez, Grosjean, Hülkenberg a Ocon. Kvjat se po zastávce propadl až za Alonsa jedoucího za Wehrleinem a tuto trojici v 53. kole dojel Vettel.
Vettel se přes všechny tři pomalejší vozy dostal během jediného kola a Hamiltonovy šance se rapidně zmenšovaly. Ztrácel 6 sekund. Pět sekund ztracených penalizací mu nyní velmi chybělo. Alonso 2 kola před cílem oznámil problém s motorem a závod nedokončil.
Velkou cenu Bahrajnu vyhrál Sebastian Vettel! Lewis Hamilton byl v cíli o 6.66 sekundy později, na stupních vítězů jim dělal společnost Valtteri Bottas.
Jezdec | Tým | Ztráta | |
1 | Vettel | Ferrari | |
2 | Hamilton | Mercedes | + 06.660 |
3 | Bottas | Mercedes | + 20.397 |
4 | Raikkonen | Ferrari | + 22.475 |
5 | Ricciardo | Red Bull | + 39.346 |
6 | Massa | Williams | + 54.326 |
7 | Perez | Force India | + 1:02.606 |
8 | Grosjean | Haas | + 1:14.865 |
9 | Hulkenberg | Renault | + 1:20.188 |
10 | Ocon | Force India | + 1:35.711 |
11 | Wehrlein | Sauber | + 1 kolo |
12 | Kvjat | Toro Rosso | + 1 kolo |
13 | Palmer | Renault | + 1 kolo |
14 | Alonso | McLaren | + 3 kola |
Ericsson | Sauber | ||
Sainz | Toro Rosso | ||
Stroll | Williams | ||
Verstappen | Red Bull | ||
Magnussen | Haas | ||
Vandoorne | McLaren | nestartoval |