Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Rusku bude první řada rudá!

V Rusku bude první řada rudá!

VC Ruska - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Ruska! Rusové už počtvrté přivítali šampionát F1 na okruhu pojmenovaném jednoduše Sochi Autodrom, Autodrom v Soči. Pravoúhlé zatáčky v oblasti startu a cíle a na opačné straně okruhu jsou spojené dvěma rychlými pasážemi a dlouhou čtvrtou zatáčkou, ve které vozy změní směr jízdy o téměř celých 180°. Včera i dnes tento okruh a aprílové počasí ruského letoviska nejlépe sedly týmu Ferrari. Kimi Räikkönen byl nejrychlejší v prvním a Sebastian Vettel ve druhém a třetím tréninku. Mercedes údajně hledá recept, jak na kluzkém asfaltu správně zahřát pneumatiky.

Red Bull včera vyloučil boj o lepší než páté místo a v posledním tréninku se jeho jezdcům vyrovnal Felipe Massa z Williamsu. Renomé si potřebuje napravit domácí Daniil Kvjat, který loni po dvou kolizích s Vettelem a ztrátě naděje na zisk bodů přišel o místo ve větším týmu Red Bullu a musel se vrátit do Toro Rosso. Romaina Grosjeana opět celý víkend trápí brzdy a Jolyon Palmer přišel o poslední trénink, protože Renault se musel pustit do neplánované výměny jeho motoru. Ve všech třech trénincích byly nejpomalejší vozy Sauber a jeho jezdci jsou proto favority na vypadnutí v Q1, kde ale musí vypadnout 5 jezdců. Pirelli do Ruska poprvé přivezlo fialové (ultra-měkké) pneumatiky.

Polovina jezdců vyrazila na trať téměř okamžitě po zhasnutí červeného světla na konci rovinky. Zatímco jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu ještě čekali v garáži, střed pole začal boj o postup do Q2.

Pascal Wehrlein a Marcus Ericsson v prvních kolech potvrdili roli outsiderů, ale Grosjean byl pouze o jednu, respektive dvě desetiny sekundy rychlejší. Na vrcholu tabulky se nakrátko objevili Carlos Sainz, Kevin Magnussen a Fernando Alonso.

Pak se už kamera soustředila na jezdce špičkových týmů, kteří sváděli nerovný boj. Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen se totiž na trati objevili na červených (super-měkkých) pneumatikách. Výměnou za tuto nevýhodu ušetřili jednu sadu nových fialových pneumatik. Hamilton své první rychlé kolo pokazil mezi osmou a devátou zatáčkou a potřeboval další pokus.

Vrchol tabulky obsadil Bottas následovaný týmovým kolegou. Vettel a Räikkönen ale na červených pneumatikách nebyli o moc pomalejší. Mezi Verstappena a Ricciarda se dostal Nico Hülkenberg, pod nich Felipe Massa a jezdci Force Indie. Jedno zahřívací kolo často nestačilo a pneumatiky se po dalším zahřátí ještě zlepšily. Pouze Ferrari si dovolilo vyjet na červených pneumatikách.

Wehrlein se mezitím dostal nad Ericssona i Vandoorna a na dně tabulky se ocitl Grosjean. Minutu před koncem Q1 patřilo první nepostupové místo Alonsovi, poslední postupové okupoval Palmer a čtrnácté patřilo domácímu Kvjatovi. Sainz se zařadil nad Massu, který již byl spolu s prvními sedmi jezdci v boxech.

Alonso se svým posledním kolem dostal na třinácté místo a vzápětí byly vyvěšeny dvojité žluté vlajky! Kamera nám ukázala Wehrleina otočeného proti směru jízdy a Palmerův vůz se zadkem v bariéře. Vypadalo to na kolizi, ale Brit ztratil kontrolu nad vozem po přejetí obrubníku bez přičinění jiného jezdce. Vandoorne se ještě stihl dostat nad Wehrleina, pořadí na dalších nepostupových místech se již neměnilo.

V Q1 vypadli: Palmer, Vandoorne, Wehrlein, Ericsson a Grosjean. Poslední odstartuje Vandoorne, protože dostal penalizaci za výměnu MGU-H a turba. 

Také v Q2 muselo vypadnout 5 jezdců, aby zůstalo jen 10 nejrychlejších. Neměli mezi nimi chybět jezdci Mercedesu, Ferrari a Red Bullu, takže zůstávala minimálně čtyři volná místa, o které mělo zájem devět jezdců ze šesti týmů. Carlos Sainz ale věděl, že si z Bahrajnu dovezl penalizaci ztráty tří startovních pozic za kolizi s Lancem Strollem.

První časy si připsali jezdci Williamsu, mezi Massu a Strolla se ale rychle dostali oba jezdci Toro Rosso i Kevin Magnussen. Massu vystřídal Räikkönen, tentokrát již na fialových pneumatikách. Brazilce pak překonal Hülkenberg a Räikkönena Bottas i Hamilton. Verstappen se zařadil nad Hülkenberga, Ricciardo až pod něj a ještě ho svým druhým kolem na stejné sadě pneumatik překonal Massa. Vettel odstrčil Räikkönena ze třetího na čtvrté místo. I na Vettelově voze již byly fialové pneumatiky.

Pod jezdci Mercedesu a Ferrari se seřadili Verstappen, Hülkenberg, Massa, Ricciardo, Ocon a na posledním postupovém místě se držel Stroll, který byl pouze o 4 tisíciny sekundy rychlejší než jedenáctý Kvjat.

Pérez svůj první pokus nedokončil a musel se spolehnout na jediné měřené kolo. Po přetětí cílové čáry se posunul na deváté místo, ale za zády měl mnoho soupeřů. Ti přijížděli do cíle jeden po druhém, ale ani jeden z nich nebyl tak rychlý jako Pérez a Ocon. Force India dostala oba své vozy do Q3! Sainz prohrál boj o desáté místo o více než dvě desetiny sekundy a obsadil jedenácté místo, z kterého by měl klesnout na čtrnácté. Räikkönen se ještě posunul nad Hamiltona čekajícího v boxech. Dobré kolo měl rozjeto i Vettel, ale zabočil do boxové uličky. Massa se dostal nad Verstappena.

V Q2 vypadli: Sainz, Stroll, Kvjat, Magnussen a Alonso. 

Do Q3 se dostali oba jezdci Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a Force India a spolu s nimi Felipe Massa z Williamsu a Nico Hülkenberg z Renaultu. Massa už byl v kvalifikaci nejlepší ze "zbytku světa" v Číně, Hülkenberg v Bahrajnu.

Na začátku boje o pole position zůstal Hamilton uvězněn za Hülkenbergem a neměl jinou možnost, než začít další zahřívací kolo, které by ale nespíš beztak potřeboval. Bottas také absolvoval dvě zahřívací kola za sebou. Na vrchol tabulky se tak dostal Räikkönen, byl o 2 desetiny sekundy rychlejší než Vettel. Když mercedesy dorazily do cíle svého třetího kola, Räikkönen zůstal na prvním místě! Jeho krajan byl pomalejší o necelé 4 setiny sekundy. Hamilton hrál s Bottasem vyrovnanou partii v prvních dvou sektorech, ale ve třetím udělal několik chyb a nakonec v první vlně pokusů na pole position ztratil 1.2 sekundy. Na páté a šesté místo se zařadili Ricciardo a Verstappen následování Massou, Pérezem, Hülkenbergem a Oconem.

Räikkönen svůj čas nezlepšil a Vettel toho dokázal využít a vzal si pole position! Bottas na Vettela ztratil téměř desetinu sekundy a Hamilton více než půl sekundy. První řada VC Ruska bude celá červená! Až druhá řada bude stříbrná a mezi Ricciarda a Verstappena se dostal Massa. Z osmého místa odstartuje Hülkenberg a z páté řady jezdci Force India.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Vettel Ferrari 1:33.194
2 Raikkonen Ferrari 1:33.253 0.059
3 Bottas Mercedes 1:33.289 0.095
4 Hamilton Mercedes 1:33.767 0.573
5 Ricciardo Red Bull 1:34.905 1.711
6 Massa Williams 1:35.110 1.916
7 Verstappen Red Bull 1:35.161 1.967
8 Hulkenberg Renault 1:35.285 2.091
9 Perez Force India 1:35.337 2.143
10 Ocon Force India 1:35.430 2.236
11 Sainz Toro Rosso 1:35.948  
12 Stroll Williams 1:35.964  
13 Kvjat Toro Rosso 1:35.968  
14 Magnussen Haas 1:36.017  
15 Alonso McLaren 1:36.660  
16 Palmer Renault 1:36.462  
17 Vandoorne McLaren 1:37.070  
18 Wehrlein Sauber 1:37.332  
19 Ericsson Sauber 1:37.507  
20 Grosjean Haas 1:37.620