F1 by měla odtáhnout z parkovišť hypermarketů
Okruhy a motory podle Tota Wolffa.
I Toto Wolff, šéf a spolumajitel týmu, který dominoval uplynulým třem sezonám F1, býval závodníkem. Nedávno si to připomněl účastí ve známém závodě Mille Miglia. Z akce odcházel přesvědčen, že F1 by se měla přestěhovat na jiný typ okruhů a velké asfaltové placky nechat minulosti jako nepříliš úspěšný směr vývoje tohoto sportu.
"DNA F1 vždy byla o nejlepší technologii a nejlepších jezdcích, sedících na projektilu a snažících se ten projektil řídit," řekl ředitel týmu Mercedes. "Jaksi jsem si uvědomil, proč tento sport miluji. Děláte tu něco, co se nikdo jiný neodváží a je v tom láska k autům. Motorsport je způsob života spojený s vášní a emocemi, který spojuje všechny generace vozů a jezdců.
K řízení těchto vozů dnes potřebujete kuráž. Na některých tratích více než na jiných a já nechci závodit na tratích, které jsou jako parkoviště před hypermarkety. Bývalo to tak, že když netrefíte zatáčku, tak zemřete nebo se zraníte. Dnes netrefíte zatáčku, vyjedete mimo trať a vrátíte se. V Monte Carlu ne a řekněme, že možná ani ve Spa, v Monze a v Suzuce. Měli bychom se vrátit na tratě, které nám ukáží, kdo je nejlepší. Monte Carlo je taková trať, na takové okruhy bychom se měli vrátit."
Liberty Media hovoří o městských tratích v Las Vegas, New Yorku i v Londýně a Wolff by zřejmě chtěl totéž. "Přesně tak. A ne jenom proto, že sledujete Mille Miglia a vidíte, že vozy mohou ve městech jezdit rychle. Úspěch Formule E začal městy. Ty vozy nejsou úžasné, ale v ulicích vypadají rychle. A víte, jakou pozornost vzbuzuje závod v Monte Carlu. Proto si myslím, že bychom měli opustit letiště, ta nejsou atraktivní. I já bych se mohl posadit do vozu F1, dva týdny trénovat, možná stokrát vyletět z trati, pak analyzovat data a jednou bych možná byl poměrně rychlý, protože bych nic neriskoval."
A součástí show mají být i hlučné motory. Doba, kdy si automobilky myslely, že vozy F1 zvuk nepotřebují, již pominula. "Lidé říkají: Nastartuj motor a jeď, jeď, jeď! Na běžných silnicích vše směřuje k hybridům, efektivnosti, autonomii, ale sledování závodu zůstává audiovizuálním zážitkem. Vidět velmi rychlé vozy nestačí, zvuk je také důležitý. Vytváří představu o síle a rychlosti. Když jsme připravovali tuto generaci motorů, tak jsme na to tak trochu zapomněli. Neříkám, že je to úplně špatné, ale když budeme navrhovat nové motory, budeme o zvuku uvažovat jako o důležitém faktoru. Velmi důležitém."
Když je řeč o nových pravidlech, Red Bull již lobuje za jednoduché závodní motory a nezávislé dodavatele. Wolff je ochoten souhlasit pouze s jedním z toho. "Může nezávislý výrobce motorů konkurovat společnostem, které do vývoje během let investují miliardy? To si tedy nejsem jistý. Ale pokud dosáhneme dohody s dostatečným předstihem, nezávislí výrobci to mohou zvážit, zkusit sehnat sponzory a investory. Ale na 110 procent vím, že F1 musí být o technologiích a osmiválcový atmosférický motor by nezapadl do její DNA. Musí to být nejvýkonnější a nejlepší motory na světě, špičková technologie."
"DNA F1 vždy byla o nejlepší technologii a nejlepších jezdcích, sedících na projektilu a snažících se ten projektil řídit," řekl ředitel týmu Mercedes. "Jaksi jsem si uvědomil, proč tento sport miluji. Děláte tu něco, co se nikdo jiný neodváží a je v tom láska k autům. Motorsport je způsob života spojený s vášní a emocemi, který spojuje všechny generace vozů a jezdců.
K řízení těchto vozů dnes potřebujete kuráž. Na některých tratích více než na jiných a já nechci závodit na tratích, které jsou jako parkoviště před hypermarkety. Bývalo to tak, že když netrefíte zatáčku, tak zemřete nebo se zraníte. Dnes netrefíte zatáčku, vyjedete mimo trať a vrátíte se. V Monte Carlu ne a řekněme, že možná ani ve Spa, v Monze a v Suzuce. Měli bychom se vrátit na tratě, které nám ukáží, kdo je nejlepší. Monte Carlo je taková trať, na takové okruhy bychom se měli vrátit."
Liberty Media hovoří o městských tratích v Las Vegas, New Yorku i v Londýně a Wolff by zřejmě chtěl totéž. "Přesně tak. A ne jenom proto, že sledujete Mille Miglia a vidíte, že vozy mohou ve městech jezdit rychle. Úspěch Formule E začal městy. Ty vozy nejsou úžasné, ale v ulicích vypadají rychle. A víte, jakou pozornost vzbuzuje závod v Monte Carlu. Proto si myslím, že bychom měli opustit letiště, ta nejsou atraktivní. I já bych se mohl posadit do vozu F1, dva týdny trénovat, možná stokrát vyletět z trati, pak analyzovat data a jednou bych možná byl poměrně rychlý, protože bych nic neriskoval."
A součástí show mají být i hlučné motory. Doba, kdy si automobilky myslely, že vozy F1 zvuk nepotřebují, již pominula. "Lidé říkají: Nastartuj motor a jeď, jeď, jeď! Na běžných silnicích vše směřuje k hybridům, efektivnosti, autonomii, ale sledování závodu zůstává audiovizuálním zážitkem. Vidět velmi rychlé vozy nestačí, zvuk je také důležitý. Vytváří představu o síle a rychlosti. Když jsme připravovali tuto generaci motorů, tak jsme na to tak trochu zapomněli. Neříkám, že je to úplně špatné, ale když budeme navrhovat nové motory, budeme o zvuku uvažovat jako o důležitém faktoru. Velmi důležitém."
Když je řeč o nových pravidlech, Red Bull již lobuje za jednoduché závodní motory a nezávislé dodavatele. Wolff je ochoten souhlasit pouze s jedním z toho. "Může nezávislý výrobce motorů konkurovat společnostem, které do vývoje během let investují miliardy? To si tedy nejsem jistý. Ale pokud dosáhneme dohody s dostatečným předstihem, nezávislí výrobci to mohou zvážit, zkusit sehnat sponzory a investory. Ale na 110 procent vím, že F1 musí být o technologiích a osmiválcový atmosférický motor by nezapadl do její DNA. Musí to být nejvýkonnější a nejlepší motory na světě, špičková technologie."