Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Souboj Mercedesu a Ferrari pokračuje v Kanadě

Souboj Mercedesu a Ferrari pokračuje v Kanadě

VC Kanady - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Kanady! F1 zavítala do země javorového listu a skvělých hokejistů, aby tam odjela už sedmý závod sezony 2017, která tak uzavře svou první třetinu. Jezdce opět vítá přírodní okruh Gillese Villeneuvea, ležící na ostrově Notre Dame, který patří městu Montreal. Historie VC Kanady sahá až do roku 1961, kdy nemistrovský závod vyhrál domácí Peter Ryan ve voze Lotus. Vítězem první velké ceny zařazené do šampionátu F1 byl v roce 1967 Australan Jack Brabham ve voze vlastního týmu. Kanada od té doby chyběla v kalendáři pouze v letech 1975, 1987 a 2009. Dvakrát se závodilo na okruhu Mont-Tremblant, ale tradičním domovem závodu byl Mosport Park. První závod na okruhu Notre-Dame vyhrál v roce 1978 domácí hrdina Gilles Villeneuve ve voze Ferrari. Po jeho tragické nehodě v roce 1982 dostala trať jeho jméno.

Pirelli jezdcům nabídlo své nejměkčí pneumatiky a ti měli zájem hlavně o fialovou (ultraměkkou) a červenou (superměkkou) směs, ačkoli v závodě bychom možná mohli vidět i žlutou (měkkou). Krátce před začátkem tréninku má vzduch v Montrealu teplotu 21°C, povrch asfaltu 27°C.

Na dráze byli první Kimi Räikkönen a Daniel Ricciardo a na výjezdu z boxové uličky rozvířili velké množství prachu. V jiných místech poletovaly nečistoty napadané z okolních stromů a bylo jasné, že nějaký čas potrvá, než se trať vyčistí a pogumuje.

Ricciardo měl na voze velké zařízení na sledování proudění vzduchu kolem monopostu. Okruh Gillese Villeneuvea nemá dlouhé rychlé zatáčky, vozy a jejich aerodynamika se přizpůsobují dlouhým rovinkám, šikanám a pomalým zatáčkám včetně Vlásenky, kterou začíná poslední sektor trati. Dříve, než z boxů vyjeli jezdci Mercedesu, zůstal vedle trati stát monopost Toro Rosso patřící Carlosu Sainzovi. Španěl oznámil selhání motoru Renault a trénink narušila žlutá vlajka. Po instalačních kolech trať dlouho zela prázdnotou.

Udržet pneumatiky a brzdy ve správné teplotě a vůz na trati nebylo na kluzkém špinavém asfaltu jednoduché. Stoffel Vandoorne byl požádán, aby se více věnoval zahřívání brzd. Räikkönen si nedal pozor a jel do smyku, ale nic nebylo poškozeno a Fin se na fialových pneumatikách dostal na první místo. Sebastian Vettel se dostal těsně za něj a o pár minut později následoval jeho příkladu při změně směru mezi první a druhou zatáčkou. Také jeho smyk se obešel bez následků a vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu pokračoval v jízdě.

V závěru první půlhodiny se mezi jezdce Ferrari dostali Lewis Hamilton s Valtterim Bottasem. Dvojici Mercedesu se v uplynulých dvou letech v Kanadě dařilo, Hamilton dvakrát vyhrál a Bottas byl ve voze Williamsu dvakrát třetí.

Druhá půlhodina nezačala nejlépe pro jezdce Renaultu. Jolyonu Palmerovi selhával displej volantu, Nico Hülkenberg dostal smyk mezi šestou a sedmou zatáčkou. Fernando Alonso, navrátilec z Indy, se vrátil do garáže bez prvního měřeného kola. Vandoorne měl na kontě jenom velmi pomalé kolo. Po 40 minutách tréninku se vozy vrátily do garáží, aby si Pirelli vzalo první sadu pneumatik. Pro Ferrari a Vandoorna to byla fialová sada, pro Mercedes, Red Bull a Williams červená a pro většinu ostatních žlutá.

Druhou sadu pneumatik jako první využil Bottas. Tentokrát dal přednost fialové sadě. Alonso si mezitím svlékl vrchní část kombinézy a ze zadní části garáže přihlížel práci mechaniků. Vandoorne se na nových fialových posunul do horní poloviny pořadí.

Opakovala se situace z Monaka, když první kola některých jezdců na nových pneumatikách nebyla jejich nejrychlejšími. Hamilton v úvodu svého stintu zaostával za Bottasem, ale na začátku třetí půlhodiny překonal jeho nejlepší čas o téměř celou desetinu sekundy. Pérez zajel rychlé kolo dříve než jezdci Ferrari, což mu dočasně vyneslo třetí místo. Jeho týmový kolega Esteban Ocon se zařadil na šesté místo. Vettelovi se pak povedlo dostat mezi Hamiltona a Bottase, Räikkönen obsadil čtvrtou příčku.

Necelých 20 minut před koncem tréninku dostal Alonso příležitost zajet první měřené kolo. Zařadil se na 13. místo, pak svůj vůz zastavil vedle desáté zatáčky, vystoupil a zamával fanouškům.

Red Bull nejel na fialových pneumatikách a v pozici třetího nejrychlejšího týmu zůstala Force India. Za její jezdce se seřadili Verstappen, Massa a Kvjat, všichni tři na červených pneumatikách. První desítku uzavíral Vandoorne na fialových. Poslední Wehrlein měl na kontě pouze čas dosažený na žlutých pneumatikách.

Až v závěru tréninku se Ricciardo dostal před Vandoorna i Kvjata. Čtyři minuty před koncem ztratil kontrolu nad vozem Ocon, což už ale lze přičítat starým pneumatikám. Nejrychlejší kolo zůstalo vlastnictvím Lewise Hamiltona.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Hamilton Mercedes 1:13.809
 36
2 Vettel Ferrari 1:14.007 0.198  28
3 Bottas Mercedes 1:14.046 0.237  21
4 Räikkönen Ferrari 1:14.230 0.421  28
5 Pérez Force India 1:14.578 0.769  34
6 Ocon Force India 1:14.785 0.976  35
7 Verstappen Red Bull 1:14.861 1.052  19
8 Massa Williams 1:15.106 1.297  31
9 Ricciardo Red Bull 1:15.441 1.632  23
10 Kvjat Toro Rosso 1:15.658 1.849  26
11 Vandoorne McLaren 1:15.943 2.134  29
12 Magnussen Haas 1:16.233 2.424  35
13 Stroll Williams 1:16.313 2.504  36
14 Grosjean Haas 1:16.345 2.536  18
15 Hülkenberg Renault 1:16.473 2.664  27
16 Alonso McLaren 1:16.521 2.712  13
17 Ericsson Sauber 1:16.805 2.996  24
18 Palmer Renault 1:17.004 3.195  26
19 Wehrlein Sauber 1:17.606 3.797  28
20 Sainz Toro Rosso bez času
      1