Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Z první řady odstartují Hamilton a Vettel!

Z první řady odstartují Hamilton a Vettel!

VC Kanady - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Kanady! F1 se vrátila na okruh nesoucí jméno legendárního kanadského jezdce Gillese Villeneuvea, který zde vyhrál svoji první velkou cenu. Kanaďané pak čekali, kdy žezlo přebere jeho syn Jacques. Ten sice domácí závod nikdy nevyhrál, ale do Kanady v roce 1997 přivezl trofej pro mistra světa. Po jeho definitivním odchodu v roce 2006 se nenašel nikdo, kdo by v F1 reprezentoval javorový list. Až nyní se objevil následovník. Dnešní kvalifikace se zúčastní teprve 18letý Lance Stroll a ve voze Williamsu poháněném motorem Mercedes má dobrou šanci získat své první body. Základem úspěchu by jistě mohlo být dobré postavení na startu.

O pole position budou pravděpodobně opět bojovat pouze jezdci Ferrari a Mercedesu. Lewis Hamilton byl nejrychlejší v prvním tréninku, Kimi Räikkönen ve druhém a Sebastian Vettel ve třetím. Red Bull předem avizuje, že jeho cílem je obsadit pozice za zády dvou dominantních týmů. Obávat se může hlavně jezdců týmů Williams a Force India, které od Mercedesu dostaly nejnovější verzi jeho pohonné jednotky. Ještě před boji o deset nejlepších míst na startu nás ale čeká Q1 a Q2 a po každé z nich se rozloučíme s pěti nejpomalejšími jezdci. Dlouhé rovinky okruhu Gillese Villeneuvea staví do nevýhodné pozice jezdce Sauberu s loňskými pohonnými jednotkami Ferrari a piloty McLarenu s motory Honda. V Montrealu je krátce před začátkem kvalifikace příjemných 22°C, trať má 44°C.

Toro Rosso mělo naspěch, hned po rozsvícení zeleného světla na semaforu na konci boxové uličky se z ní vyřítily oba vozy menšího z týmů Red Bullu. Fanoušky ale nenechaly dlouho čekat ani Ferrari a McLaren, zatímco Mercedes a Red Bull se rozhodly raději počkat.

Sebevědomé Ferrari poslalo své jezdce na trať na červených pneumatikách a přesto na začátku Q1 obsadilo špici. Räikkönen byl o dvě desetiny sekundy rychlejší, na třetím místě se nečekaně objevil Alonso, zatímco Romain Grosjean Haas informoval o "nulové" přilnavosti. Zřejmě přeháněl a jeho inženýr ho ujistil, že trať je kluzká i pro jeho soupeře. V Montrealu může zahřívání pneumatik trvat déle než jedno kolo a Vettel ještě před koncem svého stintu překonal Räikkönenův čas.

Před Alonsa se dostal Esteban Ocon, ale kamera tehdy už sledovala Hamiltona. Britský jezdec Mercedesu na první pokus ani na ultraměkkých pneumatikách nepřekonal Vettelův čas, nicméně mu chyběly pouze setiny sekundy.

Když jezdci na ultraměkkých pneumatikách postupně zrychlovali, Vettel klesl za Hamiltona a Bottase, ale Räikkönen se ocitl až na osmém místě. Na opačném pólu bojovali o postup Wehrlein, Grosjean, Magnussen, Ericsson a Palmer, těsně nad hranicí postupu byli Vandoorne a domácí Stroll.

Pět minut před koncem první části kvalifikace se Grosjeanovi povedlo dobré kolo a přesunul se do středu pořadí.

"Jen abyste věděli, nenechám Daniila vozit se v mém aerodynamickém vaku, to by nebylo fér," vyslechlo si Toro Rosso od Sainze. Závěr Q1 narušily žluté vlajky způsobené havárií Pascala Wehrleina, který si nedal pozor a během brzdění před první zatáčkou vyjel jedním kolem na trávu. Němec byl v té době na chvostu pořadí a deaktivace DRS zabránila v postupu také Ericssonovi, Magnussenovi, Strollovi a Vandoornovi. Stroll si konec kvalifikace na domácím okruhu jistě nepředstavoval takhle.

Na začátku Q2 s výjezdem na trať neotálel nikdo kromě Alonsa. Hamilton ani Bottas se prvními měřenými koly nedostali na nejvyšší příčky, což značilo, že se přiklonili k taktice dvou zahřívacích kol. Hamilton se druhým měřeným kolem vyšvihl do čela, Bottas byl o necelou desetinu sekundy pomalejší.

Sainz se nevyhnul stejné chybě, jakou udělal Wehrlein, ale jeho vůz zastavil ještě před nárazem do bariéry. O kontrolu nad vozem na chvíli přišel také Vettel, který to s rychlostí přehnal ve třetí zatáčce. Zařadil se až na čtvrté místo. Räikkönen byl o 4 tisíciny sekundy rychlejší než Bottas.

Když do cíle dorazil i Alonso, byli na pěti nepostupových místech Kvjat, Sainz, Alonso, Palmer a Grosjean.

Na začátku závěrečné vlny pokusů se Grosjean zlepšil, ale přeskočil pouze Palmera. Na trať se vrátili i jezdci Mercedesu a Bottas se dostal na druhé místo. Hülkenberg se nezlepšil a zůstal na desátém, posledním postupovém místě. Grosjean zůstal na čtrnáctém místě a Kvjat měl v rozhodujícím okamžiku defekt pneumatiky. Alonso ještě někde v oranžovém voze našel více rychlosti, ale dostal se pouze před Sainze a Hülkenberg postoupil do finálové části kvalifikace. Nepostoupili Palmer, Grosjean, Sainz, Alonso a Kvjat.

Do Q3 postoupili jezdci Ferrari, Mercedesu, Red Bullu, Force India, Felipe Massa z Williamsu a Nico Hülkenberg závodící za Renault.

První vlnu vedl Vettel, který ale udělal chybu ve vlásence a všichni tři jeho soupeři se dostali před něj. Nejrychlejší čas si přivlastnil Hamilton, který překonal neoficiální traťový rekord. Na druhé místo se zařadil Bottas, na třetí Räikkönen, páté a šesté místo obsadili Verstappen a Ricciardo.

Vettel spěchal do boxů i z boxů a velmi se snažil získat pole position, ale čtyři minuty před koncem kvalifikace někde ztratil čtyři tisíciny sekundy. Po tomto kole se vrátil do boxů, kde se už Hamilton, Bottas i Räikkönen připravovali na poslední měřené kolo. Další rychlá práce mechaniků Ferrari a Vettel se zařadil na konec závěrečné vlny pokusů.

Hamilton zlepšil své vlastní nejlepší sektorové časy a získal celé tři desetiny sekundy. Räikkönen zůstal čtvrtý, Bottas třetí a Vettel druhý, takže pole position získal Lewis Hamilton! Třetí startovní řadu obsadí Red Bull, sedmou pozici vybojoval Massa.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Hamilton Mercedes 1:11.459
2 Vettel Ferrari 1:11.789 0.330
3 Bottas Mercedes 1:12.177 0.718
4 Räikkönen Ferrari 1:12.252 0.793
5 Verstappen Red Bull 1:12.403 0.944
6 Ricciardo Red Bull 1:12.557 1.098
7 Massa Williams 1:12.858 1.399
8 Pérez Force India 1:13.018 1.559
9 Ocon Force India 1:13.135 1.676
10 Hülkenberg Renault 1:13.271 1.812
11 Kvjat Toro Rosso 1:13.690  
12 Alonso McLaren 1:13.693  
13 Sainz Toro Rosso 1:13.756  
14 Grosjean Haas 1:13.839  
15 Palmer Renault 1:14.293  
16 Vandoorne McLaren 1:14.182  
17 Stroll Williams 1:14.209  
18 Magnussen Haas 1:14.318  
19 Ericsson Sauber 1:14.495  
20 Wehrlein Sauber 1:14.810