Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Brawn nechce jezdce trestat za výměny motorů

Brawn nechce jezdce trestat za výměny motorů

Fanouškům se změny výsledků kvalifikace nelíbí, některým týmům ano.

Krátce po polovině sezony se F1 rozloučila s Evropou závodem na dvou rychlých okruzích a jezdci s horšími, méně výkonnými a nespolehlivými motory dobrovolně přijali penalizace za použití pohonné jednotky nad pravidly dovolený počet. Další měli prostě smůlu a jejich motor nebo převodovka nevydržely vysoké tempo. To v Belgii zamíchalo postavením na roštu a v Monze ho tak změnilo, že jezdci po kvalifikaci ani sami přesně nevěděli, ze kterého místa odstartují do závodu. A přitom to nebylo nic nečekaného, tohle se děje od roku 2014, kdy došlo k velké změně  pravidel. Ross Brawn byl ještě před Monzou odhodlaný tento systém zrušit.

"Nesnáším, když kvůli technickým problémům ovlivňujeme závod," řekl Brawn, kterému dali noví majitelé komerčních práv na F1 úkol zlepšit sportovní stránku tohoto šampionátu. "Ano, můžete říct, že když se vůz porouchá v závodě, tak je to také technický problém ovlivňující závod. Jenže tomu fanoušci rozumějí. Ale když musejí strávit, že jejich hrdina startuje z chvostu startovního pole kvůli tomu, že mu byl dán nový motor... Musíme to změnit, ať už vymyslíme jinou formu trestu nebo ho zcela zrušíme a budeme žít s problémem, který jsme se jím pokusili odstranit."

S odsouváním jezdce z pozice vybojované v kvalifikaci Brawn určitě nepočítá v roce 2021, kdy se začnou používat odlišné motory, ale tento problém by rád odstranil co nejdříve. Po Monze řekl, že posbíral několik nápadů a půjde s nimi za FIA, bez které se pravidla měnit nedají. Líbí se mu nápad trestat pouze týmy, a to odebíráním bodů v Poháru konstruktérů.

 

Brawn kromě toho mluvil o zrušení DRS. Jako bývalý technický ředitel i šéf vícero týmů ví, že vozy jsou v aerodynamickém tunelu i jinde testované samostatně a vyvíjeny tak, aby byly co nejlepší "v čistém vzduchu". Jakmile se takový vůz dostane za jiný, aerodynamika nefunguje. Je třeba testovat dva vozy za sebou, ale to FOM a FIA udělají, až když se budou připravovat vozy pro sezonu 2021.

Brawn také pochválil rekordní návštěvnost v Monze. Od čtvrtka do neděle bylo napočítáno 185 tisíc diváků, čímž byl rekord z roku 2000 překonán o 15 procent.

Ale zpět k penalizacím za výměny motorů a převodovek. Zdá se, že Brawn týmy rozdělil na dva tábory. Bohatý a chudý.

Éric Boullier, McLaren: "Souhlasím s Rossem. Řekl, že bychom měli zrušit tresty. A opravdu bychom měli. Tyto tresty by neměly zasahovat do sportovní stránky, měly by být finanční."

Christian Horner, Red Bull: "Trest musí mít odstrašující účinek, protože se vymyslel z důvodu šetření, ale to se neděje. (Náhradní) motory s námi beztak cestují kolem celého světa a používají se, jenom jsou za to penalizace. Možná bychom se měli vrátit k pěti motorům na sezonu, ne mít tři (jako je naplánováno na příští rok).

Otmar Szafnauer, Force India: "Kdybychom měli nekonečný zdroj peněz, souhlasil bych s Rossem. Ale nemůžete mluvit o kontrole nákladů a zbavit se tohoto pravidla. Když jsme v minulosti měli jeden motor na jeden závod, bylo to mnohem dražší.

Andy Green, Force India: "Co je špatného na míchání startovního roštu? Vždyť jsme vždycky říkali, že to chceme, protože je to dobrá show."

Guenther Steiner, Haas: "To pravidlo máme z nějakého důvodu. Pokud by se ztrácela pouze jedna pozice nebo byl jiný malý trest, velké týmy by to neodradilo od použití spousty motorů. Podívejte na Verstappena nebo Ricciarda. Mohou dostat trest 35 míst a v cíli být na čtvrtém místě. Malé tresty by neměly žádný smysl."