Formule 1 se vzdá opulentních motorhomů
Zelená cesta si žádá svou daň
Zelená cesta je dosti nepohodlná v tom, že nestačí něco chtít a mít na to peníze, ale je třeba se také zamyslet nad tím, jaký dopad to bude mít na životní prostředí. Formule 1 se vydala touto cestou. Mimo jiné chce být jako sport uhlíkově neutrální nejpozději do roku 2030. Neobejde se to bez obětí a mezi prvními by mohly být okázalé motorhomy, které jsou přepravovány mezi devíti evropskými státy, ve kterých se jezdí velká cena. Jsou považovány za pýchu královny motorsportu, ale na druhé straně je pravdou, že v USA, v Ázerbájdžánu, na Arabském poloostrově i všude jinde se F1 perfektně obejde i bez nich.
"Přehodnocujeme naše způsoby transportu a potřebnost všeho, co s sebou vozíme," vysvětluje Ross Brawn, ředitel sportovních záležitostí F1. "Moji lidé aktuálně zkoumají jiné formy dopravy včetně vlaků, které umožňují velmi efektivní přepravu, stejně jako lodě. Analyzujeme všechny možnosti, jak zmenšit náš dopad na životní prostředí.
V kalendáři je 22 závodů a na devět z nich vozíme motorhomy. Mluvíme o celé flotile kamionů potřebných k přepravě materiálu a vybavení. Ale během zbývajících 15 víkendů si dokonale vystačíme s tím, co okruh nabízí. Na zaoceánských velkých cenách nebo například i v Baku prostě obsadíme prostory, které tam na nás čekají. A nikdo si nestěžuje. Potom jsme kupříkladu v Monze a vedle trati vyrostou paláce jako z Tisíce a jedné noci. Vedle nich parkuje flotila tahačů, která je dovezla. V budoucnu bychom chtěli cestovat pouze s věcmi méně náročnými pro logisty a přepravce."
Myšlenku už podpořil šéf týmu McLaren Zak Brown. Mnohem jasněji přitom řekl, že je třeba nejprve zlepšit zázemí evropských okruhů, aby týmům a jejich sponzorům nabídly stejné pohodlí a prostor jako areály v Singapuru, v Abú Zabí nebo v Číně.
Palác Red Bullu nejspíš brzy doslouží