Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Je párty režim Mercedesu pouze strašidlo pod postelí?

Je párty režim Mercedesu pouze strašidlo pod postelí?

Každý o něm slyšel, ale nikdo nic neví

Nejlepší, kvalifikační, kouzelné a nejnověji "párty" nastavení pohonné jednotky Mercedesu v jejích továrních vozech. Prý už vyhrálo hodně kvalifikací, několik závodů a pár mistrovských titulů, ale není to jen velká bouda? Jistěže, motor Mercedesu byl od roku 2014 nejvýkonnější a pravděpodobně stále je, ale o super režimu, který jeho jezdcům z výsledného času automaticky ukrojí několik desetin sekundy, byla minulý týden hned tři zajímavá vyjádření. První je od Tota Wolffa.

"Mezi prvním a druhým pokusem (v Q3) se v nastavení motoru nic neměnilo," řekl šéf týmu Mercedes o dvou Hamiltonových kolech, které dělily celé desetiny sekundy, což se automaticky připisovalo právě párty režimu. "Prostě to bylo neuvěřitelně dobré kolo. Když si pustíte onboard, budete mít nutkání zavřít oči, tak rychlé bylo. Jednoduše dal všechno dohromady, bylo to jeho kolo a to udělalo ten rozdíl."

Dobře, šéfovi Mercedesu věřit nemusíme. Více pozornosti si asi zaslouží slova Charlieho Whitinga, za kterým zahraniční média přišla, aby mu tlumočila návrh šéfa týmu Red Bull Racing Christiana Hornera, jenž prosazuje zákaz softwarových změn v pohonné jednotce mezi kvalifikací a závodem. Nejvyšší zástupce FIA ​​v F1 ale o párty režimu prý nic neví, přestože dohlíží na dodržování mnoha technických a sportovních pravidel.

"Některé týmy naznačily, že možná nedostávají stejně dobré pohonné jednotky (jako tovární týmy)," řekl ředitel závodů F1. "Ale pokud nějaký párty režim existuje, není zapsán v žádné technické dokumentaci! Řekněme, že pokud za námi přijdou zákazníci Mercedesu a řeknou, že požádali o párty režim a nedostali ho, tak se na to můžeme podívat."


A zlatým hřebem je vyjádření Paddyho Lowea, který byl technickým ředitelem Mercedesu a nyní zastává stejnou funkci u jeho zákazníka, týmu Williams. Pravda, továrna na pohonné jednotky Mercedesu má vlastního ředitele, ale zdá se být nepravděpodobné, že by si tenhle velezkušený inženýr při přestupu z týmu do týmu nevšiml velkého rozdílu mezi obyčejným a zázračným kvalifikačním režimem.

"Je fajn, když můžete ostatní znejistit, například i něčím, jako je toto. Ale všichni dostáváme totéž. Jsem si tím jistý. Ale není na škodu někoho postrašit," tvrdí Lowe. "Často slýchám, jak se diskutuje o nějakém extra režimu, který se používá pouze v Q3. Jenže ve skutečnosti je třeba všechny zásluhy připsat jezdcům, kteří dokáží vůz přimět k neuvěřitelným věcem. Jedině, že by dělali něco, o čem nám neřekli."

Jaká je tedy pravda? Dá se těmto lidem věřit? To už si musí každý rozmyslet sám.