Mercedes kamufloval svůj náskok
V roce 2014 se FIA bál více než konkurentů.
Paddy Lowe v podcastu Beyond the Grid prozradil, že jeho bývalý zaměstnavatel maskoval skutečný výkon své pohonné jednotky. Řeč byla přirozeně o Mercedesu a o rozdílu v počtu koňských sil v roce 2014. Na jeho začátku si šéf týmu Toto Wolff a Lowe v pozici technického ředitele uvědomili, že největší hrozbu pro ně nepředstavuje tým Ferrari, Red Bull ani žádný jiný konkurent, ale vedení F1, které by mohlo přistoupit k rychlé změně technických pravidel.
"Andy (Cowell, ředitel motorové továrny) měl zpočátku velké obavy o výkon i spolehlivost," vzpomíná Lowe. "Četl jsem jeho zprávy, ale v té době jsme o tom moc nevěděli. Měl příliš mnoho práce, než aby mohl ztrácet čas tím, že nám bude vysvětlovat jejich problémy. Bylo to mimořádně náročné období, nikdo si nemohl být ničím jistý.
Ale myslím, že v prvním testu, nebo možná ve druhém, se ukázalo, že ostatní jsou po uši v problémech, zatímco my jsme na tom poměrně dobře. Pak jsme do testu v Bahrajnu přivezli další věci k vyzkoušení a bylo to, jako by nám někdo dal bonusových sedm, osm desetin sekundy pouze díky čistému výkonu.
Byl to fantastický den. Ale hned jsme si i uvědomili, že na tomto novém území číhají nová nebezpečí. Dokážete si představit, že Toto seděl na poradě s představenstvem Daimleru a vysvětloval politická rizika toho, že budeme až příliš dobří? A Bernie (Ecclestone) pobíhal padokem a všem vykládal, jak jsou tyto nové motory hotovou noční můrou. Kdyby Mercedes všechny totálně rozdrtil, museli bychom očekávat reakci.
Takže v kvalifikaci jsme ve Q1 i Q2 jezdili se šetrným nastavením motoru. Sobotní diskuse byla pouze o tom, kolik výkonu budeme potřebovat ve Q3. Ještě dnes slyším Totovo neustále: "Ne, to už bude moc! To bude moc!" Dobře, jenže pokud kvůli tomu přijdeme o pole position, budeme se cítit jako banda blbců. Takže součástí práce před kvalifikací bylo odhadnout, kolik výkonu budou jezdci potřebovat k získání pole position. Většinu roku 2014 jsme motor nevyužívali naplno ani v kvalifikaci."
Mercedes vyhrál technologicky, ale mohl prohrát politicky, proto svůj motor přiškrtil. Foto: Mercedes
Lowe také řekl, že podle dat a analýz, měl Mercedes v roce 2014 nejen nejlepší motor, ale i nejlepší šasi. Vůz Mercedesu byl díky tomu v prvním roce hybridních motorů V6 tak rychlý, že získal všechna pole positions s výjimkou jedné. V Rakouské kvalifikaci ho porazil jeho motorový zákazník Williams, hlavně kvůli jezdecké chybě Lewise Hamiltona, který zpomalil i za ním jedoucího Nika Rosberga.
Zdroj: Beyond the Grid, úvodní foto: Mercedes