Verstappen vyhrál, ale Vettel znovu v čele šampionátu
VC Rakouska – závod
Všechno hrálo do karet Mercedesu, ale nakonec se nedočkal jediného bodu. Největší soupeři perfektně využili virtuálního safety caru k zastávkám pro nové pneumatiky. Verstappen díky tomu vybojoval čtvrté vítězství v kariéře.
VC Rakouska se vrátila do kalendáře MS F1 v roce 2014. Od té doby vyhrával jen Mercedes. Nejprve dvakrát zásluhou Rosberga, potom Hamiltona a Bottase. Jako by si dával obzvlášť záležet, aby triumfoval na trati velkého rivala. Vždyť majitelem okruhu i závodního týmu Red Bull je jedna osoba: miliardář Mateschitz.
Také letos všechno nasvědčovalo tomu, že nadvláda stříbrných šípů bude pokračovat. Hamilton vyhrál oba páteční tréninky a pouze ve třetím vyl nejrychlejší Vettel. Kvalifikaci však znovu ovládl Mercedes a obsadil první řadu na startu.
Poslední dva ročníky sice vyhrál jezdec z pole position, ale jinak to není pravidlem. Od doby, kdy se jezdí na této variantě okruhu, to bylo půl na půl. Mercedesu ještě nahrálo, že největší soupeř Vettel byl penalizován za blokování Sainze v kvalifikaci. Byl tedy potrestán ve dvou závodech po sobě. Leclerc dostal penalizaci pěti míst za výměnu převodovky a klesl na 17. pozici. Další tresty stihly Hartleye za výměnu kompletní pohonné jednotky a také Alonsa, který byl za výměnu jednotky MGU-K odsunut na konec startovního roštu a nakonec po výměně předního křídla startoval z uličky před boxy.
Tři špičkové týmy znovu zvolilly odlišné strategie. Zatímco jezdci Ferrari odstartovali na ultraměkkých pneumatikách, Mercedes a Red Bull závod začínaly na superměkkých. Přes všechny obavy bylo teplo, vzduch 23 °C, asfalt 48 °C. Hned po startu se děly divy. Skvěle odstartoval Räikkönen. Bojoval o vedení, vytlačil Bottase a nakonec se zařadil za Hamiltona na druhou pozici, jenže vzápětí nedobrzdil do zatáčky. Ještě během úvodního kola se ve 4. zatáčce Bottas skvěle vnějším obloukem dostal ze čtvrté na druhou pozici a vzápětí Räikkönena s pomocí šťouchance předjel i Verstappen. Dvě pozice v první zatáčce ztratil Vettel, ale ve 4. kole už byl šestý.
Po startu závodu bylo v první zatáčce hodně těsno
Bojovalo se o každou pozici. Sainz a Ocon byli za střet v úvodním kole vyšetřováni, šrámy po kolizi s Gaslym si musel u mechaniků nechat opravit Vandoorne, jemuž vyměnili přední křídlo. Naopak Hamilton neohroženě ujížděl, protože jeho se všechny ty souboje netýkaly. Během sedmi kol už měl před třetím Verstappenem náskok pěti vteřin a závod měl ve svých rukou. Za ním následovali Bottas, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Grosjean, Magnussen, Hülkenberg, Ocon, Sainz, Pérez, Stroll, Sirotkin, Gasly, Ericsson, Hartley, Leclerc, Alonso a Vandoorne.
Zoufalý Alonso z 19. pozice vyzýval inženýry, aby něco vymysleli. Ale co, když McLaren měl oba vozy na posledních dvou místech… Jako první ze závodu odstoupil Hülkenberg, evidentně selhala pohonná jednotka, která dokonce chrlila i plameny. Už v 15. kole odstoupil ze 2. místa Bottas s poruchou řazení vinou hydrauliky. Ředitel závodu zvolil režim virtuálního safety caru.
Okamžitě toho k výměně pneumatik využily oba red bully i ferrari dvojitou zastávkou, která se ovšem vyplatila. Pouze Vettel tím ztratil jednu pozici ve prospěch Magnussena. Jakmile se znovu závodilo, opět si vzal páté místo zpět. Měkká směs na pneumatikách jezdců na druhé až páté pozici měla rozhodně vydržet až do cíle. A Hamilton měl náskok pouhých 13 vteřin!
Brit reagoval jako správný šampion – nejrychlejším kolem závodu. Ve 21. kole se dopustil velké chyby v nájezdu do 4. zatáčky Räikkönen a pronásledovatel Ricciardo toho okamžitě využil. Red Bull se vydal na štvanici Hamiltona, který už na ojetých pneumatikách zdaleka nebyl nejrychlejší. A čtvrtému Räikkönenovi se zezadu přibližoval kolega Vettel.
Velmi překvapivé však bylo, že Hamilton na starých pneumatikách svůj náskok navyšoval, než ve 25. kole zabočil k mechanikům. A stihl se vrátit na čtvrté místo mezi Räikkönena a Vettela. Pořadí bylo Verstappen, Ricciardo +4,132, Räikkönen +5,780, Hamilton +7,206, Vettel +9,182, Magnussen +23,162… Zajímavý byl i pohled na chvost pole, na souboj Leclerka se Strollem kolo na kolo, ale přitom vzácně fér.
Ve 30. kole se na rozdíl jedné vteřiny sjeli Ricciardo, Räikkönen a Hamilton. Frustrovaný Hamilton chtěl dokázat, že si vedoucí pozici přes rozhodnutí týmu nevyměnit kola včas urve zpátky. K tomu musel co nejdřív před oba soupeře, aby Verstappen v čele moc neujížděl. Ve 33. kole byl odstup už sedm vteřin. Ricciardo měl problémy s levou zadní pneumatikou, na níž byly dobře viditelné puchýře už po 18 kolech!
Kimi Räikkönen do posledního kola bojoval o vítězství
Räikkönen si útok na Ricciarda dobře připravil a ve 39. kole ho s pomocí DRS předjel. Ricciardo reagoval zajetím do boxu ke druhé výměně pneumatik. Předpověď Pirelli o jediné zastávce vzala za své. V následujícím kole Vettel v zatáčce vyvezl Hamiltona a probojoval se na třetí místo. Závod měl najednou úplně jiný průběh, než se očekávalo. Vedl Verstappen, za ním Räikkönen +7,211, Vettel +9,510, Hamilton +10,300, Ricciardo +30,079.
Ricciardo dostal zprávu, aby nepropadal panice, protože podobné problémy s pneumatikami mají i vozy kolem. Závod tedy zdaleka nebyl ztracen. Zdálo se, že šetrnější k pneumatikám jsou pouze vozy Ferrari. Víc než deset kol byly rozdíly konstantní a nasvědčovaly klidu před bouří.
V 53. kole Hamilton podruhé zastavil a obul superměkké pneumatiky. Klesl na páté místo za Ricciarda, ale k dispozici měl čerstvé pneumatiky. Souboj se však nekonal, protože v 54. kole Ricciardo odstoupil s poruchou řazení. Hamilton podle očekávání zajel několik nejrychlejších kol závodu, ale ztráta na třetího Vettela byla přes dvacet vteřin. Kvůli technickým problémům vzápětí odstoupil také Hartley.
V 58. kole se Räikkönen přiblížil vedoucímu Verstappenovi pod pět vteřin a dál nepatrně ukrajoval ze své ztráty. Když zbývalo posledních deset kol, Verstappen se s obavami ptal inženýrů, jak to vypadá s jeho pneumatikami. Fin se zezadu přibližoval. V 64. kole výrazně zpomalil Hamilton a dostal pokyn zastavit. Týden po nasazení nových pohonných jednotek nedojel do cíle ani jeden mercedes.
Skvěle si v závěru vedl Alonso, který v tvrdých soubojích zdolal Leclerka i Gaslyho a posunul se na osmé místo. Vzápětí Gaslyho předjeli také Leclerc a Ericsson. V 68. kole Räikkönen překonal rekord okruhu a přiblížil se na 2,6 s k vytouženému vítězství.
Do šachovnicového praporku se už nic nezměnilo, nedošlo ani k očekávané týmové režii u Ferrari. Přesto se Vettel i tým Ferrari dostali do vedení v šampionátu. Ze skvělého výsledku se mohl radovat tým Haas, jehož jezdci vybojovali čtvrté a páté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:21:56,024 | 71 | 25 |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +1,504 | 71 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +3,181 | 71 | 15 |
4. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 70 | 12 |
5. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 70 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | -1 kolo | 70 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | -1 kolo | 70 | 6 |
8. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | -1 kolo | 70 | 4 |
9. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 70 | 2 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 70 | 1 |
11. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
12. | Carlos Sainz | Renault | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
13. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
14. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -2 kola | 69 | 0 |
Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | - | 65 | 0 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | - | 62 | 0 | |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | - | 54 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | - | 53 | 0 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | - | 13 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 11 | 0 |