Před VC Maďarska 2018
Dvanáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Ferrari má tady možná šanci na reparát za zpackaný Hockenheimring. Na tradičně rozpáleném okruhu u Budapešti budou hrát klíčovou roli kvalifikace a start.
Historie okruhu
Pro českého fanouška je návštěva Hungaroringu stále nejlevnější možností, jak se podívat na velkou cenu F1. Okruh už neleží za železnou oponou, ale patří dnes k nejdéle „sloužícím“ tratím v seriálu.
Premiérová VC Maďarska F1 1986 prorazila jeden z prvních otvorů v pověstné železné oponě. Nový okruh nicméně nebyl považován za příliš povedený a také prodělal v průběhu let několik úprav (1989, 1997, 2003). Rekordmanem Hungaroringu, pokud jde o počet vyhraných velkých cen, je Lewis Hamilton. Uspěl zde pětkrát.
Při premiéře v roce 1986 musel být závod dokonce o kolo zkrácen, jak je trať pomalá. Dvě úpravy v letech 1989 a 2003 ji alespoň trochu zrychlily. V roce 1986 jel vítěz Nélson Piquet průměrnou rychlostí 151,804 km/h, zatímco loňský vítěz Sebastian Vettel dosáhl průměru 184,386 km/h.
Maďarský okruh se podobá spíš Monaku než současným moderním autodromům. Hlavním cílem všech týmů je dosáhnout na trati se 14 zatáčkami a jedinou rovinkou co největšího přítlaku. Protože trať není pravidelně využívaná, přidávají se i problémy s přilnavostí. Většinou bývá velké horko a trpí pneumatiky. Od roku 2005 jen čtyřikrát vyhrál jezdec z první pozice na startu. Třikrát to byl Lewis Hamilton (2007, 2012 a 2013) a jednou Sebastian Vettel (2017). Naopak na mokru v roce 2006 vyhrál Jenson Button až ze 16. pozice! Fernando Alonso zde vybojoval své první a Heikki Kovalainen jediné vítězství.
Vzpomínka na rok 2017
Na Hungaroring dorazil coby lídr průběžné klasifikace Vettel. Hamilton na něj ale ztrácel jediný bod, zatímco Bottas plných třiadvacet. Velká cena byla premiérovou pro Fréderica Vasseura ve funkci šéfa stáje Sauber.
V kvalifikaci si vybojoval svoje 48. pole position Vettel. Vedle něj stál v první řadě jeho týmový kolega Räikkönen. Na Hülkenbergově voze se měnila převodovka a Němec putoval na roštu o pět míst zpět. O tři pozice vzad zamířil i Kvjat za blokování Strolla. U Williamse zaskočil za indisponovaného Massu narychlo povolaný Di Resta.
Kompletní špička začínala na superměkké směsi pneumatik, pouze Kvjat a Di Resta zvolili měkkou. Start se podařil nejen oběma ferrari, ale také red bullům, které se dostaly před Hamiltona. Jenže ve druhé zatáčce Verstappen nezvládl jízdu na vnitřní straně a Ricciardovi dal ránu do levého boku. Poškodil mu hydraulický systém, vůz se roztočil a zůstal stát uprostřed trati. K dalšímu kontaktu došlo mezi Hülkenbergem a Grosjeanem. Na trať vyjel safety car.
Od 6. kola se znovu začalo závodit. Okamžitě vypukla velká bitva o čtvrté místo mezi bránícím se Verstappenem a útočícím Hamiltonem. Nizozemec se zároveň dozvěděl, že jeho počínání bylo oceněno penalizací 10 vteřin. Jezdecké pole kroužilo v pořadí Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hamilton, Sainz, Alonso, Pérez, Vandoorne, Ocon…
Po deseti kolech zaostával pátý Hamilton za vedoucím Vettelem o 10,554 vteřiny. Räikkönen nestačil Vettelovu tempu a ztrácel kolem tří vteřin. Ale naopak si budoval slušný náskok na Bottase, pronásledovaného Verstappenem a Hamiltonem. Grosjean odjel od mechaniků s nedostatečně upevněným levým zadním kolem. Vzápětí svoje auto nuceně odstavil.
Ve 30. kole měnil jako první ze špičky pneumatiky Bottas, ale klesl jen na páté místo za Hamiltona. Vzápětí si po zastávce Hamiltona zase pořadí vyměnili. O kolo později zamířil do boxů Vettel a vrátil se pouhých pět vteřin před Bottasem.
V roce 2017 slavilo na Hungaroringu Ferrari double
V polovině závodu zůstával v čele nepřezutý Verstappen, za ním se pak drželi Vettel +10,619, Räikkönen +11,849, Bottas +14,794 a Hamilton +15,707. Až ve 42. kole se v boxové uličce objevil Verstappen. Absolvoval i desetisekundovou penalizaci a klesl na 5. pozici.
Ve 45. kole Bottas v první zatáčce pustil před sebe Hamiltona. V 50. kole bylo pořadí Vettel, Räikkönen +1,277, Hamilton +2,316, Bottas +5,854 a Verstappen +14,520. Nejrychleji jel Verstappen, který měl před sebou volný prostor a postupně stahoval ztrátu na čelní skupinku. Hamilton se v 55. kole znovu přiblížil Räikkönenovi.
Posledních pět kol už žádné velké drama nepřineslo. V předposledním kole Hamilton výrazně zvolnil a pustil před sebe Bottase.
Tým Ferrari vybojoval double a Vettel 46. prvenství ve velké ceně F1. Bottas se popáté za sebou dostal na pódium. Na dalších příčkách se umístili Hamilton, Verstappen, Alonso, Sainz, Pérez, Ocon a Vandoorne.
VC Maďarska
Okruh: Hungaroring
Místo: Budapešť, Mogyoród
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11986
- POČET KOL70
- DÉLKA OKRUHU4381 m
- DÉLKA ZÁVODU306,630 km
- REKORD OKRUHU1:19.071 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček14
- Nadmořská výška204,2 – 238,9 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivamalá
27. - 29. července 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Jediná východoevropská velká cena se jezdí od roku 1986. Z přírodních tribun je velmi dobrý přehled o dění na většině trati. Úzká trať plná zatáček prakticky vylučuje předjíždění a nedopřává jezdci oddech. Povrch neustále pokrývá vrstva písku, což zvyšuje riziko vyjetí ze závodní stopy. Závod se jezdí v horku, což jej v kombinaci s největší časovou délkou činí mimořádně fyzicky náročným.
Vítězové VC Maďarska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2008 | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Jenson Button | Honda | Honda | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Thierry Boutsen | Williams | Renault | Thierry Boutsen | Williams | Renault |
1989 | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari | Riccardo Patrese | Williams | Renault |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
Základní údaje z ročníku 2017:
Jízda na plný plyn (čas): 33 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 44 %
Počet řazení za kolo: 44
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,6 g ve 4. zatáčce
Největší rychlost: 326 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 617,6 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 363,1 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,339 s
Počet zastávek v boxu: 21
Počet předjetí: 0
Počet předjetí s DRS: 6
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 60 %
Pravděpodobnost deště: 16 %
Průměrná teplota vzduchu: 31,7 °C
Průměrná teplota asfaltu: 47,7 °C
Doba věnovaná brzdění : 22 %
Průměrné přetížení: 4,0 g
Náročnost na brzdy: 7