Hamilton bral výhru v pneumatikovém pokeru
VC Maďarska – kvalifikace
Skutečně, stačí, aby zapršelo, a máme tu drama jako hrom. Ricciardo uvázl ve druhé fázi, Gasly se postaví do třetí řady před Verstappena – a téměř odepsaný Hamilton má pole position.
Neskutečná věc! Počasí se obrátilo a hodinu před zahájením kvalifikace se začal na okruh snášet déšť. Sice nijak silný, zato vytrvalý. Těsně před začátkem sice ustal, ale byly hlášeny další možné přeháňky.
To ostatně potvrdili hned po zahájení úvodní části Bottasovi do vysílačky lidé z Mercedesu. Musí se proto soustředit na zvládnutí prvního pokusu. Verstappen však kupodivu na dráhu nijak nespěchal.
Naskakovaly první časy. Ferrari se usadila v čele, ale druhý Vettel upozorňoval, že trať rychle osychá a že bude zřejmě nutné přejít z přechodných gum na slicky. Třetí byl Verstappen před Hamiltonem, Hülkenbergem a Bottasem. Ricciardo se nacházel až na třinácté pozici.
Po osmi minutách první odvážlivci přezuli a rázem byli o 2,5 sekundy rychlejší. Velcí hráči ještě chvíli vyčkávali. Příliš se jim to nevyplatilo, neboť vzniklo poněkud divoké pořadí Räikkönen, Grosjean, Verstappen, Bottas, Hartley, Hamilton…
Najednou až desátý byl Vettel a do maléru směřoval čtrnáctý Ricciardo, který zariskoval a vyrazil na měkké směsi místo ultraměkké. Vzápětí se propadl na šestnáctou příčku a ocitl se v přímém ohrožení. Dráha byla totiž stále rychlejší a soupeři, kteří na něj běžně nemají, si s výhodnějším obutím najednou troufali. Nakonec se spasil, což nelze říci o Vandoorneovi, Leclerkovi, Oconovi, Pérezovi a Sirotkinovi. Vypadly tedy obě force indie, což bude nepochybně dáváno do souvislosti s nejistou budoucností, která se před stájí kvůli hrozící insolvenci otevírá. Rozhodně se také nečekalo, že tak brzy skončí Leclerc.
Pneumatiková ruleta pokračovala. Ve třetím sektoru se opravdu počal snášet k zemi letní deštík. Vettel proto do druhé fáze nastoupil s přechodnými gumami! Někteří nad tím kroutili hlavou, byla to ale trefa do černého.
Vody rapidně přibývalo a ostatním nezbylo, než se vrátit do boxů a ztrácet drahocenný čas. Vettel měl jako jediný změřený výkon (1:28.6), mající cenu zlata. Přicházel totiž opravdový liják, který intermediálky zvládaly jen s obtížemi. Nikdo se nedostal pod 1:30. Stroll uklouzl, roztočil se a urazil si přední křídlo.
Nad propastí znovu balancoval třináctý Ricciardo. Vůbec to bylo všechno postavené trochu na hlavu. Na postup se zdáli Gasly i Hartley, naopak Hülkenberg nebo Grosjean se museli strachovat.
Situace se zhoršila natolik, že ke slovu přišly klasické pneumatiky do mokra. Nezdálo se ale, že by kohokoliv zrychlily. Jak tonoucí stébla se jich chytil i Ricciardo. Marně. Už předtím to pochopil Alonso, když na dotaz, zda chce připravit mokré nebo přechodné gumy, odpověděl, že nejlepší by bylo zůstat stát v boxech… Pro exmistra světa tím kvalifikace skončila, stejně jako pro Hülkenberga, Ricciarda, Ericssona a Strolla.
O pole position si to rozdali doposud suverénní Vettel, Sainz, Verstappen, Hamilton, Gasly, Bottas, Hartley, Räikkönen, Magnussen a Grosjean. Už nebylo co řešit, jedinou opcí byly pneumatiky, odvádějící maximum vody. Verstappen se hned uvedl mistrně zvládnutým smykem. Zajel 1:38,932 a bezpečně věděl, že to nebude stačit. Skutečně. Bottas ho překonal o 1,2 sekundy, jen nepatrně pomalejší byl Hamilton. Vettel zaváhal a dokonce se propadl až za Sainze. Čest Ferrari zachraňoval třetí Räikkönen.
Tihle dva všechny překvapili - Gasly skončil v kvalifikaci šestý, Hartley osmý
Obvyklý rytmus finálového dějství se tentokrát nekonal, šlo to ráz na ráz. Vettel si polepšil na třetí místo. Pak Hamilton se s 1:36,648 znovu prodral do čela. Jenže Räikkönen si sáhl na dno a stlačil maximum o další bezmála půlsekundu! Vettel si zajel pro čerstvé obutí, zatímco Sainz se senzačně usadil na třetí příčce za Räikkönenem a Hamiltonem.
Vettel po nepříliš povzbudivých mezičasech se stihl zařadit za svého kolegu. Mercedes ale našel sílu a vrátil úder. Nejprve Bottas (1:35,918) a potom vítěz dne Hamilton (1:35,658) mu zajistili první řadu na startu zítřejšího závodu.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:17,419 | 1:31,242 | 1:35,658 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,123 | 1:32,081 | 1:35,918 | 25 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:17,526 | 1:32,762 | 1:36,186 | 26 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,666 | 1:28,636 | 1:36,210 | 24 |
5. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:17,829 | 1:30,771 | 1:36,743 | 25 |
6. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:18,577 | 1:31,286 | 1:37,591 | 25 |
7. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:16,940 | 1:31,178 | 1:38,032 | 24 |
8. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:18,429 | 1:32,590 | 1:38,128 | 25 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,314 | 1:32,968 | 1:39,858 | 24 |
10. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:17,901 | 1:33,650 | 1:40,593 | 24 |
11. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:18,208 | 1:35,214 | 19 | |
12. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:18,540 | 1:36,442 | 21 | |
13. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:17,905 | 1:36,506 | 20 | |
14. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:18,641 | 1:37,075 | 22 | |
15. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:18,560 | DNF | 15 | |
16. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:18,782 | 11 | ||
17. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:18,817 | 13 | ||
18. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:19,142 | 12 | ||
19. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:19,200 | 11 | ||
20. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:19,301 | 12 |