Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Itálie 2018

Před VC Itálie 2018

Čtrnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Pouhý týden po souboji v lesích belgických Arden bude boj o titul pokračovat v Královském parku. Vettel bude pod velkým tlakem, protože italští tifosi stále marně čekají na jeho první triumf v Monze za volantem Ferrari.

Historie okruhu

Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla trať zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (67krát).

Trať s hrdým názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.

Slavná zatáčka Parabolica na původním okruhu v Monze

Během více než šedesáti let (po dobu zařazení do MS) prošla trať sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000. Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Dráha kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá La Pista Magica – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.

Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil jako první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil svoje předsevzetí. Absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.

Hra s čísly

V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.

Z 25 nejrychlejších kvalifikací v historii se jich jelo 24 v Monze. Zatím největší průměrné rychlosti dosáhl Rubens Barrichello (Ferrari) výkonem 260,395 km/h v roce 2004 a Juan-Pablo Montoya (Williams-BMW) 259,828 km/h v roce 2002.

V posledních 15 ročnících jen třikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!

VC Itálie v Monze vyhrál nejčastěji Michael Schumacher – pětkrát. O jedno vítězství méně mají Nélson Piquet a Lewis Hamilton. Mezi konstruktéry je nejúspěšnější Ferrari s 18 triumfy.

Lewis Hamilton drží dva rekordy – 6x vybojoval pole position a 4x zajel nejrychlejší kolo. V posledních čtyřech letech byl v kvalifikaci nejrychlejší. 

Lewis Hamilton byl v posledních čtyřech letech v kvalifikacích nejrychlejší 

Jen rekord v počtu kilometrů absolvovaných v čele závodu drží jezdci z dávné historie: Alberto Ascari 1386, Stirling Moss 1268, Michael Schumacher 1186, Ayrton Senna 1177, Lewis Hamilton 1159.

Šest nejrychlejších závodů F1 v historii se jelo právě na této trati – v roce 2003 vyhrál Michael Schumacher průměrem 247,586 km/h.

Při oficiálním tréninku měsíc před VC Itálie 2005 v Monze naměřili Juanu Pablovi Montoyovi ve voze McLaren-Mercedes rychlost 372,6 km/h. Tento výkon je FIA považovaný za oficiálně největší dosaženou rychlost vozu F1 na trati velkých cen.

Sebastian Vettel vybojoval v Monze v roce 2008 své první a pro Toro Rosso dosud jediné vítězství ve velké ceně. Vyhrál zde také s vozem Red Bull v letech 2011 a 2013, jen s Ferrari zatím vyšel naprázdno.

Daniel Ricciardo prožívá nejdelší období bez stupně vítězů (7 závodů) od přelomu sezon 2015 – 2016 (11 závodů).

Lance Stroll se stal v roce 2017 nejmladším jezdcem startujícím z první řady. Bylo mu 18 let a 309 dní a překonal dosavadní rekord Maxe Verstappena.

Vzpomínka na rok 2017

Do Monzy přijížděl Vettel stále jako vedoucí muž průběžné klasifikace, ale na Hamiltona měl k dobru už jen sedm bodů. Třetí Bottas ztrácel již 51 bodů.

Kvalifikace se proti očekávání značně protáhla. Pět minut po jejím začátku havaroval v hustém dešti Grosjean. Seance byla přerušena a čekalo se na zlepšení počasí. Většina jezdců kritizovala krátce před velkou cenou položený asfalt, z něhož, zejména na cílové rovince, voda téměř vůbec neodtékala. Pauza se protáhla na dvě a půl hodiny. Kvůli tomu musel být zrušen následný závod GP3. Pole position, 69. ve své kariéře, si nakonec vyjel Hamilton. Vedle něj senzačně stál v první řadě Stroll a hned za ním Ocon.

Vzhledem k pokročilé sezoně byl výčet penalizovaných za různé výměny komponent pořádně dlouhý. Na roštu se zpět stěhovali Ricciardo, Verstappen, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Palmer, Vandoorne, Grosjean a Pérez!

Hamiltonovi jednoznačně patřila první zatáčka a za ní se okamžitě začal ostatním vzdalovat. Ocon se z lepší strany dostal před Strolla a Räikkönen před Bottase. Radost tifosi ale trvala jen krátce, protože Bottas si už v Parabolice vzal čtvrté místo zpátky. Pak pokračoval v cestě vzhůru, Stroll s Oconem pro něj byli pouze slalomovými kužely. Mercedes po třech kolech ovládl závod, zatímco Räikkönen přišel o páté místo ve prospěch Vettela.

Grosjeanův haas potřeboval náhradní přední přítlačné křídlo a Verstappen pneumatiku poté, co si pravou přední poničil v souboji s Massou. Räikkönen oznámil poškození zadní části vozu a v osmém kole také potíže s dotahujícím se Massou. Vettel se pomocí DRS protáhl před Strolla i Ocona a mohl se vydat za Bottasem. Za Massou kroužili Pérez, Ricciardo a Magnussen.

Räikkönen se zvládl vzdálit Massovi, ale ne se prosadit před Strolla. Ferrari se rozhodlo vysvobodit ho brzkou zastávkou. Klesl až na 11. místo, ale za jezdce, jejichž předjíždění bylo přece jen o něco jednodušší. Ve 20. kole činila Vettelova ztráta na Hamiltona sedmnáct sekund, ve 25. stále patnáct. Zajímavější podívanou skýtala trojice Ocon, Räikkönen a Stroll, která se přehnala kolem Alonsa a pustila se do stíhání Péreze. Zároveň byla pronásledována Massou. Ve 27. kole se Räikkönenovi vydařil výjezd z Paraboliky a konečně se prodral před Ocona. Mezi ním a vedoucí trojkou zůstávali ještě Pérez a Ricciardo.

Vettel přezouval ve 32. kole. Hamilton zastavil v tom následujícím spolu s Pérezem. Vzápětí své mechaniky navštívil Bottas. Oba piloti Mercedesu se vrátili před Ricciardem, takže si udrželi první a druhé místo. Vettel s Räikkönenem zaujímali čtvrtou a pátou příčku. Pérez se propadl až za Massu. Palmer a Vandoorne odstoupili kvůli technickým problémům. 

Fanoušci Ferrari museli loni vstřebat porážku od Mercedesu

Na začátku 38. kola měl už čerstvé pneumatiky i Ricciardo, jenže byl předstižen Räikkönenem. Vettel v té době za Hamiltonem zaostával o 27 sekund a za Bottasem o 23. V tomto směru bylo jasno. Spokojen však nebyl Ricciardo, který si s výhodou novějšího obutí úspěšně vyšlápl na Räikkönena. Těsně před cílem ještě vzdal Alonso.

Hamilton dosáhl 59. triumfu a ujal se vedení v šampionátu. Šlo o zlomový okamžik v loňském seriálu. Na dalších příčkách se umístili Bottas, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Stroll, Massa, Pérez a Verstappen.

 

ItálieVC Itálie

Okruh: Autodromo Nazionale Monza

Místo: Monza

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL53
  • DÉLKA OKRUHU5793 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,720 km
  • REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
  • DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
 
  • Počet zatáček11
  • Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvelmi vysoké
  • Spotřeba palivavysoká
 

31. srpna - 2. září 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

Okruh v Královském parku v Monze hostí VC Itálie od roku 1923. Trať prošla několika přestavbami a byla zpomalena šikanami. Monza má zcela jedinečnou atmosféru díky desetitisícům italských tifosi, bouřlivě podporujících vozy Ferrari. Navzdory šikanám se jedná o nejrychlejší okruh celého mistrovství světa. Bezpečné předjíždění je možné jen v nájezdech do šikan Variante dle Rettifilo (na konci cílové rovinky) a Variante Ascari. Snaha po dosažení maximální rychlosti vede k minimalizaci přítlačných ploch, což zhoršuje ovladatelnost vozů v zatáčkách a šikanách.

 

Vítězové VC Itálie

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Fernando Alonso Ferrari Ferrari
2009 Rubens Barrichello Brawn Mercedes Giancarlo Fisichella Force India Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren Mercedes Fernando Alonso McLaren Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes
2004 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 Juan Pablo Montoya Williams BMW Juan Pablo Montoya Williams BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen Jordan Mugen Honda Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1997 David Coulthard McLaren Mercedes Jean Alesi Benetton Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Damon Hill Williams Renault
1995 Johnny Herbert Benetton Renault David Coulthard Williams Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Jean Alesi Ferrari Ferrari
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Ayrton Senna McLaren Honda Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Gerhard Berger Ferrari Ferrari Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Nélson Piquet sen. Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1986 Nélson Piquet sen. Williams Honda Teo Fabi Benetton BMW
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche  Ayrton Senna Lotus Renault 
1984 Niki Lauda McLaren TAG Porsche Nélson Piquet sen. Brabham BMW
1983 Nélson Piquet sen. Brabham BMW Riccardo Patrese Brabham BMW
1982 René Arnoux Renault Renault Mario Andretti Ferrari Ferrari
1981 Alain Prost Renault Renault René Arnoux Renault Renault
1979 Jody Scheckter Ferrari Ferrari Jean-Pierre Jabouille Renault Renault
1978 Niki Lauda Brabham Alfa Romeo Mario Andretti Lotus Ford Cosworth
1977 Mario Andretti Lotus Ford Cosworth James Hunt McLaren Ford Cosworth
1976 Ronnie Peterson March Ford Cosworth Jacques Laffite Ligier Matra
1975 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Niki Lauda Ferrari Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Niki Lauda Ferrari Ferrari
1973 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth
1972 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1971 Peter Gethin BRM BRM Chris Amon Matra Matra
1970 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra Ford Cosworth Jochen Rindt Lotus Ford Cosworth
1968 Denny Hulme McLaren Ford Cosworth John Surtees Honda Honda
1967 John Surtees Honda Honda Jim Clark Lotus Ford Cosworth
1966 Ludovico Scarfiotti Ferrari Ferrari Mike Parkes Ferrari Ferrari
1965 Jackie Stewart BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1964 John Surtees Ferrari Ferrari John Surtees Ferrari Ferrari
1963 Jim Clark Lotus Climax  John Surtees Ferrari Ferrari
1962 Graham Hill BRM BRM  Jim Clark Lotus Climax
1961 Phil Hill Ferrari Ferrari Wolfgang von Trips Ferrari Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari Ferrari Phil Hill Ferrari Ferrari
1959 Stirling Moss Cooper Climax Stirling Moss Cooper Climax
1958 Tony Brooks Vanwall Vanwall Stirling Moss Vanwall Vanwall
1957 Stirling Moss Vanwall Vanwall Stuart Lewis-Evans Vanwall Vanwall
1956 Stirling Moss Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1953 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati  Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1951 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo  Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 70 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 79 %

Počet řazení za kolo: 36

Spotřeba paliva: nízká

Největší přetížení: 3,1 g v 7. zatáčce

Největší rychlost: 355 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 638,1 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 418,8 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 18,846 s

Počet zastávek v boxu: 21

Počet předjetí: 21

Počet předjetí s DRS: 16

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 0 %

Pravděpodobnost deště: 12 %

Průměrná teplota vzduchu: 27,9 °C

Průměrná teplota asfaltu: 39,2 °C

Doba věnovaná brzdění : 12 %

Průměrné přetížení: 5,5 g

Náročnost na brzdy: 8