Před VC Itálie 2018
Čtrnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Pouhý týden po souboji v lesích belgických Arden bude boj o titul pokračovat v Královském parku. Vettel bude pod velkým tlakem, protože italští tifosi stále marně čekají na jeho první triumf v Monze za volantem Ferrari.
Historie okruhu
Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla trať zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (67krát).
Trať s hrdým názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.
Slavná zatáčka Parabolica na původním okruhu v Monze
Během více než šedesáti let (po dobu zařazení do MS) prošla trať sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000. Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Dráha kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá La Pista Magica – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.
Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil jako první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil svoje předsevzetí. Absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.
Hra s čísly
V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.
Z 25 nejrychlejších kvalifikací v historii se jich jelo 24 v Monze. Zatím největší průměrné rychlosti dosáhl Rubens Barrichello (Ferrari) výkonem 260,395 km/h v roce 2004 a Juan-Pablo Montoya (Williams-BMW) 259,828 km/h v roce 2002.
V posledních 15 ročnících jen třikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!
VC Itálie v Monze vyhrál nejčastěji Michael Schumacher – pětkrát. O jedno vítězství méně mají Nélson Piquet a Lewis Hamilton. Mezi konstruktéry je nejúspěšnější Ferrari s 18 triumfy.
Lewis Hamilton drží dva rekordy – 6x vybojoval pole position a 4x zajel nejrychlejší kolo. V posledních čtyřech letech byl v kvalifikaci nejrychlejší.
Lewis Hamilton byl v posledních čtyřech letech v kvalifikacích nejrychlejší
Jen rekord v počtu kilometrů absolvovaných v čele závodu drží jezdci z dávné historie: Alberto Ascari 1386, Stirling Moss 1268, Michael Schumacher 1186, Ayrton Senna 1177, Lewis Hamilton 1159.
Šest nejrychlejších závodů F1 v historii se jelo právě na této trati – v roce 2003 vyhrál Michael Schumacher průměrem 247,586 km/h.
Při oficiálním tréninku měsíc před VC Itálie 2005 v Monze naměřili Juanu Pablovi Montoyovi ve voze McLaren-Mercedes rychlost 372,6 km/h. Tento výkon je FIA považovaný za oficiálně největší dosaženou rychlost vozu F1 na trati velkých cen.
Sebastian Vettel vybojoval v Monze v roce 2008 své první a pro Toro Rosso dosud jediné vítězství ve velké ceně. Vyhrál zde také s vozem Red Bull v letech 2011 a 2013, jen s Ferrari zatím vyšel naprázdno.
Daniel Ricciardo prožívá nejdelší období bez stupně vítězů (7 závodů) od přelomu sezon 2015 – 2016 (11 závodů).
Lance Stroll se stal v roce 2017 nejmladším jezdcem startujícím z první řady. Bylo mu 18 let a 309 dní a překonal dosavadní rekord Maxe Verstappena.
Vzpomínka na rok 2017
Do Monzy přijížděl Vettel stále jako vedoucí muž průběžné klasifikace, ale na Hamiltona měl k dobru už jen sedm bodů. Třetí Bottas ztrácel již 51 bodů.
Kvalifikace se proti očekávání značně protáhla. Pět minut po jejím začátku havaroval v hustém dešti Grosjean. Seance byla přerušena a čekalo se na zlepšení počasí. Většina jezdců kritizovala krátce před velkou cenou položený asfalt, z něhož, zejména na cílové rovince, voda téměř vůbec neodtékala. Pauza se protáhla na dvě a půl hodiny. Kvůli tomu musel být zrušen následný závod GP3. Pole position, 69. ve své kariéře, si nakonec vyjel Hamilton. Vedle něj senzačně stál v první řadě Stroll a hned za ním Ocon.
Vzhledem k pokročilé sezoně byl výčet penalizovaných za různé výměny komponent pořádně dlouhý. Na roštu se zpět stěhovali Ricciardo, Verstappen, Sainz, Alonso, Hülkenberg, Palmer, Vandoorne, Grosjean a Pérez!
Hamiltonovi jednoznačně patřila první zatáčka a za ní se okamžitě začal ostatním vzdalovat. Ocon se z lepší strany dostal před Strolla a Räikkönen před Bottase. Radost tifosi ale trvala jen krátce, protože Bottas si už v Parabolice vzal čtvrté místo zpátky. Pak pokračoval v cestě vzhůru, Stroll s Oconem pro něj byli pouze slalomovými kužely. Mercedes po třech kolech ovládl závod, zatímco Räikkönen přišel o páté místo ve prospěch Vettela.
Grosjeanův haas potřeboval náhradní přední přítlačné křídlo a Verstappen pneumatiku poté, co si pravou přední poničil v souboji s Massou. Räikkönen oznámil poškození zadní části vozu a v osmém kole také potíže s dotahujícím se Massou. Vettel se pomocí DRS protáhl před Strolla i Ocona a mohl se vydat za Bottasem. Za Massou kroužili Pérez, Ricciardo a Magnussen.
Räikkönen se zvládl vzdálit Massovi, ale ne se prosadit před Strolla. Ferrari se rozhodlo vysvobodit ho brzkou zastávkou. Klesl až na 11. místo, ale za jezdce, jejichž předjíždění bylo přece jen o něco jednodušší. Ve 20. kole činila Vettelova ztráta na Hamiltona sedmnáct sekund, ve 25. stále patnáct. Zajímavější podívanou skýtala trojice Ocon, Räikkönen a Stroll, která se přehnala kolem Alonsa a pustila se do stíhání Péreze. Zároveň byla pronásledována Massou. Ve 27. kole se Räikkönenovi vydařil výjezd z Paraboliky a konečně se prodral před Ocona. Mezi ním a vedoucí trojkou zůstávali ještě Pérez a Ricciardo.
Vettel přezouval ve 32. kole. Hamilton zastavil v tom následujícím spolu s Pérezem. Vzápětí své mechaniky navštívil Bottas. Oba piloti Mercedesu se vrátili před Ricciardem, takže si udrželi první a druhé místo. Vettel s Räikkönenem zaujímali čtvrtou a pátou příčku. Pérez se propadl až za Massu. Palmer a Vandoorne odstoupili kvůli technickým problémům.
Fanoušci Ferrari museli loni vstřebat porážku od Mercedesu
Na začátku 38. kola měl už čerstvé pneumatiky i Ricciardo, jenže byl předstižen Räikkönenem. Vettel v té době za Hamiltonem zaostával o 27 sekund a za Bottasem o 23. V tomto směru bylo jasno. Spokojen však nebyl Ricciardo, který si s výhodou novějšího obutí úspěšně vyšlápl na Räikkönena. Těsně před cílem ještě vzdal Alonso.
Hamilton dosáhl 59. triumfu a ujal se vedení v šampionátu. Šlo o zlomový okamžik v loňském seriálu. Na dalších příčkách se umístili Bottas, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Stroll, Massa, Pérez a Verstappen.
VC Itálie
Okruh: Autodromo Nazionale Monza
Místo: Monza
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5793 m
- DÉLKA ZÁVODU306,720 km
- REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
- DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
- Počet zatáček11
- Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdvelmi vysoké
- Spotřeba palivavysoká
31. srpna - 2. září 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Okruh v Královském parku v Monze hostí VC Itálie od roku 1923. Trať prošla několika přestavbami a byla zpomalena šikanami. Monza má zcela jedinečnou atmosféru díky desetitisícům italských tifosi, bouřlivě podporujících vozy Ferrari. Navzdory šikanám se jedná o nejrychlejší okruh celého mistrovství světa. Bezpečné předjíždění je možné jen v nájezdech do šikan Variante dle Rettifilo (na konci cílové rovinky) a Variante Ascari. Snaha po dosažení maximální rychlosti vede k minimalizaci přítlačných ploch, což zhoršuje ovladatelnost vozů v zatáčkách a šikanách.
Vítězové VC Itálie
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2009 | Rubens Barrichello | Brawn | Mercedes | Giancarlo Fisichella | Force India | Mercedes |
2008 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | Ferrari | Sebastian Vettel | Toro Rosso | Ferrari |
2007 | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | Mugen Honda | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1997 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Jean Alesi | Benetton | Renault |
1996 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton | Renault | David Coulthard | Williams | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Jean Alesi | Ferrari | Ferrari |
1993 | Damon Hill | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1986 | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda | Teo Fabi | Benetton | BMW |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1984 | Niki Lauda | McLaren | TAG Porsche | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW |
1983 | Nélson Piquet sen. | Brabham | BMW | Riccardo Patrese | Brabham | BMW |
1982 | René Arnoux | Renault | Renault | Mario Andretti | Ferrari | Ferrari |
1981 | Alain Prost | Renault | Renault | René Arnoux | Renault | Renault |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari | Jean-Pierre Jabouille | Renault | Renault |
1978 | Niki Lauda | Brabham | Alfa Romeo | Mario Andretti | Lotus | Ford Cosworth |
1977 | Mario Andretti | Lotus | Ford Cosworth | James Hunt | McLaren | Ford Cosworth |
1976 | Ronnie Peterson | March | Ford Cosworth | Jacques Laffite | Ligier | Matra |
1975 | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1974 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1973 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth |
1972 | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford Cosworth | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari |
1971 | Peter Gethin | BRM | BRM | Chris Amon | Matra | Matra |
1970 | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari | Jacky Ickx | Ferrari | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra | Ford Cosworth | Jochen Rindt | Lotus | Ford Cosworth |
1968 | Denny Hulme | McLaren | Ford Cosworth | John Surtees | Honda | Honda |
1967 | John Surtees | Honda | Honda | Jim Clark | Lotus | Ford Cosworth |
1966 | Ludovico Scarfiotti | Ferrari | Ferrari | Mike Parkes | Ferrari | Ferrari |
1965 | Jackie Stewart | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1964 | John Surtees | Ferrari | Ferrari | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | John Surtees | Ferrari | Ferrari |
1962 | Graham Hill | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1961 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Wolfgang von Trips | Ferrari | Ferrari |
1960 | Phil Hill | Ferrari | Ferrari | Phil Hill | Ferrari | Ferrari |
1959 | Stirling Moss | Cooper | Climax | Stirling Moss | Cooper | Climax |
1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1957 | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall | Stuart Lewis-Evans | Vanwall | Vanwall |
1956 | Stirling Moss | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1954 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1953 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1951 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 70 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 79 %
Počet řazení za kolo: 36
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,1 g v 7. zatáčce
Největší rychlost: 355 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 638,1 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 418,8 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 18,846 s
Počet zastávek v boxu: 21
Počet předjetí: 21
Počet předjetí s DRS: 16
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 0 %
Pravděpodobnost deště: 12 %
Průměrná teplota vzduchu: 27,9 °C
Průměrná teplota asfaltu: 39,2 °C
Doba věnovaná brzdění : 12 %
Průměrné přetížení: 5,5 g
Náročnost na brzdy: 8