Před VC Ruska 2018
Šestnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
F1 opustila Evropu a po dvou nejrychlejších okruzích přijde na řadu jeden z pomalejších. Závod může ovlivnit třeba i několikeré vyjetí safety caru. A také kvalifikace. S výjimkou loňska vyhrál čtyři předchozí VC Singapuru jezdec z pole position.
Historie okruhu
První dvě VC Ruska se uskutečnily v Petrohradu už před druhou světovou válkou v letech 1913 a 1914. Po vzniku mistrovství světa se z pochopitelných důvodů v kalendáři F1 neobjevovaly. Od osmdesátých let však Bernie Ecclestone vyvíjel velkou snahu, aby pronikl za železnou oponu do komunistické země. Plány na pořádání závodu v Moskvě však pokaždé zkrachovaly. Nakonec se mu to dřív podařilo v roce 1986 v Maďarsku.
Po rozpadu Sovětského svazu se vyrojily další projekty, které po roce 2000 dostávaly konkrétní podobu. Nakonec se o jejich realizaci zasloužil ruský prezident Vladimír Putin. Nejdřív podpořil pořádání zimních olympijských her v Soči a vzápětí využití areálu i potřebného zázemí pro pořádání velké ceny F1. Premiéře závodu na pobřeží Černého moře byl také osobně přítomen.
První VC Ruska se jela v Soči v roce 2014
Výstavba okruhu si vyžádala dalších 150 000 milionů euro. Autorem byl samozřejmě Hermann Tilke. S využitím olympijského parku v Soči a běžných ulic vytvořil trať splňující požadavky na moderní závodní okruh. Je dostatečně široký s potřebnými únikovými zónami, i když na mnoha místech trať obklopují zdi. Místy se podobá okruhu v přístavu ve Valencii, kde se jezdilo v letech 2008 až 2012. Ideálním místem pro předjíždění by teoreticky měla být 2. zatáčka. Skutečnost je však odlišná. V minulém ročníku jsme během VC Ruska neviděli ani jedno předjetí. Dokonce ani s použitím DRS!
První závod se zde uskutečnil v roce 2014 a premiéru sledovalo kromě prezidenta Vladimíra Putina také 65 000 nadšených diváků. Z vítězství se dosud radoval pouze tým Mercedes a jeho jezdci Lewis Hamilton (2x), Nico Rosberg a Valtteri Bottas.
Vzpomínka na rok 2017
Ruská velká cena se loni jela už koncem dubna. Jako lídr průběžné klasifikace přijížděl do Soči Vettel se sedmibodovým náskokem na Hamiltona a třicetibodovým na Bottase.
McLaren po sérii pohrom v úvodu sezony nasadil novou, a jak se zdálo spolehlivější, jednotku MGU-H. Pole position, 47. ve své kariéře, si vyjel Vettel. V první řadě s ním stál Räikkönen. Ferrari takovéhoto úspěchu dosáhlo poprvé od VC Francie 2008.
Naděje McLarenu na obrat k lepšímu vzaly rychle za své. Už v zahřívacím kole zastavil Alonso. Zbylých devatenáct účastníků si tak dalo kolečko navíc.
Start skvěle vyšel Bottasovi, který proklouzl před oba rudé vozy. Hamilton vyjížděl jako čtvrtý. V následné strkanici přišli k úhoně Palmer a Grosjean a do akce byl povolán safety car. I při jízdě za ním se Strollovi povedlo udělat hodiny.
Vettel výhodu pole position nedokázal zužitkovat
Sotva neutralizace skončila, objevil se v boxech Ricciardo, aby je již neopustil. Pořadí se jinak neměnilo. Piloti kroužili ve zhruba dvousekundových rozestupech, pouze na Magnussena se lepili Sainz, Kvjat a Stroll. Hamilton si stěžoval na přehřívání motoru. Magnussen a Vandoorne dostali pětisekundové tresty za zkracování trati ve druhé zatáčce.
Optimismus Alonsovi dlouho nevydržel
V patnáctém kole vedl Bottas před Vettelem, Räikkönenem, Hamiltonem, Verstappenem, Massou, Pérezem, Oconem, Hülkenbergem a Magnussenem. Vettelova ztráta postupně narostla na 5,5 sekundy a Räikkönenova na více než deset. Hamilton dostal zprávu, že se přehřívají oba mercedesy, ale Bottas má výhodu čistého vzduchu.
Zastávky nejprve absolvovali borci z chvostu pole. Kvjat s Magnussenem klesli za Vandoornea, Massa se usadil na desátém místě. Sainz měl bez Magnussena konečně volnou cestu.
Po 25 kolech se Sainz zařadil na jedenácté místo, Vandoorne na čtrnácté. Obě toro rosso se přes boxovou uličku dostaly před Magnussena a Sainze od top ten dělil pouze nepřezutý Stroll.
Ze špičky přezul jako první Ocon a spadl za Massu. Vettel se Bottasovi přiblížil na tři sekundy a Mercedes se rozhodl zareagovat výměnou pneumatik. Fin se na dráhu vrátil s velkým časovým polštářem před třetím Hamiltonem.
Čest Red Bullu zachraňoval Max Verstappen
Na konci 29. kola se do boxů vydal Räikkönen. Předjel ho při tom Bottas, ale už ne Verstappen. Nizozemec vzápětí zvládl zastávku bez ztráty pozice. Dalším na řadě byl Hamilton a bylo jisté, že se neudrží před Räikkönenem. Hodně času totiž ztratil kvůli předjíždění pomalejších vozů. Posledními mohykány na starých gumách zůstávali Vettel a šestý Hülkenberg.
Exmistr světa vydržel 34 kol. Na o sedm kol novějších pneumatikách ho čekala likvidace pětisekundového manka na Bottase. Ve 38. kole se Bottasovi při brzdění zablokovalo kolo a jeho náskok před Vettelem se redukoval na méně než tři sekundy. Hülkenberg pokračoval v neuvěřitelně dlouhém úseku na původním obutí, aniž by brzdil za ním jedoucího Massu. Přezouval až ve 41. kole.
Verstappen jel vlastní závod a Hamilton nedokázal udržet Räikkönenovo tempo. Vettel se dotáhl na rozdíl dvou vteřin. Byl evidentně rychlejší než Bottas, jenže dojet a předjet jsou dvě odlišné věci. Nedostal se ani do takové blízkosti, aby mohl použít DRS.
Valtteri Bottas slavil první vítězství ve F1
Bottas dosáhl svého premiérového vítězství ve F1. Na dalších bodovaných příčkách se umístili Vettel, Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Pérez, Ocon, Hülkenberg, Massa a Sainz.
VC Ruska
Okruh: Sochi Autodrom
Místo: Soči
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12014
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5848 m
- DÉLKA ZÁVODU309,745 km
- REKORD OKRUHU1:36,844 (2017)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška21,4 – 23,3 m
- Opotřebení pneumatiknízké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivamalá
28. – 30. září 2018
- První tréninkPÁ 10:00 – 11:30
- Druhý tréninkPÁ 14:00 – 15:30
- Třetí tréninkSO 11:00 – 12:00
- KvalifikaceSO 14:00 – 15:00
- ZávodNE 13:10 – 15:10
Charakteristika okruhu
Velká cena Ruska se jezdí od roku 2014 přímo uprostřed olympijského parku v Soči, kde tribuny pojmou až 55 000 diváků. Po odjezdu ze startovní rovinky přijedou vozy přímo do prostoru olympijského náměstí. Po zdolání několika zatáček následuje průjezd mezi stadióny Fišt, Šajba a Bolšoj. Jezdci se projedou i kolem curlingového centra a rychlobruslařské haly Iceberg.
Vítězové VC Ruska
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 50 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 61 %
Počet řazení za kolo: 66
Spotřeba paliva: vysoká
Největší přetížení: 3,3 g ve 4. zatáčce
Největší rychlost: 343 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 1029,5 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 419 m
Průjezd uličkou před boxy (60 km/h): 18,855 s
Počet zastávek v boxu: 20
Počet předjetí: 0
Počet předjetí s DRS: 0
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 75 %
Pravděpodobnost deště: 10 %
Průměrná teplota vzduchu: 21,9 °C
Průměrná teplota asfaltu: 30,0 °C
Doba věnovaná brzdění : 16 %
Průměrné přetížení: 4,6 g
Náročnost na brzdy: 8