Bottas těžil z Hamiltonova zaváhání
VC Ruska – kvalifikace
Senzace se nekonala, Ferrari nevytáhlo žádnou tajnou zbraň. V kvalifikaci utrpělo bolestnou porážku a muselo přihlížet, jak Bottas slaví svoje šesté postavení v čele startu ve F1.
Rtuť na teploměru se nepohnula a setrvávala na 23 stupních při vlhkosti vzduchu 62 procent. Povrch okruhu se ohřál na 37 stupňů.
Čekalo se, že dosavadní převahu potvrdí Mercedes. Ferrari v trénincích rozhodně neprokazovalo optimální formu. V případě Red Bullu se dokonce šuškalo, že vzhledem k masivním penalizacím a potřebě šetřit pneumatiky možná do kvalifikace buď vůbec nenastoupí, nebo jen symbolicky.
Pro Red Bull měla kvalifikace jen okrajový význam
Kolem zeleného světla na konci boxové uličky nejprve projely oba williamsy. Jako první na monitorech ale naskočilo Magnussenovo jméno. Dán zvládl kolo za 1:34,1. Podle očekávání se v čele dlouho neudržel. Vettel na hyperměkké směsi zaznamenal 1:33,5, Räikkönen 1:33,8.
Odpověď Mercedesu byla pádná, protože Bottasovi naměřili 1:33,1. Ještě nadějněji vypadal Hamiltonův pokus, ve třetím sektoru ho ale přerušil. Mezitím se dosud nevýrazný Räikkönen vybudil k výkonu jen o dvě desetiny pomalejšímu než Bottasův. Ve finské přetahované byl na tahu Bottas – 1:33,0. Bariéra 1:33, v Soči dosud nepřekonaná, se otřásala v základech. Ne dlouho, protože Hamilton ji zboural.
Pozornost se pozvolna přesouvala ke konci pořadí. Ricciardo a Verstappen zatím neměli čas, ohroženi vyřazením byli rovněž Sirotkin, Stroll a Vandoorne. Hoši od Red Bullu to ale nezabalili a dokonce se vklínili mezi Mercedes a Ferrari. Tím potopili Alonsa a Hartleye, kteří doplnili výše zmíněnou trojici. U Williamsu a McLarenu mohli pro dnešek balit. Sirotkin své početné fanoušky na tribunách vůbec nepotěšil a navíc ještě po hodinách udělal škodu na autě.
Ve druhé fázi byli všichni zvědaví, zda se někdo pokusí postoupit s ultraměkkými gumami. Hyperměkké totiž jinak vůči obutí velmi přívětivá trať doslova žere. Začínat závod na jejich tvrdších příbuzných se tudíž jeví výhodnějším řešením.
Nikdo z Ferrari nenašel recept na drtivé tempo Mercedesu
Ukázalo se, že zkusit to hodlají všichni ústřední protagonisté. V tomto případě byl risk určitě zisk. Bottas i Hamilton byli dokonce rychlejší než v úvodní části. Ferrari zaostávalo o zhruba půl vteřiny, ale bylo jasné, že i jemu to bude stačit. Red Bull další, pro něj víceméně nesmyslný, boj vzdal a jeho jezdci už poskytovali rozhovory médiím. Rovněž další „trestanec“ Gasly předčasně vystoupil z kokpitu toro rosso. Ovšem mrtvo bylo i v kójích Renaultu. Hülkenberg a Sainz, respektive stratégové stáje, dali přednost svobodné volbě pneumatik před pofidérní prestiží umístění v top ten. Prostřední díl kvalifikace se tak stal pouhou formalitou.
O pole position si to rozdali Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Leclerc, Grosjean, Ocon, Pérez, Magnussen a Ericsson. Reálnou šanci měli však pouze první čtyři a tipovalo se, že se umístí přesně v tomto sledu. Jako napínavější se dokonce jevila šavlovačka o páté stání na roštu.
Bottas zajel 1:31,5 a čekal, co Hamilton. Tomu na něj chyběly čtyři tisíciny, o něž přišel zřejmě v prostředním úseku. Rudé monoposty neměly nárok, půlsekundová propast byla příliš hluboká, než aby se v druhé rundě dala přeskočit. Pátý byl zatím Ocon a hlavní hrozbu pro něj představovali Leclerc a Magnussen.
Lewis Hamilton se o pole position připravil vlastní chybou
Bottas nebo Hamilton? Oba ze svých vozů mačkali poslední rezervy, úřadující šampion jich ale nacházel víc. Dokud se na okamžik neocitl vedle dráhy… Naštvaný ani nedojel do cíle.
Pole position tak náleží Bottasovi. Druhou řadu obsadí ferrari a hned za nimi bude zítra stát Magnussen.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:32,964 | 1:32,744 | 1:31,387 | 17 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32,410 | 1:32,595 | 1:31,532 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:33,476 | 1:33,045 | 1:31,943 | 18 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:33,341 | 1:33,065 | 1:32,237 | 18 |
5. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34,078 | 1:33,747 | 1:33,181 | 15 |
6. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | 1:34,290 | 1:33,596 | 1:33,413 | 17 |
7. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:33,924 | 1:33,488 | 1:33,419 | 17 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:34,084 | 1:33,923 | 1:33,563 | 16 |
9. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:34,022 | 1:33,517 | 1:33,704 | 17 |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:34,170 | 1:33,995 | 1:35,196 | 17 |
11. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:33,048 | 5 | ||
12. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:33,247 | 4 | ||
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:34,383 | 8 | ||
14. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:34,626 | 6 | ||
15. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:34,655 | 6 | ||
16. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:35,037 | 7 | ||
17. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:35,504 | 6 | ||
18. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:35,612 | 6 | ||
19. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:35,977 | 6 | ||
20. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:36,437 | 7 |