Bottas musel nechat vyhrát Hamiltona
VC Ruska – závod
Nakonec to pro stříbrné šípy nebyla taková procházka, jak se čekalo. Vettel docela dost kousal, nezabránil však tomu, aby pod šachovnicí projela jako první dvojice Hamilton a Bottas, ve sledu dle příkazu od týmu. Hrdinou dne se nicméně stal famózně jedoucí Verstappen.
Dopoledne v Soči pršelo, nyní ale pravděpodobnost deště klesla na 40 procent. Vzduch měl teplotu 24 stupňů, asfalt jen o dva více.
Hlavním uchazečem o prvenství se všem odborníkům jednoznačně jevil Mercedes. Šance Ferrari se spatřovaly jedině v tom, že „něco vymyslí“ bezprostředně po startu. Vettel přitom musel vyhrát, aby si uchoval reálnou šanci na titul. Zezadu vyrážející red bully obuly nejtvrdší dostupnou směs, což jasně ukázalo, jakou strategii tým volí.
Zázrak se nestal. Vettel se sice po zhasnutí červených světel téměř dostal na Hamiltonovu úroveň, ale duo Mercedesu si dokázalo pohlídat pozici. Bottas navíc parťákovi na chvíli posloužil jako tažný stroj. Po prvním kole měl loňský vítěz náskok 1,4 sekundy na Hamiltona a 2,3 sekundy na Vettela. Výborně začal Leclerc, který se posunul před Ocona a Magnussena na pátou příčku.
Jako raketa pak prolétal polem Verstappen. V úvodním kole nechal za sebou plných sedm soupeřů! Dnes právě jednadvacetiletý Nizozemec ovšem nepolevoval, o čemž se postupně přesvědčili Sainz, Ericsson a Grosjean. V pátém kole jsme ho zaznamenali už na osmé pozici. Ricciardo naproti tomu stále figuroval jako patnáctý.
Max Verstappen se probíjí přes dvojici renaultů na své skvělé cestě vzhůru
Obě auta toro rosso prakticky současně předvedla hodiny. Gasly a Hartley vzápětí zamířili do boxů a odstoupili, patrně z bezpečnostních důvodů.
Alonso již v šestém kole nasadil měkké pneumatiky se zjevným úmyslem vydržet na nich až do konce. Pro stejný krok se rozhodl i Magnussen.
Verstappenovi šlo všechno z cesty. V osmém kole byl klasifikován jako osmý a na čtvrtého Räikkönena ztrácel čtrnáct sekund. Vedl Bottas před Hamiltonem (+0,9), Vettelem (+3,1), Räikkönenem (+6,3), Verstappenem (+20,2) a Leclerkem (+23,3).
Ve dvanáctém kole se u mechaniků objevil Bottas. Také on přešel z ultraměkké na měkkou směs a vrátil se daleko za Verstappenem. Hamilton vycítil příležitost a pořádně šlápl na plyn. Jenže Bottas zdatně kontroval. Po nějaké stájové režii nebylo zatím u Mercedesu ani vidu, ani slechu.
Zastávku absolvoval také Vettel, aniž by z ní vůči Bottasovi cokoliv vytěžil. Po něm odbočil do boxové uličky Hamilton. Obsloužen byl bez sebemenšího problému, přesto všichni jen nechápavě zírali na live timing. Vettel byl najednou před ním! Tohle tedy Ferrari vyšlo parádně. Totovi Wolffovi ztvrdly rysy a Hamilton se jen udiveně ptal do vysílačky, jak se to mohlo stát.
Sebastian Vettel dělal, co se dalo, ale Ferrari momentálně na Mercedes rychlostně nemá
Brzy se ovšem počal věnovat užitečnější činnosti. Vettela měl na dostřel, takže se nalepil na jeho zadní křídlo a ve velkém stylu ho naháněl. V jednom okamžiku to vypadalo, že dojde ke kolizi. Hamilton řval do rádia, že Vettel dvakrát po sobě změnil stopu a sportovní komisaři skutečně počali incident vyšetřovat, k žádného postihu však nesáhli. Posléze si ve čtvrté zatáčce dobyl očividně rychlejší Hamilton pozici zpět.
Z vedení se až do 18. kola těšil Räikkönen, kdy ho kvůli výměně gum přepustil Verstappenovi. Nastávala klíčová fáze velké ceny. Bottas, tlačený zezadu Hamiltonem, bleskově doháněl Verstappena. Otázkou bylo, nakolik jím bude brzděn. Pokud by za ním uvízl, svitla by Vettelovi ještě jiskřička naděje.
Čtveřice v čele se skutečně sjížděla, zatím mimo dosah DRS. A pak ve 25. kole Bottas uslyšel tato slova: „Nech Lewise jet. Třináctá zatáčka v tomto kole.“ Tak přece jen… Po chvíli si poslechl také zdůvodnění: Hamiltonovi se na gumách dělají puchýře, proto je třeba, aby ho kryl před Vettelem. Shodou okolností ke stejnému jevu došlo na rozhraní první a druhé desítky v podání jezdců Racing Pointu – Pérez se dostal před Ocona, jehož úsilí pokořit Magnussena zatím přicházelo vniveč.
Ve 32. kole svítilo na monitorech pořadí Verstappen, Hamilton (+2,9), Bottas (+4,9), Vettel (+6,2), Räikkönen (+13,1) a dosud nepřezutý Ricciardo (+26,3). Vettel zajel nejrychlejší kolo, zatímco Hamiltonovi k pneumatikám přibyly i trable s výpadky motoru. Přesto se držel dvě sekundy za Verstappenem a dvě před Bottasem.
Pro Valtteriho Bottase to byl hodně náročný den...
Čekalo se, kdy si Verstappen splní svoji závodnickou povinnost. Když ve 39. kole si nechal dát nové pneumatiky (a hned také přední křídlo) Ricciardo, zůstal Mad Max v tomto směru posledním mohykánem. Vydržel až do 43. kola, nazul ultraměkké gumy a vydal se na nich stíhat čtvrtého Räikkönena. Šestý kroužil Ricciardo, sedmý Leclerc a osmý stále úporně vzdorující Magnussen. Po Oconovi si na něm vylámal zuby rovněž Pérez.
Napětí se vybilo. Osm kol před cílem měl Hamilton na Bottase k dobru 2,3 a na Vettela 3,9 sekundy. Verstappen by musel smazat čtrnáctisekundové manko na Räikkönena. Zbytek účastníků nebyl na dohled.
Bottas se naivně otázal, zda by ho obhájce titulu náhodou nenechal vyhrát, když z Vettela už nejde strach. Dozvěděl se, že mu všechno v padoku vysvětlí Toto.
Jubilejní sedmdesáté vítězství ve VC F1 nakonec Hamilton, jehož technické potíže zřejmě tak zásadní nebyly, vyšperkoval ještě nejrychlejším kolem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:27:25,181 | 53 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +2,545 | 53 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +7,487 | 53 | 15 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +16,543 | 53 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +31,016 | 53 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | +80,451 | 53 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | +98,390 | 53 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 52 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 52 | 1 |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -2 kola | 51 | 0 |
17. | Carlos Sainz | Renault | Renault | -2 kola | 51 | 0 |
18. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -2 kola | 51 | 0 |
Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | - | 4 | 0 | |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | - | 4 | 0 |