Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kdo je po zimních testech nejspokojenější?

Kdo je po zimních testech nejspokojenější?

Ferrari a Mercedes odkryly své karty

Předsezonní testy 2019 jsou již minulostí. Jak vyznělo srovnání Mercedesu a Ferrari?

Ferrari oslňovalo od prvního dne, zatímco Mercedes se držel zpátky. Z Ferrari se rychle stal favorit minimálně pro začátek sezony. Ke změně došlo až pátý den testů, kdy Mercedes vyjel s markantně propracovaným vozem. Ukázalo se, že verze odhalená novinářům a používaná během prvních čtyř dnů byla v Brackley dokončena v listopadu a výsledkem zimní práce je až vůz se zahnutým nosem, propracovanějším předním křídlem, jinou přední částí podlahy, deflektory, bočnicemi i krytem motoru s T-křídlem.

Během testování se Mercedesu porouchala jedna pohonná jednotka, ale přesto dominuje žebříčku odjetých kol.

tým                         kola
Mercedes           - 1190
Ferrari                  - 997
Renault                - 961
Toro Rosso         - 935
Alfa Romeo        - 922
McLaren              - 873
Haas                    - 871
Red Bull Racing - 833
Racing Point       - 625
Williams              - 567

Na chvostu však jsou týmy Racing Point a Williams, zákazníci Mercedesu, což dává více dat motorovým inženýrům Ferrari.

motor           kola
Ferrari       - 2790
Mercedes - 2382
Renault     - 1834
Honda       - 1768

Fanoušci Ferrari by se měli asi nejvíce obávat spolehlivosti vozu SF90, protože druhá polovina testů v tomto ohledu nevyzněla vůbec dobře. Červený vůz zdrželo několik chyb v elektronice, ale i závady výfukového potrubí, ráfku kola a chladicího systému. Hlavně Vettelova nehoda zapříčiněná ráfkem pak měla za následek ztrátu cenného času na trati.

S rychlostí ale může být Ferrari spokojeno. Zatímco týmy jako Toro Rosso a McLaren absolvovaly krátké výjezdy s čerstvými pneumatikami průběžně, Ferrari a Mercedes otálely. Teprve v poslední den se k nácviku kvalifikace dostali všichni čtyři jezdci těchto týmů a nejrychlejší byl Sebastian Vettel, ovšem pouze o 0,003 sekundy než Lewis Hamilton.

směs  nejrychlejší kolo               jezdec
C5           1:16.221               Sebastian Vettel (Ferrari)
C4           1:16.628               Lewis Hamilton (Mercedes)
C3           1:16.720               Sebastian Vettel (Ferrari)
C2           1:17.2                    Charles Leclerc (Ferrari)


  jezdec tým motor čas odstup
1. Sebastian Vettel  Ferrari Ferrari 1:16,221  
2. Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes 1:16,224 + 0.003
3. Charles Leclerc  Ferrari Ferrari 1:16,231 + 0.010
4. Valtteri Bottas  Mercedes Mercedes 1:16,561 + 0.340
5. Nico Hülkenberg  Renault Renault 1:16,843 + 0.622
6. Alex Albon  Toro Rosso Honda 1:16,882 + 0.661
7. Daniil Kvjat  Toro Rosso Honda 1:16,898 + 0.677
8. Carlos Sainz  McLaren Renault 1:16,913 + 0.692
9. Romain Grosjean  Haas Ferrari 1:17,076 + 0.855
10. Lando Norris McLaren Renault 1:17,084 + 0.863
11. Pierre Gasly  Red Bull Honda 1:17,091 + 0.870
12. Daniel Ricciardo  Renault Renault 1:17,114 + 0.893
13. Kimi Räikkönen  Alfa Romeo Ferrari 1:17,239 + 1.018
14. Lance Stroll  Racing Point Mercedes 1:17,556 + 1.335
15. Kevin Magnussen  Haas Ferrari 1:17,565 + 1.344
16. Antonio Giovinazzi  Alfa Romeo Ferrari 1:17,639 + 1.418
17. Max Verstappen  Red Bull Honda 1:17,709 + 1.488
18. Sergio Pérez  Racing Point Mercedes 1:17,791 + 1.570
19. George Russell  Williams Mercedes 1:18,130 + 1.909
20. Robert Kubica  Williams Mercedes 1:18,993 + 2.772
21. Pietro Fittipaldi  Haas Ferrari 1:19,249 + 3.028

- všichni jezdci dosáhli nejlepšího času na C5, pouze Fittipaldi na C4 a Verstappen na C3

Při bližším pohledu bylo Ferrari v prvním sektoru (v porovnání nejlepších časů) o 0,082 s rychlejší než Mercedes a v prostředním o 0,174 s. V posledním sektoru byl ale rychlejší Mercedes, a to rozdílem 0,202 s. Podle pozorovatelů se to shoduje s charakteristikami vozů. SF90 bylo úžasně stabilní v dlouhých rychlých zatáčkách, W10 mělo neméně skvělou stabilitu v šikaně a ve výjezdu z ní.

V porovnání závodní simulace chybí Lewis Hamilton, který se jí vyhnul. Po vymazání pomalejších časů strávených za jinými vozy by nejlepší průměr vyšel Sebastianu Vettelovi, který ale kvůli problémům ani nedokončil poslední úsek. Nejlepší srovnání tak nabízejí Valtteri Bottas a Charles Leclerc. Oba vyzkoušeli dvouzastávkovou strategii, ale Fin začal na směsi C3 a až následně přezul na C2, zatímco Monačan jel pouze na C2 (což by mu v závodě pravidla nedovolila), přičemž start jejich simulací ve čtvrtek dělilo pouze 20 minut. Ve srovnání průměrného času na kolo byl jezdec Ferrari o 0,4 sekundy rychlejší než jeho soupeř.

Je třeba říci, že Red Bull se v posledních dvou dnech nemohl předvést kvůli havárii Pierra Gaslyho, při které se poškodila poslední vyrobená převodovka, což týmu zhatilo plány. Williams ke konci testu již trápila opotřebovanost některých dílů FW42, přičemž nové prostě nebyly, a vzhledem k dosaženým časům je považován za outsidera. Těžší začátek sezony se očekává i u Racing Pointu, jenž bude mít celý nový RP19 až v Austrálii a v Barceloně se tak ani neměl za čím hnát.

McLaren MCL34 sice začal testy ve velkém stylu, ale v druhé půlce, když se ostatní zlepšili, už tak dobře nevypadal. Pozorovatelé si povšimli nestability zádi, což trápilo i předchozí vůz z Wokingu. Naproti tomu Alfa Romeo C37 jezdce pěkně poslouchala, ale nezdá se být celkově rychlá. Renault R.S.19 by se mohl stát pevnou součástí třetí části kvalifikace. Těžko čitelný zůstává Haas VF-19 s poruchami i výkyvy v rychlosti a stejně tak i Toro Rosso STR14. Třeba to ale v Melbourne bude všechno jinak…