Vettelovy hořkosladké roky s Ferrari
Rychlé vzestupy a bolestivé pády
Sebastian Vettel závodil za tým Ferrari od roku 2015 a všechny následující sezony se s odstupem času mohou slévat do jedné velké porážky Lewisem Hamiltonem a Mercedesem, zakončené ještě větší prohrou s týmovým kolegou. Pojďme si proto trochu detailněji připomenout, jak čtyřnásobný šampion nezískal svůj vysněný titul s Ferrari.
Po čtyřech titulech v řadě byl rok 2014, první v hybridní éře, pro Vettela jako noční můra. Ještě než sezona skončila, využil výkonnostní klauzuli a oznámil přestup do Scuderie Ferrari. Týmu, za který závodil jeho velký vzor Michael Schumacher, a zároveň stáje, v níž ho nebude trápit slaboučký a nespolehlivý motor Renault používaný Red Bullem.
Ani pro Ferrari nebyla sezona 2014 žádná slast. Ferrari obsadilo až čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů (PK) a Red Bull byl druhý, takže očekávání na začátku roku 2015 nebyla velká. Avšak Vettel měl fantastický start. V prvních šesti závodech získal pět pódiových umístění, ale především vyhrál Velkou cenu Malajsie. Vettel, na rozdíl od týmového kolegy Kimiho Räikkönena, zvítězil ještě dvakrát, na pomalých tratích v Maďarsku a v Singapuru. Výkon motoru Mercedes však Vettela nepustil do skutečného boje o titul a Ferrari bylo rádo i za druhé místo v PK a Vettelovo třetí mezi jezdci.
Druhý závod, první vítězství. Foto: Ferrari
V roce 2016 však přišlo první velké rozčarování. Očekávání byla tentokrát vysoká, ale Ferrari nevyhrálo ani jeden závod a v PK bylo opět poraženo Red Bullem. Mercedes měl pořád mnohem lepší motor a Red Bull aerodynamiku, takže na Ferrari zbylo třetí místo. Vettelova frustrace se v závěru roku projevila roztočením Nika Rosberga v Malajsii a slovní potyčkou s FIA v Mexiku. Na obzoru ale již svítal nový den.
V Mexiku Vettelovi poprvé povolily nervy. Foto: Mercedes
Rok 2017 byl ve znamení velké změny technických pravidel na straně vozů. Nespokojení soupeři Mercedesu se zasadili o opuštění konceptu vozů se silným motorem a slabou aerodynamikou. Přešlo se k vozům se silným motorem a extrémně účinnou aerodynamikou, které rychle začaly přepisovat traťové rekordy.
Vettel vyhrál VC Austrálie a poprvé se s Ferrari dostal do vedení šampionátu. V dalších pěti závodech přidal dvě vítězství a tři druhá místa a už to vypadalo, že Ferrari využilo změnu technických pravidel k zahájení nové úspěšné kapitoly. Tifosi však byli opět zklamáni. Mercedes pochopil svůj vůz, který si do té doby vysloužil přezdívku primadona, i nové pneumatiky Pirelli a začal vyhrávat. K tomu se přidal Vettelův zkrat v Ázerbájdžánu, kde úmyslně kolidoval s Hamiltonem za bezpečnostním vozem. V paměti zůstal také start VC Singapuru, kde ze závodu vyřadil sebe i Räikkönena. Po technických problémech v Malajsii a v Japonsku Vettel matematicky vypadl z boje o titul dva závody před koncem sezony, i když v jezdeckém šampionátu poprvé s Ferrari vybojoval druhé místo.
Vítězství v Austrálii nepredznamenávalo začátek nové éry. Foto: Ferrari
Také sezona 2018 začala fantasticky, vítězstvími v prvních dvou závodech. Následovaly lepší i horší závody, ale to tentokrát platilo i o Hamiltonovi a spolehlivosti Mercedesu, a už to skutečně vypadalo hodně dobře. Za bod zlomu můžeme považovat VC Německa. Vettel byl ve vedení šampionátu i závodu, jenže se na mokré trati dopustil jezdecké chyby a před domácími diváky zapíchl nos červeného vozu do bariéry. Do vedení závodu a po jeho skončení i šampionátu se dostal Hamilton. Vettel už pak do konce roku vyhrál pouze jeden závod, zatímco Hamilton sedm. Hodně tomu pomohl fakt, že v Itálii, Japonsku i v USA jsme Vettelův vůz viděli otočený proti směru jízdy. Těžko soudit, zda by bez těchto chyb měl nějakou šanci porazit silně finišující Mercedes.
Vettel do domácího závodu nastoupil jako lídr šampionátu. Naposledy s Ferrari. Foto: Force India
A pak to už šlo z kopce. Možná i proto, že v roce 2019 dostal mladšího týmového kolegu, odchovance Ferrari Charlese Leclerka. Od předsezonních testů však bylo zřejmé, že Ferrari ztratilo závodní kontakt s Mercedesem. Alespoň v kvalifikacích ale nastala změna, motor Ferrari zesílil a jezdce bylo často vidět na pole position. Častěji tam však stál Leclerc, který i získal dvě vítězství proti Vettelovu jednomu.
V roce 2019 si musel dávat pozor i na hrozbu uvnitř týmu. Foto: Ferrari
Ani se nedá říct, zda v roce 2020 více propadlo Ferrari nebo Vettel. Oba červené vozy najednou vypadly ze špičky a zařadily se do středu pole. Avšak čtyřnásobný šampion byl často až na chvostu pelotonu, kvalifikační souboje s týmovým kolegou prohrál v poměru 4:13 a závodní 3:10.
Již před sezonou Ferrari podepsalo smlouvu s Carlosem Sainzem a Vettelovi prostě oznámilo, že jeho služby příští rok nebude potřebovat. Proto se celý rok povídalo, že v Maranellu nikomu nevadí, že Leclerkova hvězda stoupá na úkor Vettelovy. Teprve 33letý závodník se v roce 2021 pokusí o restart kariéry s britskou značkou Aston Martin.
Sezona 2020 byla Vettelovou nejslabší. I ve voze Toro Rosso na začátku kariéry nasbíral mnohem více bodů než ve SF1000. Foto: Ferrari
Zdroj: MotorsportWeek, úvodní foto: Ferrari