Tak co máš nového, sezono 2019?
Naposledy si zopakujme všechny velké změny
Zítra začíná první závodní víkend nové sezony. Nejlepší čas zopakovat si změny, abychom je měly všechny v čerstvé paměti.
Aerodynamika
Přední křídlo se rozšířilo z 1,8 metru na rovné dva. Koncové pláty jsou jednodušší a mnohem menší než loni a celé přední křídlo se oproti zbytku vozu posunulo o 2,5 centimetru dopředu.
Zadní křídlo je jednodušší, vyšší a širší a má o 25 % účinnější klapku DRS.
Deflektory jsou také posunuty dopředu a zmenšené.
Brzdové kanálky, v poslední době čím dál více využívané jako součást aerodynamiky, byly zjednodušeny.
Bezpečnost
Do povinné výbavy jezdce přibyly biometrické rukavice. Loňské přilby byly povinně vyměněny za nový typ se zmenšeným otevíráním průzoru, které jezdce lépe ochrání před letícími troskami.
Minimální hmotnost jezdce
Od tohoto roku se zavádí minimální povolená hmotnost jezdce se sedačkou a pomůckami. Pokud je pod limitem 80 kg, tým musí rozdíl dorovnat závažími umístěnými těsně pod sedačkou.
Následkem toho se minimální hmotnost vozu zvýšila na 740 kilogramů.
Velký návrat
Kontrola dodržování technických pravidel
Dosud vozy před závodem kontrolovala FIA, od nynějška to nechá na týmech. FIA si samozřejmě vyhradila právo ověřit si legálnost vozu v průběhu víkendu.
Trest ztráty pozic na startovním roštu
Od minulého roku každý, kdo měl na startovním roštu přijít o více než 15 míst, byl automaticky poslán na poslední startovní pozici. Pokud ale takový trest dostalo několik jezdců, seřadili se prostě v pořadí, v jakém jim byly uděleny tresty. Nyní se budou řadit podle nejlepšího kvalifikačního času.
Start z boxové uličky
Jezdci potrestanému formou startu z boxové uličky bude umožněno absolvovat zahřívací kolo spolu s ostatními závodníky.
Předjíždění po stažení bezpečnostního vozu
Ještě loni se po stažení bezpečnostního vozu mohli jezdci začít předjíždět od čáry známé jako "první safety-car linie". Letos už je to dovoleno pouze za startovní/cílovou čárou.
Šachovnicová světla
Vzhledem k incidentu s předčasným odmávnutím konce závodu šachovnicovou vlajkou svěřenou do rukou Winnie Harlowové, který nebyl prvním svého druhu, se zavádějí šachovnicová světla. Pouze ty nyní mohou oficiálně ukončit závod, ačkoli tradice mávání šachovnicovou vlajkou zůstane zachována (takže pozvané celebrity nezaujímající se o průběh samotného závodu mohou vesele mávat).
Maximální množství paliva
Od roku 2014 se závodilo se 100 kilogramy paliva na velkou cenu, od roku 2017 to bylo 105 kg a od roku 2019 to je 110 kg. Vozit s sebou kilogramy paliva navíc ale vůz zpomaluje kvůli vyšší hmotnosti a rozhození vyvážení, takže plnou nádrž očekáváme pouze na některých rychlých tratích, kupříkladu na Okruhu Gillese Villeneuvea v Montréalu.
Nespalování oleje
Boj proti nahrazování paliva olejem, hlavně v kvalifikaci, pokračuje zaváděním nových omezení. Jedno z nich týmům přikazuje udržovat během kvalifikace prázdnou pomocnou olejovou nádrž.
Šéf i technický ředitel Scuderie Ferrari
Pneumatiky
Pro sezonu 2019 je v nabídce Pirelli pět směsí pneumatik, C1 (nejtvrdší) až C5 (nejměkčí). Pro konkrétní okruh budou vždy v nabídce tři, tak jako dosud. Barevně se ale vždy bude opakovat kombinace bílé (nejtvrdší), žluté (prostřední) a červené (nejměkčí).
Všechny pneumatiky mají tenčí běhoun, stejně jako loňské „speciální pneumatiky na nový asfalt“ použité v Barceloně, Silverstone a na okruhu Paula Ricarda.
Bod za nejrychlejší kolo
Sezonou 2019 začíná F1 po desetiletích opět udělovat bod za nejrychlejší kolo závodu. Vzhledem k nedobré zkušenosti se spekulanty v jiných sériích ale bude bráno v potaz pouze 10 závodníků na bodovaných pozicích.
Alfa Romeo je zpátky, Sauber zcela nezmizel
Tým Alfa Romeo Sauber se v zimě přejmenoval na Alfu Romeo. Italská automobilka spadající pod koncern Fiat Chrysler ale zůstala pouze titulárním sponzorem a tým nadále vlastní společnost Sauber Motorsport. Zachované zůstalo i C ve jménu letošního vozu C38, což je vzpomínka na zesnulou manželku Petera Saubera Christiane.
Red Bull Honda
Jediný z aktuální trojice špičkových týmů, který není vlastněn automobilkou, změnil dodavatele motorů. Renault nyní spoléhá pouze na svůj tovární tým a na McLaren.
Kvjat do Toro Rosso, Gasly do Red Bullu, Ricciardo do Renaultu, Sainz do McLarenu, Vandoorne ven
Přestupy jezdců
Loňský přestupový kolotoč byl šílený. Z Toro Rosso do Red Bullu přestoupil Pierre Gasly, z Red Bullu do Renaultu Daniel Ricciardo, z Renaultu do McLarenu Carlos Sainz. McLaren se rozloučil s oběma svými jezdci, Fernandem Alonsem i Stoffelem Vandoornem, a vzal nováčka Landa Norrise. Toro Rosso dalo sbohem i Brendonu Hartleyovi, vzalo nováčka Alexandera Albona a vrátil se Daniil Kvjat. S oběma jezdci se rozloučil také Williams, díky čemuž se premiéry dočká George Russell a už nečekaného návratu Robert Kubica. Sergej Sirotkin zůstal bez místa, Lance Stroll přestoupil do týmu Racing Point, kvůli čemuž nebude závodit Esteban Ocon. Z bývalého Sauberu se do Ferrari dostal Charles Leclerc a opačným směrem, do Alfy Romeo, zamířil Kimi Räikkönen. Marcus Ericsson ve F1 skončil a nováčkovské sezony se konečně dočká Antonio Giovinazzi.
Charlie Whiting
Dnes nás zastihla moc smutná zpráva o další, nečekané změně. Ve věku 66 let zesnul Charlie Whiting, čímž F1 přišla o dlouholetého ředitele závodů, bezpečnostního delegáta FIA a oficiálního startéra velkých cen.