Sbohem, zpětná zrcátka?
Jezdci se domáhají kamer a displejů
Jezdci F1 se domáhají zadních kamer a displejů, jako náhrady za zpětná zrcátka. Běžné zrcátko má nějaké své výhody, ale na současných vozech F1 neplní svůj účel zrovna nejlépe.
Zpětná zrcátka jsou malá (protože aerodynamika) a často podivně umístěna (opět, protože aerodynamika), ale to není hlavní současný problém. Ukázalo se, že od poslední velké změny technických pravidel, už dva roky, je problémem velké zadní přítlačné křídlo, kvůli kterému jezdec moc dobře nevidí, co se děje těsně za jeho vozem. Přidejte k tomu velké rozdíly v rychlostech na koncích rovinek kvůli DRS a ERS a nehody se musí dostavit.
"Problém je v tom, že nevidíte vůz rovnou za vámi, dokud nezačne dělat manévr na jedné nebo druhé straně. Do té doby je neviditelný. To je problém, který je třeba řešit," řekl Kevin Magnussen v rozhovoru o nehodě ve VC Japonska, kde zkřížil cestu Charlesi Leclerkovi.
"Je tam zadní křídlo, takže toho za vámi nevidíte. Objeví se, až když se pohne do strany. Teprve potom můžete reagovat. V tomto jsou tyto vozy fakt špatné. Za sebe vidíte pouze v úhlech, takže vůz spatříte pouze v zatáčce, nebo když nejede rovnou za vámi. Rovnou za vámi je slepé místo."
Carlos Sainz souhlasí.
"Musíte si uvědomit, že pro nás není možné vidět vůz za námi. Kevinův manévr mohl být záměrný, ale i špatně odhadnutý kvůli zpětným zrcátkům. Nestalo se to poprvé, takže bych mu nedával stoprocentní vinu. Část viny padá na zrcátka, nejsou na úrovni standardů F1," řekl Španěl.
V Abú Zabí si na zrcátka postěžoval i Magnussenův týmový kolega, který v prvním tréninku nechtěně zablokoval Pierra Gaslyho a způsobil kolizi.
"Inženýři mi zapomněli říct, že se Pierre blíží. Zpětná zrcátka, ty jsou jenom na ozdobu. Stejně dobře by mohly viset na vánočním stromku. Zničil jsem jeho kolo, je mi to líto, ale nevěděl jsem o něm," vysvětloval Romain Grosjean.
Zadní kamery chce i Valtteri Bottas.
"Nevidím důvod, proč by to nefungovalo. V mnoha silničních automobilech a závodních automobilech se již displeje a malé kamery používají. Technologie existuje a my bychom měli vést její vývoj, takže k tomuto nepochybně musíme směřovat," řekl jezdec Mercedesu.
Antonio Giovinazzi letos okusil závodění se zadní kamerou v závodě 24 hodin Le Mans.
"Podle mě je to dobrá věc. Těžko můžete vidět, co se děje za vámi, když na zadní části vozu jsou všechny ty aerodynamické věci. Displeje by nejspíš pomohly. Záleží také na tom, kam se umístí displej, ale podle mě by to bylo dobré řešení. Ve vytrvalostním závodu se zpětná zrcátka používají častěji, protože jezdci ve vozech GT potřebují vidět blížící se LMP1 a jezdci LMP1 potom musí vidět vozy GT za nimi."
Charlie Whiting se již vyjádřil, že nahrazení zrcadel displeji je něco, co Mezinárodní automobilové federaci jistě stojí za detailnější prozkoumání.