Proč jsou LA Clippers cennější než McLaren?
Brown chce svůj tým dostat do zisku
Příští úterý se týmy F1 setkají se zástupci Liberty Media a Mezinárodní automobilové federace, aby si nechaly nastínit budoucnost tohoto sportu. Jedním z největších témat je rozpočtový strop, kolem kterého F1 chodí jako kočka kolem horké kaše už přibližně dvě desetiletí a stále neví, zda bude fungovat. Šéf týmu McLaren Zak Brown, narozený v Los Angeles, nám vysvětluje, jaký by to mělo dopad na finance týmů.
"Když vlastníte závodní tým, měl by vám vydělávat peníze," řekl Zak Brown. "Podívejte se na jiné velké sportovní značky. Jsou hodné miliard (amerických dolarů). A týmy F1? Pomyslete na Force Indii. Sauber byl blízko bankrotu. Lotus, než ho Renault koupil, se topil v dluzích.
Tak mi vysvětlete, jak je možné, že Los Angeles Clippers, kteří ani nejsou špičkovým týmem NBA, která je pouze třetí nebo čtvrtou největší soutěží v USA, mají hodnotu dvou miliard dolarů. V porovnání s tím ve F1… myslím, že žádný tým nemá hodnotu dvou miliard dolarů, přitom jako sport jsme podstatně větší.
Pokud nyní vlastníte tým F1, tak vám to dává privilegium rozhodnout se, zda v něm utopíte 50, 100, 200 milionů. To basketbalové týmy možná nevydělávají vagóny peněz, ale jsou ziskové a jsou hodnotným majetkem.
Atlanta Braves (baseballový tým ve vlastnictví Liberty Media) mají hodnotu 2.5 miliardy, protože jejich vlastník ví, že mu budou vydělávat. Kdyby týmy F1 vydělávaly 10, 20, 30 milionů ročně, měly by hodnotu jedné až dvou miliard dolarů. Jenže v současnosti to tak nefunguje."
Fanoušky McLarenu může těšit, že pokud bude strop nastaven na 150 milionů plus náklady na motory, jezdce, marketing, jak se o tom již dlouho spekuluje, tým by se v roce 2021 mohl vrátit mezi špičku. Malé týmy takový rozpočet možná ani nedají dohromady, nebo se ho budou muset naučit využívat, velké týmy by čekalo masivní propouštění. McLaren má výhodu, že je někde uprostřed.
"Některé týmy se na takovou úroveň beztak nedostanou, zatímco jiné budou muset propustit stovky lidí. Nás čeká pouze menší ladění v závislosti na tom, jak přesně to Chase (Carey, výkonný ředitel F1) nastaví. Další výhodou je, že nám roste automobilová část byznysu, jdeme do Indy 500 a možná půjdeme i do dalších sérií. Díky tomu budeme moci přesunout zaměstnance lépe než některé jiné týmy. To by pro nás byla také výhoda, protože člověk nemůže klidně pracovat, když ví, že společnost musí propustit tři sta, čtyři sta, pět set lidí."