Před VC Ázerbájdžánu 2019
Čtvrtá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po nudě v Číně se fanoušci těší na další dějství, které by mělo přinést mnohem víc soubojů a časté předjíždění. Trať v Baku je k tomu předurčená. Navíc Ferrari už má nůž na krku a Red Bull cítí velkou šanci z pozice třetího vzadu. Oba týmy budou mít k dispozici drobná vylepšení.
Průběžné pořadí v šampionátu je na prvních dvou pozicích poměrně vyrovnané. Vede Hamilton (68 bodů) před Bottasem (62), s velkým odstupem potom bojuje trojice Verstappen (39), Vettel (37) a Leclerc (36). Zajímavé také je, že sedmý Räikkönen (12) ztrácí na Gaslyho pouze jediný bod.
Historie okruhu
V roce 2016 se městská trať v Baku zapsala do dějin F1 jako dosud nejnovější a celkově už 72. okruh mistrovství světa. Jeho autorem byl opět osvědčený německý architekt Hermann Tilke, který navrhl nejrychlejší městský okruh v historii. Ačkoli vede ulicemi hlavního města Ázerbájdžánu, na dlouhé rovince se dosahuje rychlosti přes 340 km/h. Zkušený tvůrce tedy splnil zadání: Vytvořit unikátní okruh, který se v kalendáři F1 zabydlí jako dějiště vzrušujících závodů, z nichž budou jezdci i fanoušci nadšení. A vést ho tak, aby zároveň ukázal nejkrásnější místa Baku. Trať se může pochlubit také jedním unikátem. Na jednom místě klesá až 24,7 metru pod hladinu moře!
Závod se jel poprvé paradoxně jako VC Evropy, i když Ázerbájdžán leží v Asii. Od roku 2017 se už koná jako VC Ázerbájdžánu. V loňském roce se v kalendáři přesunul o dva měsíce vzhůru – z konce června na závěr dubna. Týmy tedy měly znovu o čem přemýšlet s ohledem na změnu klimatických podmínek. Trať nabízí nejen devadesátistupňové zatáčky, ale také několik rovinek. K dispozici budou dvě DRS zóny mezi zatáčkami číslo 2 a 3 a také 20 a 1 na cílové rovince. Rekord okruhu drží Sebastian Vettel výkonem 1:43,441, ale absolutní nejlepší čas Lewise Hamiltona v kvalifikaci měl hodnotu 1:40,593. Oba byly dosaženy v roce 2017.
Na okruhu v Baku se jelo zatím třikrát a pokaždé byl jiný vítěz kvalifikace i závodu. Pole position postupně získali Rosberg, Hamilton a Vettel, z vítězství se radovali Rosberg, Ricciardo a Hamilton. Pouze v prvním případě vedla první pozice na startu k triumfu.
Představitelé týmů se shodují v jednom: průběh a výsledek VC Ázerbájdžánu jsou nepředvídatelné.
Klíčová místa
Baku je naprosto atypickým městským okruhem, protože nabízí několik míst k předjíždění. Na rozdíl od spousty jiných městských okruhů je tento docela rychlý. V roce 2017 se Lewisi Hamiltonovi podařilo zajet kolo průměrnou rychlostí přes 214 km/h. Na plný plyn se jede 56 % závodu. Jezdcům se zdá choulostivý, ale závody na něm bývají i s přispěním dvou zón DRS vzrušující.
Podle názoru mnoha odborníků v sobě skloubil tři okruhy zároveň. První sekce je podobná Soči, druhá připomíná Monako a třetí Montréal. Najít kompromis ve volbě přítlaku je velmi náročné. Na nejdelší rovince v seriálu, která měří 2,1 kilometru, loni dosáhl Ricciardo největší rychlosti 344,4 km/h.
Největším problémem je brzdění. Je záludné a závodníci do toho musejí dát srdce a brzdit co nejpozději, zejména za rovinkami v první a třetí zatáčce. Jestliže mají za cíl brzdit pozdě, znamená to, že jezdí neustále na hranici možností a nemohou si dovolit chybu. Musejí najít hranici při brzdění, a to je v Baku asi nejtěžší úsek cesty k úspěchu, protože prostor mezi zdmi je těsný.
Trať vede historickými ulicemi starého města i širokými bulváry
Okruh zahrnuje čtyři pravoúhlé zatáčky, které vyžadují velké úsilí při brzdění, a jiné zatáčky, kde se úhel stále mění a v důsledku toho se přizpůsobuje i používání brzd. Velmi technickými zatáčkami jsou například osmá a patnáctá, kde je přesné brzdění klíčem k tomu, jak se vyhnout nárazu do jedné nebo druhé zdi, které jsou v těch místech mimořádně blízko.
Podle techniků firmy Brembo, dodávající brzdy předním týmům, je městský okruh v Baku ze všech tratí seriálu nejnáročnější na brzdy! Zahrnuje celkem 11 brzdných míst. Závodníci v nich brzdí celkem 19,5 vteřiny, což je pro srovnání o sedm vteřin víc než na okruhu Gillese Villeneuvea v Montréalu. Přitom procentuálně jsou si tratě podobné: 19 % z délky okruhu se brzdí v Baku a 18 % v Kanadě. Během závodu dosáhne energie vytvářená brzděním hodnoty 249 kWh, čtvrté největší v šampionátu. Od startu do cíle každý jezdec vyvíjí celkovou sílu na pedál rovnající se přibližně 53 tunám.
Z jedenácti zatáček jsou čtyři těžké, čtyři střední a tři lehké. Do zatáčky číslo 3 přijíždějí monoposty rychlostí 320 km/h a za 2,31 vteřiny zpomalí na 99 km/h. Na brzdový pedál musí jezdec působit silou 141 kg a přetížení vyšplhá až na 4,7 G. Vozy za tu dobu ujedou téměř 115 metrů. V první zatáčce se brzdí silou 131 kg, ale přetížení dosáhne až 5,5 G. Z rychlosti 330 km/h se za 1,84 vteřiny na 106 metrech zpomalí na 124 km/h.
Do třetice ještě jedna zatáčka – číslo 15. Brzdná sekce je se 125 metry nejdelší a trvá 2,67 vteřiny. Přetížení je 4,7 G a na pedál se musí vyvinout síla 161 kg. Tolik odborníci od Bremba.
Dalším významným prvkem na okruhu v Baku je aerodynamika. Vozy se nastavují na nízkou přítlačnou sílu a výsledkem je, že na dráze nedrží ideálně. Dlouhá a na počátku klikatá rovinka umožňuje jízdu v těsném závěsu a vyrovnané souboje. K úspěchu je zapotřebí důmyslné kombinace. V ideálním případě to chce v každém sektoru odlišné hodnoty přítlačné síly.
Vzpomínka na rok 2018
Do Zakavkazska přijížděl coby lídr celkového pořadí Vettel. Měl devítibodový náskok na Hamiltona a čtrnáctibodový na Bottase. V Poháru konstruktérů vedl Mercedes o třicet bodů před Ferrari.
Pole position si časem 1:41,498 vyjel Vettel před Hamiltonem a Bottasem. Bylo to jeho již 53. prvenství v kvalifikaci během kariéry ve F1 a třetí v řadě. Ve vozech Hülkenberga a Grosjeana se měnily převodovky. Pro oba jezdce to znamenalo posun o pět míst na roštu vzad.
Vettel po startu ubránil svoje postavení, za ním ale došlo k sérii kolizí. Nejvíce na ně doplatili Ocon a Sirotkin, pro které to znamenalo hodně předčasný konec. Räikkönen a Alonso museli s pochroumaným předním křídlem do boxů. Spásou pro ně bylo, že na trať vyjel safety car.
Restart hodlal využít Hamilton k útoku na Vettela, jenže Němec se bez problémů ubránil. Verstappen se posunul před týmového kolegu Ricciarda, jehož vzápětí zdolal i Sainz. Tendenci postupovat kupředu měl také Hülkenberg, ovšem pouze do okamžiku, kdy ho vyřadil zlomený závěs kola. Sainz šel i před Verstappena, načež se oba piloti Red Bullu střetli v bratrovražedném souboji, jenž se zatím obešel bez trvalých následků. vteřin zpomalí na
V čele mezitím uháněla trojice Vettel, Hamilton a Bottas. Postupně se oddělovala od ostatního pole, které za sebou táhl Sainz. Räikkönen v patnáctém kole předjel Strolla a byl již osmý. O kole později přezul Sainz a Räikkönen se přehnal kolem Leclerka, takže se propracoval na šestou příčku. Pérez vyfasoval pětisekundový trest za předjíždění v režimu safety caru.
Poměrně záhy se u mechaniků objevil také Hamilton, který tak spadl za Bottase. Vyjasňování vztahů mezi Verstappenem a Ricciardem pokračovalo dále, k pramalé radosti Christiana Hornera, strachujícího se, že se jeho svěřenci v záludných zatáčkách navzájem vyřadí.
Ve 30. kole přešel Vettel na měkké pneumatiky se zjevným záměrem vydržet na nich až do cíle. Obdivuhodně si vedl Bottas, který na starých superměkkých gumách držel krok s Hamiltonem na čerstvých měkkých. Postupně se ale začala karta zákonitě obracet.
Red bully do finálové fáze vyrukovaly na ultraměkké směsi. Sotva se vrátily na dráhu, naplnily se Hornerovy obavy. Oba kohouti se do sebe pustili tak, že se vzájemně zahákovali. Ze způsobení maléru se následně obviňovali navzájem, více másla na hlavě měl ale kličkující Verstappen.
Na stupni vítězů zleva Räikkönen, vítěz Hamilton a Pérez
Během následující neutralizace pohodlně vyměnil obutí Bottas. I on vsadil na ultraměkké pneumatiky. Způsobil tak řetězovou reakci, kdy proti předpokladům absolvovali druhou zastávku Vettel (ultraměkké gumy), Hamilton a Räikkönen (superměkké). Za Bottasem kroužili Vettel, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Sainz, Leclerc, Stroll a Alonso. Bezpečnostní vůz se právě chystal jít závodníkům z cesty, když se do bariéry opřel Grosjean.
Zelené praporky tak zavlály až čtyři kola před koncem. Vettel si okamžité vyšlápl na Bottase, jenže těžce probrzdil a rázem byl až pátý. Bottas se ovšem neradoval dlouho, protože ho postihl defekt a ani nedokulhal do boxové uličky.
Velká cena Ázerbájdžánu tak měla nečekaného vítěze v Hamiltonovi. Body si připsali také Räikkönen, senzačně třetí Pérez, Vettel, Sainz, Leclerc, Alonso, Stroll, Vandoorne a Hartley. Leclerc skóroval jako druhý Monačan v dějinách mistrovství světa. Před ním to byl legendární Louis Chiron už v roce 1950.
VC Ázerbájdžánu
Okruh: Baku City Circuit
Místo: Baku
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12016
- POČET KOL51
- DÉLKA OKRUHU6003 m
- DÉLKA ZÁVODU306,049 km
- REKORD OKRUHU1:43,441 (2017)
- DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
- Počet zatáček20
- Nadmořská výška-24,7 – 2,1 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
26. - 28. dubna 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 14:10 – 16:10
Vítězové VC Ázerbájdžánu
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2017 | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 120,421 m
- Poloha pole position vpravo
- Délka uličky před boxy1) 323,9 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 61 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 75 %
- Čas věnovaný brzdění4) 19 %
- Počet řazení za kolo1/2) 64/72
- Největší přetížení4) 5,5 G v 1. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 161 kg ve 15. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 341,8 km/h (Ricciardo)
- Max. rychlost v závodě5) 344,4 km/h (Ricciardo)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:41,498 (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:45,149 (Bottas)
- Ideální čas na kolo2) 1:41,031
(S1: 35,283, S2: 40,704, S3: 25,044)
- Vítězná strategie3) dvě zastávky ve 22. a 40. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 25
- Počet předjetí s DRS1) 20
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 39 kol (Räikkönen, Alonso)
- Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 40 kol (Bottas)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 21 kol (Hartley)
- Průměrná spotřeba2) 1,78 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 14,5 s
- Počet zastávek v boxech 36
- Počet vítězství z pole position 1x ze tří závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2016-2018)1) 67 %
- Pravděpodobnost deště (2016-2018)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2016-2018)1) 25,8 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2016-2018)1) 38,0 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA