Sedminásobný šampion čtvrtečním králem
VC Las Vegas - 2. trénink
Hamilton zatím naznačuje v Las Vegas velmi dobré tempo. Pilot Mercedesu totiž dokázal vyhrát i ve druhém tréninku. Druhý skončil Norris a třetí čas zajel Russell. Až na 17. pozici se umístil Verstappen. Na Nizozemcově výsledku se ale podepsaly červené vlajky kvůli potížím Albona. Toto přerušení mu zhatilo kvalifikační simulace.
Čtvrteční "party" ve Vegas pokračovala ve 22:00 hodin místního času. Na programu byl druhý volný trénink. Pochopitelně stále panovalo chladno. Teplota vzduchu klesla na 11 stupňů, teplota asfaltu na 13.
Po prvním tréninku na tom byli nejlépe u Mercedesu. V úvodní hodinovce byl totiž nejrychlejší Hamilton před týmovým kolegou Russellem. Výkon "stříbrných šípů" ale nebylo možné považovat za zcela reprezentativní. Oba jezdci německé stáje totiž nazuli měkké pneumatiky až v samotném závěru. Městská trať, která není přes rok využívána k závodění, navíc měla na začátku velmi nízkou přilnavost a po celou dobu tréninku procházela vývojem. To vše sehrálo velkou roli.
Verstappen vstoupil do víkendu, který mu múže přinést čtvrtý titul mistra světa, pátým časem. Jeho hlavní konkurent Norris skončil třetí. Takové výsledky by pilotovi McLarenu v neděli stačily k tomu, aby oddálil korunovaci nizozemského jezdce.
Ve druhém tréninku se rozhodně očekávaly rychlejší časy než v tom prvním. Kondice trati byla totiž v lepším stavu než na začátku prvního tréninku. Tomu pomohl mimo jiné i volný trénink seriálu Ferrari Challenge North America, který se konal v přestávce. Přesto ale museli jezdci i nadále být připraveni na problémy s přilnavostí.
Jezdce ve Vegas trápí chladné teploty. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Od úvodních minut se to na dráze hemžilo aktivitou. Po pěti minutách stáli v garáži už jen Pérez, Cunoda, Albon a Lawson. Všichni ostatní nazuli střední směs pneumatik.
Norrisovi se vstup do tréninku nepovedl. Pilot McLarenu probrzdil v první zatáčce svého úvodního pokusu. Tak trochu úsměvné problém řešili Russell a Pérez. Ti si stěžovali na to, že jsou jejich přilby příliš moc otevřené. Bylo jim totiž chladno.
Po deseti minutách se nacházel na špici výsledkové listiny Russell. Ten se jako jediný dostal pod hranici 1:35. Čas v hodnotě 1:34,979 byl už nyní lepší než vítězný počin Hamiltona z prvního tréninku. Druhá pozice patřila Norrisovi, třetí Hamiltonovi. S přilnavostí bojovali Verstappen, Leclerc nebo také Magnussen. Dán vycestoval do únikové zóny.
Trať nadále zrychlovala a do čela se dostal Leclerc s časem 1:34,605. Pokračovaly potíže s přilnavostí. Mimo trať vycestovali Hamilton, Verstappen a také Pérez.
Už po dvaceti minutách přicházely na řadu kvalifikační simulace s měkkou sadou pneumatik. Na tu přezul jako první Colapinto. Do boxů se mezitím nahrnula většina pole a dalo se očekávat, že brzy vyjedou na nejměkčím obutí i další jezdci. Vzápětí se ke Colapintovi přidal Stroll.
Jedním z jezdců, kteří přešli na měkké pneumatiky, se stal také Russell. Pilot Mercedesu dokázal zajet na novém obutí čas 1:34,015 a posunul se do vedení. Tou dobou už ale měl přezuto také Leclerc a vydal se Britovi tento počin oplatit. Na měkké sadě již jezdil také Hamilton.
Na začátku druhé poloviny tréninku se dostal na první místo Norris. Přilnavost nadále byla velkou výzvou a viděli jsme řadu výletů mimo trať. Problémem byl byl i hustý provoz. Gaslyho potrápil Piastri, který ho nechtěl pustit. Russell měl poté stejný problém s jedním z vozů stáje Sauber.
Dvacet dva minut před koncem přišly ke slovu červené vlajky. Své auto odstavil Albon. Na Thajcově monopostu se objevily technické problémy.
Ještě před přerušením se změnil lídr výsledkové listiny. S časem 1:33,825 se dostal na první místo Hamilton. Tempo Mercedesu zatím vypadalo velmi slušně. Naopak na zadních pozicích se nacházel Red Bull. Verstappen byl sedmnáctý, Pérezovi patřila dokonce až předposlední 19. pozice. Oběma jezdcům ale červená vlajka pokazila kvalifikační simulace.
Osmnáct minut před koncem už se opět jezdilo. Jako první se vydali na trať Stroll, Magnussen a Colapinto. Brzy následovali další. Většina pilotů už se zbavila měkkých pneumatik a přezula na střední sadu. To platilo i u obou pilotů Red Bullu.
Zbytek tréninku už se nesl ve znamení závodních simulací. Z toho důvodu už se pořadí příliš neměnilo. Vítězem tréninku se stal Hamilton před Norrisem a Russellem. Verstappen obsadil až 17. pozici, Pérez skončil devatenáctý. Tři minuty před koncem vycestoval mimo trať Colapinto. Tím se postaral o krátké žluté vlajky. Žádné další drama už se ale nekonalo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:33,825 | 24 | |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:33,836 | + 0.011 | 24 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:34,015 | + 0.190 | 28 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:34,105 | + 0.280 | 28 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34,313 | + 0.488 | 28 |
6. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:34,651 | + 0.826 | 29 |
7. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34,686 | + 0.861 | 19 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:34,798 | + 0.973 | 25 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:34,818 | + 0.993 | 23 |
10. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:34,997 | + 1.172 | 22 |
11. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:35,020 | + 1.195 | 27 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,221 | + 1.396 | 25 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:35,251 | + 1.426 | 26 |
14. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:35,440 | + 1.615 | 24 |
15. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:35,671 | + 1.846 | 23 |
16. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:35,765 | + 1.940 | 27 |
17. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:35,834 | + 2.009 | 24 |
18. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:35,868 | + 2.043 | 29 |
19. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:36,055 | + 2.230 | 24 |
20. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:39,629 | + 5.804 | 4 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes